Starfield er et stort spil. 1000+ planeter at udforske-stort. Det var ifølge en tidligere Bethesda-ansat Bruce Nesmith imidlertid ikke den oprindelige vision. I et interview med mediet MineMax fortæller han, at det oprindeligt skulle have været mindre i skala med færre, men mere omhyggeligt designede planeter frem for et utal vilkårligt genererede planeter.
Ifølge Nesmith var det et forventningspres, der tvang dem til at afstikke fra den oprindelige plan. Udviklerholdet vidste, at fans forventede store verdener, og derfor måtte Starfield først og fremmest være stort.
Det har imidlertid ikke været for spillets eget bedste, mener han, idet at gå på opdagelse i den virtuelle galakse lider under vægtningen af kvantitet over kvalitet. Dog anerkender han også, at udviklingen af spil nødvendigvis er et kompromis mellem den kreative vision og forventninger til spillet: spiludviklere må træffe hårde kreative beslutninger, og de ved udmærket godt, at det ikke vil falde i alles smag, at der er 1000 planeter frem for få, men mere detaljerede planeter.
Todd Howard, Game director hos Bethesda-studios, har udtalt, at Starfields størrelse er intentionel. Det er udviklet til at kunne blive spillet mange år frem.
For nuværende har Starfield omtrent 11 millioner spillere. Vil de efterhånden falde fra, fordi planeterne ikke bugner af den detaljerigdom de kunne have gjort, eller vil de stadig udforske Bethesdas sci-fi-epic langt ind i fremtiden?