Dansk
Gamereactor
nyheder
Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Tidens tendenser og ventetid

Lang Lørdag med Thomas

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Som så mange andre er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstår Namco/Bandais beslutning om at udsætte udgivelsen af Ni No Kuni: Wrath of the White Witch til næste år, selvom de så sent som i denne uge, sendte os nye billeder fra det. Ganske vidst var det i første omgang tvivlsomt om eventyret overhovedet ville udkomme herhjemme, men efter alt det var på plads virkede det nærmest som om hele processen gik i baglås.

Jeg har ingen indsigt i hvordan det hele fungerer hos den enorme udgiver, men skulle jeg gætte, ville jeg tro at udskydelsen delvist skyldes et ønske om ikke at ramle ind i nogle af årets andre spilsværvægtere, samt at sikre en oversættelse der matcher resten af spillets kvalitet. Hvis sidstnævnte viser sig at have noget på sig, er der dog desværre et spørgsmål jeg ikke kan få ud af hovedet - er det mon det hele værd?

Tag ikke fejl, jeg synes Ni No Kuni ser mageløst ud og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidste har glædet mig så meget til et "gammeldags", japansk rollespil der satser kræfterne på en god historie og et afsindigt lækkert udseende. Men hvor mange er vi egentlig der i dag er parate til at bruge vores penge på genren?

Hvis man er blandt det publikum der kan huske at have importeret spil til sin Super Nintendo eller være blevet blæst bagover af Final Fantasy VII på PSOne, vil man måske også kunne huske at have oplevet genren i sine velmagtsdage herhjemme, men det er immervæk nogle år siden efterhånden.

I dag bliver vi bombarderet med spiloplevelser som står klar med belønninger så snart der trykkes på en knap, der byder på situationer lånt fra Hollywoods største actionfilm og som næsten alle indeholder uudførlige multiplayer-muligheder. Faktisk ses sådanne elementer nærmest som essentielle for ethvert nyt spil, og alle er det alligevel elementer som ganske sjældent finder vej til de traditionelle rollespil - i særdeleshed dem der kommer fra Japan.

Derfor kan jeg ikke lade være med at spekulere på om den europæiske udgivelse af Ni No Kuni ville have været bedre tjent med en hurtigere udgivelse, og om alle de kræfter Namco/Bandai ligger i den for at finde de rigtige stemmer og sikre en god oversættelse, mon er spildte - på trods af at jeg finder arbejdet prisværdig.

Er I parate til at investere i et spil der er så gammeldags i sin opbygning, og ville I have fravalgt eventyret hvis det udelukkende var med engelsk tekst men til gengæld udkom tidligere?

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Relaterede tekster

2
GOTY-opvarmningsspecial: 2013 - Plads 10

GOTY-opvarmningsspecial: 2013 - Plads 10

NYHED. Skrevet af Lee West

Nummer 10 fra Årets spil 2013... Vi var mange som havde drømt om at gå på eventyr i en af de fantastiske verdener, Miyazaki har skabt i sine mange animationsfilm. 2013...



Indlæser mere indhold