Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Thunder Ray

Thunder Ray

Indie-udvikleren Purple Tree har forsøgt sig med et Punch-Out!!!-inspireret boksespil. Johan har udforsket spillet for at se, om det er et knockout.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Der er spilserier, som er blevet lagt i bunden af udviklernes frysere, hvor de vil forblive. Hos Capcom er det rollespillet Breath of Fire, hos Sony vaskebjørnen Sly Cooper, og Nintendo F-Zero (nej, det nye battle royale-spil tæller ikke med). Men Nintendo har også en anden klassisk spilserie, som de synes at have glemt alt om, nemlig Punch-Out!!!. Det sidste spil i serien blev udgivet til Wii for 14 år siden i form af Doc Louis's Punch-Out!!!. Det blev også kun udgivet som WiiWare i Nordamerika. Og for at være ærlig er der ikke mange andre, der har vovet at samle den støvede genrehandske op. Indtil nu.

HQ
Thunder Ray

Indie-studiet Purple Tree fra Argentina, som ifølge deres hjemmeside kun har ni ansatte, har tidligere lavet Golazo!-serien, men besluttede sig for at udforske, hvordan de kunne genoplive denne type boksespil. Resultatet er Thunder Ray, som passende nok også er navnet på hovedpersonen i spillet. Det er meget tydeligt, at inspirationen er Punch-Out!!!. Opsætningen er nøjagtig den samme. Vi ser kampen fra Thunder Rays ryg og med forskellige modstandere foran os. Det gælder så om at lære de forskellige bossers mønstre, og hvornår de slår til. Der er en del trial & error på de højere sværhedsgrader, da man ikke bare kan mase knapperne til sejr. Hvis en fighter for eksempel begynder at angribe med sin højre hånd, skal du bøje dig i den modsatte retning for at undgå slaget. En anden bokser giver lydbaserede tegn på, hvilke angreb der er på vej mod dig. Både vores egen bokser og modstanderne har en måler, der viser hvor meget liv, de har tilbage. Den tømmer du selvfølgelig ved at uddele slag og sende modstanderen i gulvet. Den, der klasker til gulvet tre gange, taber. Det meste er altså gekendeligt fra den gamle NES-klassiker. Men udvikleren bidrager også med egne ideer til genren.

Thunder RayThunder Ray

For når alt kommer til alt, hvem gider så at bokse mod mennesker, når der er rumvæsner at tæske løs på? Vores karakter Thunder Ray er træt af, at der ikke er noget andet menneske, der kommer i nærheden af hans niveau, og efter han sender endnu en modstander i gulvet i spillets åbningskamp (der fungerer som en tutorial til spillets styring og mekanikker) bliver hans bøn besvaret. Et lille rumvæsen dukker op og kidnapper Ray og tager ham med ud i det ydre rum. Der er et grotesk stort monster, en heks, en skyggeagtig figur der ligner noget fra en Disney-film (men med en kniv), og andre interessante karakterer. De har også forskellige kræfter, som vi normalt ikke ser hos mennesker. Heksen kan fremkalde et lysskjold, som skal smadres, før hun kan tage skade. En anden karakter kan forgifte os, og en tredje kan forvirre os, så joystickets og knappernes funktioner bliver byttet om. Det er ting som disse, der forhindrer spillet i at blive repetitivt, når vi ellers grundlæggende forsøger at undvige og slå vores modstandere i gulvet uden at bevæge os for meget rundt i ringen.

Dette er en annonce:

Purple Tree har derfor også smidt nogle ekstra bevægelser ind. Højre og venstre på styrepinden er naturligvis den retning, vi læner os i for at undgå slag, men ved at pege styrepinden nedad kan man undvige slag mod hovedet, og ved at pege den opad kan man blokere med dupperne. Alle fire knapper bruges også på forskellige måder. To anvendes til at slå højt mod hovedet med enten venstre eller højre hånd, mens de to andre knapper anvendes til at slå mod modstanderens krop. Ved at holde LB eller RB nede på Xbox-controlleren (og tilsvarende på andre controllere) er det muligt at lade op til et ekstra hårdt slag. Men man skal være taktisk, for man skal selvfølgelig også holde øje med modstanderens bevægelser og slag. Til sidst fyldes en specialangrebsmåler op, og når den er fuld, kan du trykke på begge knapper på samme tid for at få udløse en stor, kraftfuld kombo.

Thunder Ray

Noget, der virkelig står ud ved spillet, er grafikken. Farverne popper, og det føles enten som at læse en boksemanga eller se en anime. Baggrundene og figurerne har virkelig meget personlighed. I betragtning af at modstanderne er rumvæsner, er det også lykkedes at skabe nogle meget mindeværdige kampe. Den førnævnte skyggefigur Lord Worw er min favorit. Alle angreb og bevægelser flyder godt. Der er også nogle virkelig blodige billeder, især når visse figurer bliver besejret og eksploderer, så blod og indvolde hvirvler rundt.

Det, som spillet tilbyder, er ganske fint, og hvis du var fan af Punch-Out!! i de gode gamle dage, er Thunder Ray måske noget, du bør tjekke ud. Især fordi spillet er relativt billigt. Men spilletiden trækker virkelig oplevelsen ned. Der er kun én game mode, og det er at gennemspille historien ved at besejre otte forskellige modstandere. Det tager omkring 2,5 til 3 timer afhængigt af, hvor hurtigt du kan besejre dine modstandere. Når du er færdig med det, har du ikke andet at foretage dig end at gøre det hele om igen - eller lægge spillet endegyldigt fra dig.

Dette er en annonce:
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Smuk grafik, sjov retro-boksning, godt mix af karakterer
-
For kort, for lidt indhold
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Thunder RayScore

Thunder Ray

ANMELDELSE. Skrevet af Johan Vahlström

Indie-udvikleren Purple Tree har forsøgt sig med et Punch-Out!!!-inspireret boksespil. Johan har udforsket spillet for at se, om det er et knockout.



Indlæser mere indhold