"Can you dig it?", råber Cyrus ud til mængden af bandeledere og medløbere, og det kan jeg sådan set godt. Stemningen fra Walter Hill’s 1979 kultklassiker er perfekt indfanget, og introen vidner om den typiske sans for detaljer. Rockstar har ganske enkelt tjek på formen og leverer et frækt spil med både jagong, bandetegn og læssevis af referencer til filmen. At det nok også får flæberigets førstemand Jack Thompson op af stolen, er en helt anden snak. Men spillet går også så meget længere. Reelt er The Warriors mere et forspil til den gamle film end en bleg efterligning. Det er et spil, der hælder på med velbalanceret, historisk fylde og så ellers samler det hele til sidst i mordet på Cyrus. Undervejs er det så op til dig at fylde hullerne ud.
The Warriors fortæller historien om en gruppe unge, utilpassede mennesker, der sammen med en hulens masse andre bander, regerer hver deres lille bydel. Nye medlemmer skal hverves, der skal skabes kaos og gennemtæves rivaler - sådan er livet åbenbart i New York i 1979. Oven på dette summer en større historie, der naturligvis munder ud i mordet på Cyrus, bedst som han forsøger at få samtlige bander til at blive en regulær hær. Der er mere historie, mere drama og generelt en god dialog i The Warriors. Her får du baggrunden for dannelsen af de forskellige bander, hvorfor Cyrus overhovedet vil lave en hær og alt om Rembrandt og Ajax liv.
Hvad der til gengæld mangler i spandevis i The Warriors, er god grafik. Spillet er et hovedløst sammenrend af Grand Theft Auto og Manhunt, komplet med grimme, udvaskede baggrunde, enorme kasser som hænder og en generel kedelig palette. Det er forståeligt, at Rockstar vælger at genbruge en motor, der i den grad har skaffet dem millioner på kontoen, men set med hærdede øjne er det også en motor, der har udtjent sin værnepligt. Mange af de grafiske nuancer, såsom de mange banders særtegn, går nærmest tabt i det pixelerede helvede, spillet reelt er fra tid til anden. Jeg ved godt, at drengene hos Rockstar har studeret plantegninger, reklamer og aviser fra tiden omkring filmen, men det meste går tabt, og det må utvivlsomt have skuffet grafikerne efterfølgende. Lyden klarer sig væsentlig bedre og består faktisk af et solidt soundtrack og overbevisende stemmer.
Heldigvis skal et spil som The Warriors ikke bedømmes udelukkende på den visuelle side af projektet, men også på det egentlige gameplay, og her er der absolut noget at hente. Kameraet kan godt blive forvirret og hænge fast i forskellige dele af baggrunden, hvilket irriterer, når du står og banker løs på et rivaliserende bandemedlem, men det ødelægger alligevel ikke oplevelsen. The Warriors indeholder nemlig et ret godt og naturligvis også brutalt udvalg af spark, slag og kombinationer af disse, der på en eller anden sær måde, gør det stuerent at sønderbanke ens modstander, velvidende, at det grænser til det ubehagelige. Oven i dette, så gør The Warriors faktisk brug af en god AI, der allerede fra starten sværmer ned over dig og bruger samtlige tricks i bogen, hvilket gør, at du er nødt til at benytte dig af alle spillets facetter for overhovedet at overleve på New Yorks gader.
At missionerne heller ikke bare er en omgang kønsløs banken på alt og alle hjælper også på det hele. Det ene øjeblik tegner du graffiti i en rivaliserende bandes territorium, mens du det næste springer fra hustag til hustag. Drengene har også indlagt et par snige-sekvenser ind i cocktailen, men disse fungerer bare ikke, når systemet ikke er mere raffineret end det er i The Warriors. Stealth-genren har længe fundet et system for både kamera og styring, der lader dig kravle ubemærket rundt i skyggelagte gange - men i The Warriors er det en rodet affære, der ødelægger meget af fornøjelsen. Her kommer spillet for alvor til kort.
The Warriors kunne sagtens have været bedre, ikke mindst på det visuelle plan, hvor der går lige lovligt meget legoklods i det hele, men det rykker ikke ved det faktum, at spillet er væsentligt bedre end det skuffende Manhunt og kun et dusin knivlængder dårligere end firmaets millionsælgende Grand Theft Auto-serie.