Dagene bliver koldere, nætterne bliver længere. Det bliver mindre og mindre attraktivt at gå udenfor, og derfor har jeg brugt flere af mine aftener på at sidde ved min computer, som i bund og grund er en mikrooven ved mine fødder, der holder dem varme, mens jeg varmer min hjerne med Rise of the Golden Idol, det nye detektiv-puslespil fra Color Gray Games og Playstack. Det er en efterfølger til spillet The Case of the Golden Idol fra 2022.
Jeg har ikke spillet The Case of the Golden Idol, men anmeldelserne taler for sig selv. Det er et sammenhængende mysterium, der foregår i 1700-tallet og følger grusomme dødsfald, som også er centreret om et gyldent artefakt. To hundrede år senere tager vi artefaktets historie op igen i en ny verden, som stadig er præget af grusomme dødsfald og vanvittige ulykker. Det er også en verden, der er defineret af en særpræget visuel stil. The Case of the Golden Idol har et look, der tilsyneladende er inspireret af datidens malerier, mens The Rise of the Golden Idol tager det og pifter det op, så det passer til 1970'erne. Folk er fantastisk ulækre og grimme, og deres ansigtsudtryk er skruet op til 11 (tag en tår for Spinal Tap) for at formidle deres følelser, galskab og meget mere. Det er noget, der hjælper The Rise of the Golden Idol med at fremstå som øjeblikkeligt charmerende, og selvom du måske synes, at det visuelle er lidt for meget, især når de uvirksomme figurer kommer tæt på, er det et dejligt stykke designarbejde, da det ikke kun føles helt unikt, men også hjælper på din sag.
Så hvad gør man egentlig i The Rise of the Golden Idol? Du placeres i en scene, hvor du får øje på detaljer og spor, som giver dig en række nøgleord, du kan bruge til at løse de begivenheder, der fandt sted i scenen. Du har ofte mere end et sted at gå igennem, navne at knytte til personerne i scenen og som regel endnu et sekundært mål at finde ud af, f.eks. navnene på personerne i en film, der vises, eller betydningen af visse symboler, som en gal kvinde har knyttet til en genstand. Genstandenes veje, forholdet mellem de personer, du ser foran dig, er alt sammen vigtigt, og du skal som regel løse det hele, før du kan gå i gang med scenens begivenheder. I løbet af hvert scenarie opbygger du den overordnede historie i et kapitel, møder kendte ansigter og finder ud af de frygtelige gerninger, der er blevet udført for at nå et større mål.
Det er et udfordrende spil, da man ikke bare kan være opmærksom på, hvad der bliver sagt, og hvad man læser i ledetrådene. Man er også nødt til at holde øje med kortet og foretage en masse beslutninger for sig selv, især som tiden går. Man bliver dog aldrig rigtig frustreret over The Rise of the Golden Idol, da der altid er noget andet at arbejde med, en anden brik i puslespillet, som man endnu ikke har været opmærksom nok på. Spillet har også et element af gætværk, for hvis du er lige ved slutningen af et scenarie og har alle undtagen to eller færre svar rigtige, kan du bytte rundt på nogle ord af de ting, du ikke er helt sikker på.
Du har også hints, som spillet ikke rigtig ønsker, at du skal misbruge. Det tackler frustrerede tryk på hint-anmodningerne ved at få dig til at lave en vejrtrækningsøvelse, før du får din ledetråd. En interessant måde at få spilleren til at spørge sig selv endnu en gang, om han eller hun har lyst til at finde ud af det hele selv. Jeg skammer mig ikke over at sige, at jeg brugte hints ved mere end én lejlighed, men jeg syntes ikke, at de alle var lige gode. Nogle er meget nyttige, mens du i andre tilfælde går direkte til det direkte hint og stadig føler, at du ikke har fået svar på dit spørgsmål.
Ud over nogle dårlige hints er den eneste anden klage, jeg har over spillet, at brugergrænsefladen kan blive mere og mere rodet, efterhånden som tiden går. Når du har brug for folks navne, hvor de var, og hvad de lavede foran dig, samt alle de andre ord, du har indsamlet i løbet af scenariet, kan det være svært at se det hele, og du klikker ofte for at slippe af med en ting for derefter at få den frem igen. Det er en lille frustration, men en, der ville have hjulpet i det lange løb, hvis den var blevet løst. Brugergrænsefladen er ellers meget let at se på, da Color Gray Games har skiftet pergament-looket fra The Case of the Golden Idol ud med gulnet, trykt papir i denne efterfølger.
Bortset fra disse to mindre klager er The Rise of the Golden Idol en fornøjelse af et detektivspil og den perfekte måde at tilbringe disse kolde vinteraftener på. Det er en kort oplevelse, afhængigt af hvor hurtigt du kan løse mordene, men når du kommer længere ind i, hvordan den overordnede historie udspiller sig, og lægger flere brikker i puslespillet, vil det nemt holde dig fanget, indtil du har gjort det hele.