Serieanmeldelser
The Mandalorian

The Mandalorian - Sæson 1

Den første sæson blev afsluttet henover julen, og det er nu tid til at gøre status.

Selvom der findes dem der sad og var ganske tilfredse med Star Wars: Rise of Skywalker (som jeg selv), så er det vist ikke nogen overdrivelse at sige, at hele den samlede oplevelse med de sidste par års Star Wars-film har været en noget blandet oplevelse. Igen - nogle er glade for Force Awakens, andre synes at Rogue One var et friskt pust, men samlet set har det været en noget blandet omgang, og Disney har tilsyneladende ikke helt fået greb om hvad det er der gør Star Wars til Star Wars, samtidig med at de ikke helt har evnet at ændre tilgangen tilstrækkeligt til at genintroducere universet som noget nyt og dugfriskt.

Og selvom jeg personligt synes at Disney i sidste øjeblik formåede at afslutte på relativt tilfredsstillende vis, så synes tilgangen at være ekstra antikveret efter at have brugt ugerne forinden på at dykke ned i Jon Favreaus spændende tv-serie The Mandalorian, der måske mere end noget andet Disney-ledt Star Wars-projekt baner vejen frem for en spændende fremtid.

The Mandalorian

The Mandalorian viser nemlig en relativt ny tilbøjelighed hos Disney, en tilbøjelighed til at eksperimentere lidt med formatet, med den linse vi ser Star Wars igennem, og pludselig synes den her helt friske start vi snart skal ud på mere lys end den gjorde tidligere i de mørke Last Jedi-dage.

The Mandalorian startede ud på ret så mystisk vis, hvor vi som seere ikke vidste meget mere end at at vi fulgte en enigmatisk dusørjæger i udkanten af galaksen, som overholdte Mandalorian-krigerracens ed ved aldrig at tage sin ikoniske hjelm af. Naturligvis udviklede det sig derfra, og vi blev introduceret for et lille væsen internettet døbte "Baby Yoda", der lader til at være af samme race som den ikoniske Jedi. Desuden blev vi løbende introduceret for et voksende karaktergalleri som den skægge droide IG, Kuill Carasynthia Dune og Greef Carga - desuden knyttede serien sig en smule til det større Star Wars-univers hen ad vejen.

Men det der er overraskende her efter den første sæsons afslutning, er fortsat hvor adskilt, separat og enkeltstående en fortælling The Mandalorian endte med at være, og hvor modigt det er af skaber Jon Favreau at holde stien så "ren" i forhold til den sparsommelige brug af traditionelle Star Wars-størrelser. The Mandalorian er en simpel tv-serie - ja, måske kan man sågår kalde den én af de mest fokuserede store serier i hele 2019, og selvom at der er kutyme for at kompleksitet overforbruges i en helt uhyggelig grad, så synes serien er være tilfreds med at give os vor hovedpersones højde-og lavpunkter, og ikke meget mere end det.

The Mandalorian

Det betyder dog ikke at der ikke er tempomæssige og genremæssige problematikker, der blev mere tydelige som sæsonen skred frem. For det første synes The Mandalorian hen ad vejen med at have lidt problemer med at finde ud af om hvorvidt serien har en episodisk eller sæsonbaseret historiefortællingsstruktur, hvor nogle afsnit hurtigt overgik til en form for "story of the week" uden progression af det overhængende plot. Særligt én episode hvor vor hovedperson skal hjælpe et hold andre dusørjægere med at sikre at en fange om bord på et fængselsskib undslipper synes at være særligt genreforvirret, og fremstår som et akavet krumspring. Desuden er der kærkomne humoristiske indslag i form af Kuiils "I have spoken", eller Baby Yodas små numre, men der findes også andre sekvenser hvor det bliver til "slapstick", noget som også filmene har lidt under.

Jeg tror jeg taler for mange når jeg siger, at denne uønskede "bathos" (som du kan høre mere om lige her), altså når manglende tiltro til historien og karaktererne skinner igennem via konstant komisk underminering, simpelthen er blevet en kende for meget. Det er dog ikke noget der fylder meget i The Mandalorian, der for det meste holder sig til at være en mere beskidt og jordnær fortælling fra Star Wars-universet. Det er faktisk ganske forfriskende at galaksens skæbne ikke er på spil i denne omgang, at vi ikke har med rendyrket heltemod og gigantiske følelser at gøre, men snarere bare personer der har deres egne ideer om hvad deres fremtid skal byde dem. Der er ingen Death Star, ingen fundamental kamp imellem godt og ondt - der er bare en Mandalorian.

Det hjælpes desuden på vej af storslået skuespil over stort set hele linjen, hvor særligt Pedro Pascal, Gina Carano og Carl Weathers leverer fantastiske præstationer. Det er en fornøjelse at følge disse karakterer hele vejen, og også rart at karaktergalleriet udvidder sig, men ikke til det punkt hvor bestemte figurer bliver glemt. Alle får deres øjeblik, selv IG-droiden spillet af Taika Waititi ender med at byde på meget mere end først antaget.

The Mandalorian

Og når ja, så er The Mandalorian en pæn serie, som i en rigtig, rigtig, rigtig pæn serie, med sparsom men klog brug af farve, fantastiske brede skud og flotte iscenesættelser over hele linjen. Den primære farvepalet synes lånt fra film som Rogue One, som man desuden også må rose for sit udseende (og ikke meget andet), og hver eneste uge gav serien os det ene fantastiske skud efter det andet.

Desuden må ros også tilfalde komponist Ludwig Göransson, der dropper et større symfonisk musikalsk islæt til fordel for noget langt mere intimt. Han gjorde præcis det samme ved Black Panther-filmen, der også benyttede sig af rytmiske lyde snarere end gigantiske lydlandskaber, og det fungerer glimrende igennem hele serien.

Det lader til at The Mandalorian er kommet for at blive, og det er jeg ovenud glad for, særligt hvis Favreau formår at bibeholde det mere simple og beskidte fokus, og dropper den bredere forbindelse til det etablerede univers. Gør han det, så er det simpelthen et utal af spændende historier at udforske her, og til trods for nogle små tempomæssige problemer, så er det her ganske storslået.

8 / 10