The Lord of the Rings: Gollum

The Lord of the Rings: Gollum

Daedalics stealth-platformer har ikke ligefrem haft medvind i sejlene, men hjælper det på det hele at vi nu har gennemført det? Nej, slet, slet ikke...

Jeg vidste på forhånd, at The Lord of the Rings: Gollum ikke ville blive en kandidat til Årets Spil, men jeg havde håbet, at de mange historier og fortællinger, der udgør Middle-Earth og J.R.R. Tolkiens fantasiverden, ville bære dette stealth-platformspil gennem de svagere gameplay-segmenter. Ikke overraskende vil mange dog sige, at Gollum ikke er en tilstrækkelig overbevisende karakter til at basere et helt spil på, og der har særligt været skepsis omkring det, at beslutte at skabe en hel historie, som Peter Jacksons The Fellowship of the Ring formåede at fortælle i en enkelt scene (den, hvor vi først kortvarigt møder Gollum i Mines of Moria og derefter fortæller Gandalf Frodo om, hvad der var sket med Gollum i Mordor). Det betyder også at selve fortællingen her virkelig ikke er noget at skrive hjem om, selv om den har masser af nik og referencer til andre historier og begivenheder i Middle-Earth.

Som jeg lige har nævnt, udforsker fortællingen de år (ja, ja, år), som Gollum tilbragte fanget som slave hos orkerne i Mordor og derefter som fange hos elverne i Mirkwood. De første seks kapitler er alle dedikeret til at udforske stort set de samme mørke og dystre landskaber i Mordor, da Gollum som slave er begrænset til de samme områder for det meste. Og selv om Gollum ikke er slave i Mirkwood-afsnittene af spillet, gælder den samme gentagende banedesignstil her også.

The Lord of the Rings: Gollum
The Lord of the Rings: GollumThe Lord of the Rings: Gollum

Banedesignet er også underligt til tider. Du støder flere gange på situationer, hvor Gollum sidder fast i en fængselsvogn og stort set ikke kan bevæge sig, før han bliver kastet ind i en loading-sekvens. Det får dig til at undre dig over, hvorfor de 40 sekunders rejsetid overhovedet er med i spillet, og hvorfor det bruges så ofte, da det dræber enhver dynamik, som spillet forsøger at skabe. Der er et par øjeblikke, hvor der bruges forskellige gameplay-metoder, som f.eks. et Crash Bandicoot-agtigt løbesegment, når man forsøger at undslippe Shelob, men disse er langt fra alle. Udvikleren forsøger at introducere variation, men det fremstår usammenhængende for at sige det mildt. For en spil, der har til hensigt at fange med en engagerende fortælling, ville man forvente noget mere af samme kaliber som Uncharted, hvor handlingen altid bevæger sig fremad og fører dig til nye områder og steder, og alligevel ønsker LotR: Gollum tilsyneladende, at du skal føle dig som den grimme og deforme titelkarakter: som en fange uden mulighed for at flygte.

Men i det mindste har historien interessante drejninger og øjeblikke, ikke? Medmindre du regner det at stirre på skærmen, når Gandalf, The Mouth of Sauron, Shelob, Thranduil eller andre ikoniske figurer fra Middle-Earth dukker op, sker der ikke ret meget. Det er bare Gollum, der forsøger at overleve og gøre alt, hvad der skal til for at få fingrene tilbage i ringen, hvilket i sig selv er nøjagtig den samme Gollum-fortælling, som vi har set alle andre gange, hvor karakteren er dukket op. Spillet forsøger i det mindste at tilføje overbevisende gameplay-elementer til hele Gollum/Smeagol split-personality-dynamikken, idet dette fungerer som en slags debatterende dialogsuite, men i praksis er det utroligt hult og bruges meget sjældent.

Da fortællingen og dialogmulighederne ikke er særlig godt realiseret, lægger det et stort pres på selve gameplayet, og det er en af de mest frustrerende dele af spillet. Gollum er ikke en stærk eller modig karakter, hvilket betyder, at du altid sniger dig rundt og forsøger at bruge snilde til at overliste de farer, der blokerer vejen fremad. Som man kan forestille sig, er stealth en massiv del af dette spil, men det er ikke stealth som Hitman eller endda The Last of Us, det er meget fundamentalt og føles knap nok som en seriøs gameplay-funktion. Du kan gemme dig i skygger og under bestemte objekter, du kan interagere med meget sjældne ting og kaste med sten for kortvarigt at distrahere fjenderne, og når det rette øjeblik opstår, kan du overmande og kvæle enkelte fjender til døde - selvom det tager noget tid og larmer meget. Da fjendtlige NPC'er er utroligt dumme, behøver du ikke rigtig at være kreativ med hvordan du griber stealth-segmenter an, hvilket er kontraintuitivt i forhold til hvordan stealth egentlig burde fungere.

The Lord of the Rings: Gollum

Så er der selve platformingen. Platformsafsnittene minder mig om et Uncharted-spil, og hvis der var et bedre stealth- eller kamptilbud kombineret med en mere overbevisende historie, ja... så har du kerneelementerne til en mere fantasy-præget udgave af Uncharted. Men Gollum mangler disse sidstnævnte punkter, og til gengæld får du et spil, der består af 80% hop og skramlen over afsatser, og du har ret, hvis du antager, at det begynder at blive mere og mere kedeligt, jo mere tid du bruger på at gøre det. Det største problem med platformingen er dog, at styringen er chokerende dårlig og vil rutinemæssigt være årsagen til, at du dør i disse segmenter af spillet. Platformspillet føles klodset og rodet og giver dig lyst til at slynge din controller mod væggen, når Gollum overestimerer et spring, som enhver platformsspilkarakter effektivt ville kunne gennemføre. Jeg kan ikke for mit liv finde ud af, hvorfor dette spil er så elendigt at styre, når der er så få mekanikker og unikke elementer.

Der er heller ikke meget at byde på, når det gælder om at bevæge sig udenfor de prædefinerede områder. LotR: Gollum er et meget, meget lineært spil, og enhver mulighed for udforskning er som regel bundet til et specifikt samlerobjekt, der er placeret i en sektion af en bane. Disse samlerobjekter er ærlig talt heller ikke din tid værd, da de ikke tilbyder nogen fortælling eller betydning fra et lore-synspunkt, og de gør ikke noget for at forbedre eller variere gameplayet på nogen måde. Det faktum, at der ikke engang er en valgmulighed for sværhedsgrad, siger en hel del om dette spil.

Og så er der præsentationen. Der var nogle få fald i billedehastigheden på PC, men ikke noget af betydning, og generelt set er selve præsentationen af spillet faktisk ret okay. Karaktermodellerne er dog forfærdelige, og Daedalic har bevæget himmel og jord for at få Gollum til at se så grim ud som muligt i filmsekvenser oven i købet, hvilket får en til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor vi overhovedet ser karakteren sådan her. Men ellers er LotR: Gollum fyldt med mindre og underlige fejl og problemer. Om det så er karakterer, der åbner døre uden nogen form for interaktion, NPC'er, der går gennem objekter, teksturer, der popper ind, cinematics, der mister deres fornemmelse for perspektiv og kameraplacering, så er der en hel masse mindre ting, der gør dette spil lidt sværere at nyde.

Jeg ville elske at kunne fortælle dig, at Daedalic har, trods tidligere kritik, kreeret en vinder her, for jeg er træt af spil, der skuffer. Men The Lord of the Rings: Gollum er chokerende til tider. Gameplayet er fladt og repetitivt, stealth er dårligt implementeret, fortællingen er kedelig, progressionen er ikke-eksisterende, karaktermodellerne er grimme, der er bugs i massevis, listen bliver bare ved. Dette er et spil, der føles som om det hører hjemme i 2000'erne med den måde, som dets superlineære design og begrænsede gameplay-suite fungerer i praksis. Nogen burde kaste det tilbage i Mt. Doom, hvorfra det kom.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+