The Lego Batman Movie

The Lego Batman Movie

Både for fans af Lego og Batman.

Fra holdet der gav os den fremragende The Lego Movie, kommer nu den perfekt titlede The Lego Batman Movie. For at indsætte "Batman" gør alt bedre. Generelt er kvaliteten af alt med Lego af høj kvalitet, og den kvalitet formår de at fastholde i denne legesyge, kaotiske, familiefilm.

Den åbner i et virvar af billede, der kan tage overhånd og blive desorienterende - især for de yngste medlemmer i familien. Ligesom The Lego Movie er det beundringsværdigt, den kærlighed og omhyggelighed der er blevet lagt i detaljerne. Små og store referencer til andre DC helte er altid en fornøjelse at lokalisere, men til tider sker der simpelthen for meget i billedet. Selv de små elskværdige detaljer går desværre tabt i de endeløse bølger af hyldester til andre eventyr. Hvis du har børn, får du i det mindste lov til at opdage dem gennem flere afspilninger, heldige dig. For denne film beder om at blive opdaget flere gange.

Hvis du er ældre, og enten ser filmen på grund af din kærlighed til den kappeklædte ridder, eller på grund af din kærlighed til den forrige film (eller en smule af begge), så vil du få en underholdende oplevelse. Intet er for helligt, når Lego tager en franchise under behandling og laver sjov med absolut alt. Ligesom Deadpool, er der en selvbevidsthed i dialogen, der konstant vil bryde den fjerde væg og give gode grin med på vejen. The Lego Batman Movie er den sjove film, der som de bedste animationsfilm, kan underholde alle aldre. Med referencer til tidligere Batman-eventyr, der nok skal underholde forældre, der er vokset op med karakteren til visuelle fald på halen humor til de små.

The Lego Batman Movie
The Lego Batman MovieThe Lego Batman MovieThe Lego Batman Movie

Endnu engang er det den visuelle side, der stjæler showet. Lego Gotham ser fremragende ud og de eksplosive sekvenser er skruet op i denne omgang. Men når man endelig laver en Batman-film, så kan man lige så godt gøre det med manér. Fans af både Batman og Lego bør gøre sig selv den tjeneste og nyde dette smukke spektakel på det store lærred. Men referencer forbliver selvfølgelig ikke kun låst til DC-universet. Ligesom sin forgænger, er der gennemgående referencer til andre serier og film (der er sågar et nik i retning til Marvel-universet, hvilket jeg selvfølgelig ikke vil uddybe her), med en finale hvor både DC og ikke-DC karakterer der kæmper i Lego Gotham. Ja tak.

Historien fokuserer på lego-versionen af Batman, da vores kappeklædte selvtægtsmand kæmper med hans manglende evne til at arbejde sammen med andre - inklusiv sin medhjælper Robin - mens han samtidig arbejder med sit symbiotiske forhold til Jokeren. Der er mange had/kærlighedsforhold oppe og vende og vores følelsessvækkende helt prøver i voksen facon at finde ud af, hvem han er. Og han får lov til at lede en anelse for længe. Midtvejs bliver mange af filmens tidlige jokes smidt efter os igen, da Batman sjældent lærer af sine fejl. Dette værende i stærk kontrast til de smukt opsatte aktionscener og det høje antal af referencer som DC fans kan finde, så endte dens narrativ et smule ujævnt fortalt.

Man kan dog ikke tage noget fra humoren, der konstant holdt et højt niveau, og manuskriptet der var knivskarpt. Præcis så skarpt som leveringerne, der med et hold af rutinerede skuespillere bragte vores elskede karakterer til live på ny. Will Arnett har det stadig sjovt som Batman, altid vidunderlige Ralph Fiennes som den tro butler Alfred, Rosario Dawsom som den viljestærke Barbara Gordon og Michael Cera som Robin, hvis komiske timing fortsat står i en liga for sig selv.

The Lego Batman Movie er en god opfølger, og fans vil elske dens selskab. Det sagt, så formår den aldrig helt at ramme loftet som The lego Movie satte tidligere. Tilgængeligheden og kvaliteten var bare lidt bedre i første omgang. Vi vil stadig anbefale den. Specielt hvis du er fan af lego eller Batman (og hvis du er Lego Batman-fan i særdeleshed, kan du godt bestille billet). Den er fjollet, respektløs og fuld af selvbevidst humor.

8 / 10