The Legend of Zelda: Majora's Mask

The legend of Zelda - Majora's Mask

The legend of Zelda - Majora's Mask er årets bedste Nintendo 64-spil og Perfect Dark må nøjes med en anden plads.

Jeg havde egentlig ingen større forventninger til Majora's Mask til at starte med, men vidste dog godt at spillet s foromtale kun havde været positiv. Så jeg satte kassetten i min Nintendo 64 og slog strømmen til. Vildt!

Underlig og vidunderlig historie
I indledningssekvensen ser vi den unge Link komme ridende på Epona gennem en skov i udkanten af kongeriget Hyrule sådan cirka 3 måneder efter sit seneste eventyr. Vi ser også hvordan Link iagttages af to feer og efter en stund med endeløs venten, flyver feerne pludselig ned mod Link og skræmmer Epona så hun kaster stakkels Link af sadlen. En underlig figur med en stor maske dukke pludselig op og begynder at søge efter noget i Links rygsæk og finder dermed knægtens okarina.

Link vågner op og ser den maskerede figur med okarinaen. Link kaster sig mod ham, men maskemanden når at undvige og sætter sig op på Epona. Det lykkes dog Link at få fat i sadlen, hvorefter han bliver slæbt afsted langs marken. Til sidst taber Link grebet og om sadlen, og hesten forsvinder i vild galop. Da Link kommer på fødderne igen, sætter han efter den maskerede tyv, men netop som tyven er sprunget ind i en grotte, falder Link ned i et hul.

Meet Skull Kid
Da Link atter kommer på benene, tændes et skarpt lys som blænder den hårdtprøvede Link og den mystiske tyv med masken afslører nu sit sande ansigt. Gutten med masken hedder Skull Kid og han fortæller at han har skilt sig af med Epona, som ikke ville adlyde ham. Inden Link når at reagerer, bruger Skull Kid masken til at hypnotisere Link, der havner i noget der ligner et mareridt. Da Link vågner ser han til sin store rædsel, at han er blevet forvandlet til en Deku Scrub. Sammen med de to feer forsegler Skull Kid grotten, så Link er fanget. Men Skull Kid glemmer at få den ene fe, Tatl, med ud, og derfor er den nu tvunget til at slå følge med Link.

Nu begynder Links nye eventyr for alvor. Han møder blandt andet en mand som fortæller ham, at Skull Kid har stjålet en meget, meget ond maske. Manden lover at hjælpe Link med at blive normal igen hvis Link skaffer den onde maske tilbage fra Skull Kid. Link får tre døgn til at finde masken inden månen går ned over den lille by, Clock Town, som ligger i centrum af landet Termina. På tredjedagen skal Skull Kid og Link så mødes om natten på toppen af klokketårnet i Clock Town, og hvis det her lykkes for Link at få sin okarina tilbage, kan han spille Song of Time, som Zelda lærte ham i det foregående spil, Ocarina of Time. Og når han spiller den sidste tone af sangen, vil han blive hvirvlet 3 dage tilbage i tiden, til inden al denne ballade foregik.

Gammelt men nyt
Majora's Mask er meget lig Ocarina of Time, hvilket skyldes at begge spil køre på samme grafikmotor. Præcis som i Ocarina of Time, spiller "tid" en meget vigtig rolle. For at kunne stoppe Skull Kid, må Link tilbage i tiden om og om igen, for at løse puzzles så han kan komme frem til spillets hellige tempel.
Når Link rejser tilbage til Dag 1, er alt omkring ham blevet nulstillet. Alle han har talt med, ved ikke hvem han er og alt hvad han har gjort, er ikke blevet gjort. Dette er noget besværligt, men når man kommer længere ind i spillet, bliver det mere og mere spændende.

9 / 10
+
The legend of Zelda - Majora's Mask er årets bedste Nintendo 64-spil.