The Last Case of Benedict Fox

The Last Case of Benedict Fox

Løs en mordgåde med metroidvania-struktur oveni.

The Last Case of Benedict Fox kommer fra polske Plot Twist og det blander, med succes, to meget forskellige genrer, nemlig Metroidvania og detektiv-exploration-puzzle-eventyr. Det er ikke det bedste Metroidvania på markedet, men når det bliver krydret med nogle ret gode puzzles, så det bliver sin helt egen gryderet. Lad os se nærmere på det her.

The Last Case of Benedict Fox bruger ikke energi på at tage spilleren i hånden. Efter en meget kort tutorial, så befinder man sig snart i et stort forladt palæ fyldt med hemmeligheder, mørke kræfter og mord der skal opklares. Snart bevæger man sig gennem afdøde menneskers sind, for at indsamle massevis af spor og bevismateriale i jagten på at finde ud af hvad der skete med dem.

The Last Case of Benedict Fox

Som i et ægte Metroidvania, løber man i ring, støder på låste døre og man bliver frustreret og forvirret - og som sagt, så gør The Last Case of Benedict Fox ikke meget for at guide spilleren i den rigtige retning. Man skal have god tålmodighed og man skal holde godt øje med omgivelserne, for der ligger spor og gemmer sig mange forskellige steder, som kan hjælpe med at løse de mange, ganske opfindsomme, puzzles.

Den anden del af spillet, nemlig Metroidvania delen, er lidt mere usikker. Styringen er temmelig løs og upræcis, så det kan være unødvendigt klodset, og også frustrerende, at hoppe rundt på de forskellige platforme. Noget andet er kampsystemet, som på papiret er fint, med både nærkampsvåben og våben som kan bruges fra distancen, men man savner noget tyngde i kampene og noget feedback, da man nogle gange kan være i tvivl om, om man overhovedet rammer fjenden.

The Case of Benedict Fox er ikke noget let spil. De forskellige monstre kan let tage livet af dig og energi er der ikke meget af. Der er dog overraskende mange muligheder for at indstille sværhedsgraden, så den passer til hvordan man ønsker at spille. Man kan justere hvor svære kampene skal være, for eksempel kan man vælge at monstrene dør af et enkelt hit og man kan være udødelig - og modsat kan man også vælge at monstrene kan dræbe Benedict med et enkelt hit, hvis man ønsker mere udfordring.

Man kan også vælge hvor meget hjælp man vil have på spillets kort og om man ønsker at alle puzzles skal have en "solve" mulighed, så de løser sig selv. Så der er god mulighed for at fokusere på det man vil; for eksempel udelukkende at fokusere på puzzles ved at vælge udødelighed, eller modsat, at lade puzzles nærmest løse sig selv og så skrue op for sværhedsgraden i kampene.

The Last Case of Benedict Fox

Det første man bemærker når man starter The Last Case of Benedict Fox op, er den virkelig smukke grafik. Det store palæ er fyldt med detaljer og de forskruede Lovecraft-inspirerede verdener i de afdødes sind er fremragende designet. Menuerne emmer af samme stil og det er et af de flotteste spil i Metroidvania genren i lang tid. Derfor er det ekstra ærgerligt, at det kører så ringe som det gør. Når man bevæger sig rundt, foregår det jo typisk fra venstre mod højre eller fra højre mod venstre og her scroller kameraet i nogle underlige, nærmest bølgende, ryk. Det er ikke kønt at se på og det ødelægger indtrykket af et ellers virkelig flot spil for mig. Lydsiden er også glimrende og støtter godt op om den mørke forskruede verden det meste af spillet foregår i.

The Last Case of Benedict Fox er et bedre detektiv-exploration-puzzle-eventyr end det er et Metroidvania og hvis du har fået lyst til at kaste dig ud i det, skal det være fordi at du elsker at udforske omgivelserne, finde ledetråde og løse diverse puzzles. Du skal dog være i stand til at se gennem fingre med de tekniske mangler, som spillet har.

The Last Case of Benedict Fox er ude nu på Xbox, PC og på Game Pass.

6 / 10
+