The Gray Man

The Gray Man (Netflix)

Netflix har kastet halvanden milliard kroner efter The Gray Man. Vi håber, det meste gik til Ryan Goslings løn, for han er spionfilmens klart største lyspunkt.

Der er absolut intet i præmissen bag Netflix' dyreste film nogensinde (200 millioner dollars), som vi ikke har set 117 gange før. Nu behøver dette ikke nødvendigvis at være noget negativt, hvilket James Camerons Avatar var et strålende bevis på, men her føles hele præmissen som drøvtyggende rester, som nogen spyttede ud og præsenterede på fint porcelæn.

Historien i The Gray Man er baseret på bogen af samme navn og handler ligesom 700 andre action-thrillere med spionagetema om en CIA-agent, der er "mærket rødt" og dermed skal likvideres. Den pågældende agent hedder "6" og spilles af Ryan Gosling, og han sætter selvfølgelig hårdt mod hårdt og begynder at dræbe hver eneste lille håndlanger, der sættes efter ham. Jason Bourne har gjort det samme. James Bond samt Evelyn Salt, Jack Ryan, Ethan Hunt og James Reece (The Terminal List) for blot at nævne nogle få. Goslings "grå" agent er selvfølgelig ekstremt dødbringende, og mens de "almindelige" spioner er dummere end dørmåtter, sidder der selvfølgelig en meget udspekuleret bagmand i CIA og sætter alle ressourcer ind på menneskejagten. Denne karakter hedder Lloyd Hansen, er tidligere partner til 6 (selvfølgelig) og spilles af Captain America-stjernen Chris Evans, nu udstyret med et velsagtens skurkagtigt overskæg.

The Gray Man

The Grey Man er lavet af Marvel Studios "drømmehold", hvor brødrene Joe / Tony Russo (Civil War, Avengers: Infinity War, Avengers: Endgame) instruer, mens MCU-duoen Christopher Markus og Stephen McFeely (Captain America: The First Avenger, Thor: The Dark World, Captain America: Civil War og Avengers: Infinity War) skrev manuskriptet. Med Chris Evans i en af hovedrollerne og de førnævnte bagmænd, føles filmen ofte som en Marvel-film, minus de tynde spandex-kostumer. Igen, det er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting. Men det føles bare aldrig som om, at Russo-brødrene har den rigtige producer og/eller lægger deres sjæl i dette projekt på samme måde, som de gjorde med især Winter Soldier (Marvels bedste film) og Civil War.

Den grå mand er oppustet monoton, skamløst forudsigelig og behandler sine CIA-spioner, som om de var Captain America 2.0. De hopper fra huse og kaster sig fra kørende tog over på biltage uden at få så meget som en skramme. Det minder lidt om Vin Diesel i Fast 9, hvilket betyder, at jeg i modsætning til især The Bourne Indentity aldrig rigtig tror på dem som levende, fungerende mennesker, noget der gør, at spændingerne i selve aktionsfesterne aldrig bliver andet end hjernedødt drys med penge og tvivlsomme computereffekter. Koreografien og klipningen i actionsekvenserne når heller ikke helt instruktørernes vanlige niveau, da det ofte ser ud som om, at stuntmændene holder pause og venter på at blive ramt af knoerne, frem for den hurtige og intense tæske-dans, vi finder i Russo-brødrenes Captain America: Winter Soldier.

The Gray Man

En anden ting, der føles mærkelig for mig, er, hvordan Russo-brødrene har valgt en relativ let tone gennem hele The Gray Man frem for at forsøge at skabe noget stramt, mørkt og lidt mere noir-præget. Med Winter Soldier fik de lagt en super stilfuld 70'er spionthriller-følelse ind i en superheltefilm, og jeg havde absolut håbet, at de ville bruge samme greb her, og endte derfor med at blive slemt skuffet. Ryan Gosling klarer det dog fint. Han er virkelig altid, altid god. Gosling navigerer lige så flot i de dialogdrevne scener, som han slår sig igennem actionsekvenserne med en slags bekymringsfri coolness, som jeg ikke har set på det hvide lærred siden McQueen, Newman og Brando. Jeg håber virkelig, han laver mere hårdkogt action fremover, for det passer ham som hånd i handske.

I sidste ende er The Grey Man langt hen af vejen en gang usammenhængende nonsens, der kun holdes på ret kurs af en storspillende Gosling. Værre film er bestemt blevet udgivet i 2022, men ikke med det samme bizarre prisskilt som denne. Russo-brødrene har med Extraction, Cherry og nu The Grey Man illustreret, at de alt for nemt forfalder til klicheer og nemme løsninger, når Marvel Overlords som Kevin Feiges ikke er der til at holde et vågent øje med dem. Forhåbentlig tænker de lidt mere over substansen (plot og karakter) næste gang, for så stilfulde er deres film heller ikke, at det alene kan løfte oplevelsen.

The Gray Man
04 Gamereactor Danmark
4 / 10