Jeg synes, det bliver sværere og sværere at blive begejstret for nye action-RPG-titler. I årenes løb har vi set flere og flere Souls-lignende kloner, og som det har været tilfældet med battle royales, roguelikes og enhver anden designdille, er det ved at nå et punkt, hvor der ikke er nogen vej tilbage for mig. Men det betyder ikke, at der ikke er et par lovende kommende projekter at holde øje med, og Neoples The First Berserker: Khazan ser ud til at være et sådant eksempel.
Hvis du har spillet et Souls-lignende spil før, behøver du ikke at vide meget mere om, hvordan dette spil fungerer. Du spiller som en krigerfigur, der bruger kraftfulde våben og færdigheder til at rive sig igennem ødelæggende og brutale fjender, mens du arbejder dig gennem en banestruktur, der ganske vist tilbyder et par måder at gå væk fra den slagne vej for at finde hemmeligheder og alternative muligheder, men som har et ret lineært setup. Handlingen er ret langsom og træg og defineres af stramme og ofte ret frustrerende undvigelses- og pareringsmekanikker, og den eneste måde at sikre, at du kommer videre og har de nødvendige sundhedsdrikke, er at finde og interagere med glødende røde sjæle, der tjener nøjagtig samme formål som bål. Knoglerne i dette spil er velkendte og ens, og derfor er det en meget god ting, at art direction og historien skiller sig ud på en måde, som andre ARPG'er har en tendens til at snuble over.
The First Berserker: Khazan er en del af den bredere Dungeon & Fighter-franchise, bortset fra at det foregår hundreder af år før den fortælling, som mange genkender. Det følger Khazan, da han bliver anklaget for forræderi og tvunget i eksil efter redningen af Pell Los Empire, og ser ham omfavne et mørke og bruge dets kræfter til at hævne sig på dem, der forrådte og forsøgte at vanære hans arv. Det er ganske vist en ret rudimentær hævnhistorie, der driver denne kerne, men jeg vil tilføje, at det ofte er mere, end mange ARPG'er bringer til bordet, da det er en genre, der er notorisk kendt for fremragende gameplay og mekanik og middelmådig eller endda næsten ikke-eksisterende historie. Host, host... Elden Ring.
Hvad angår art direction, så er The First Berserker: Khazan et meget mørkt og makabert spil, den slags oplevelse, man forventer af et ARPG, bruger det en cel-shaded stil, der får det til at minde mere om Tales of Arise eller et Dragon Quest-spil. Så selv om der er meget, måske endda for meget velkendt her, får kunststilen i det mindste spillet til at skille sig ud og endda til at imponere, når man f.eks. når frem til kulisserne på toppen af et snedækket bjerg med udsigt over en månelyst dal.
Men tilbage til kamp og action, kødet på knoglerne i denne ret. Ud fra det, jeg fik lov til at teste på Gamescom, virkede det som om, at selvom spillet er krævende, så er det ikke så straffende og grusomt som nogle af konkurrenterne. Hack and slash-actionen er lige præcis responsiv nok til ikke at føles frustrerende svær at mestre, og variationen i fjender og banedesign er så god, at du kan overvinde og endda undgå mindre udfordringer mellem 'bålene' uden for meget besvær. Bosserne og de større fjender vil stadig være en stor opgave at overvinde, men de er overkommelige, selv efter kun en kort smagsprøve på kampene og mekanikken.
The First Berserker: Khazan køber ind på et par ARPG-tendenser, som den dag i dag irriterer mig en smule. Du finder og samler stadig alle mulige mærkelige og for det meste uforklarlige ressourcer og materialer. Du skal stadig gå den triste og demoraliserende tur tilbage til det sted, hvor du døde, for at genvinde din »ikke-sjæle-men-sjæle«-valuta, hvilket forstærkes, hvis du falder i døden og ikke bliver dræbt i en glorværdig kamp. Og - jeg håber virkelig, virkelig, at dette bare var en del af den demo, jeg testede, og ikke noget, der vil snige sig ind i hovedversionen - når du går ind i pausemenuen, holder spillet ikke pause... Det bringer bare menuens brugerflade frem, mens handlingen fortsætter bagved. Hvis du synes, at ARPG-kategorien har haft brug for en udvikling eller en forandring, er The First Berserker: Khazan ikke det spil, der kan opnå en sådan bedrift.
Men det er svært at kritisere et spil på grund af genrens fejl (eller forudsigelighed). Faderens synder og alt det der... Hvad angår et ARPG, så har The First Berserker: Khazan ud til at opfylde alle de rigtige kriterier, og på en måde, der sandsynligvis vil appellere mere til masserne og endda til dem, der stadig føler, at Elden Ring og dets Shadow of the Erdtree-udvidelse gik et skridt for langt på sværhedsskalaen. Tiden vil vise, hvor dette spil passer ind i kategorien, men med en planlagt lancering i begyndelsen af 2025 tæller vi allerede dagene ned til at få fingrene i spillet i sin helhed.