Dansk
Gamereactor
previews
The Division

The Division

Gamereactor har flere gange prøvet The Division flygtigt til forskellige konferencer. For første gang fik vi dog muligheden for at sætte os med spillet i fire timer og udforske Manhattan. Vi fik gennemført de første par historiemissioner i spillet, taget del i utallige tilfældige gadeoptøjer, og fik dræbt alt for mange venlige agenter i PvP området Dark Zone. Kort sagt havde vi en fremragende oplevelse med spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

The Division føles som en ny tiltrængt start for Ubisoft's open-world formel. Her starter du ikke i en by overtaget af "de onde", og skal langsomt genindtage bydistrikterne. Åbner du kortet, møder du ikke en by fyldt til bristepunktet med samleobjekter og aktiviteter. Og ikke længere skal du kravle op i det højeste (radio)tårn i byen for at åbne op for kortet. The Division er mange ting; online, RPG, skydespil, men vigtigst af alt er spillet anderledes. Det blev annonceret i 2013 og udsat for udskydelser, hvilket er grunden til, at kalenderen siger 2016 og spillet stadig ikke er udkommet. Det er dog let at tilgive, når man endelig sidder med det i hånden, for Ubisoft Massive er i gang med at opfinde den dybe tallerken, og den slags tager tid.

The Division
The Division
Dette er en annonce:

Min tid med spillet kan deles op i to dele: begyndelsen, hvor jeg spillede indledningen med en level 4 karakter, og efterfølgende hvor jeg spillede en level 20 karakter senere i spillet. Lad os starte med indledningen. Det er stadig uklart for mange, hvor meget online multiplayer egentlig fylder i The Division. Kan man få lov til at passe sig selv, eller vil andre spillere konstant være en del af verdenen? Svaret er, at The Division lader dig spille alene, og andre spillere kommer kun ind til dig, hvis du ønsker det. Derfor er størstedelen af byen dedikeret til PvE, hvor du kan bevæge dig rundt enten alene eller med op til tre allierede. Her kan I sammen klare missioner, sidemissioner eller deltage i Encounters, der dukker op på kortet, hvor I eksempelvis skal redde gidsler eller dræbe et givent antal fjender. Dette er gode nyheder for folk, der ønsker at opleve spillet alene, men I skal ikke juble for tidligt. For selv om spillet muliggør, at man tackler spillet Lone Wolf - og selv om udviklerne vil understrege, at spillet selvfølgelig kan spilles alene - vil jeg fraråde det. Både fordi fjenderne er hårdføre og kan tage et uhyggeligt antal patroner, før de falder døde om, hvilket kan gøre selv de lette missioner udfordrende alene. Men især fordi spillet først virkelig skinner, når du spiller med en gruppe.

Med et hold er skudkampene ofte en taktisk oplevelse, som vi snart er vant til i Ubisoft skydespil. Der findes ikke forskellige klasser i spillet, hvilket betyder, at alle starter fra det samme udgangspunkt. Derfra kan man åbne op for skills, der inkluderer 'medical', 'tech' og security', og har du en god 'medical'-karakter, kan du fungere som healer for dit team, mens din ven eventuelt har en tank-baseret 'security'-karakter. Bliver du træt af at spille healer, kan du altid ændre dine skills til noget nyt ved blot at gå ind i menuen og ændre det. Dette vil gøre gruppedannelserne en lettere oplevelse i det lange løb: hvor mange gange har vi ikke prøvet i en MMO, hvor man leder efter en gruppe spillere, men de har allerede en healer, så de kan ikke bruge dig? Her gør du bare din karakter til en tank-baseret spiller, og kan glad blive del af gruppen.

The Division
The Division
Dette er en annonce:

De tre forskellige evner du kan åbne op for, binder sig direkte til historien i spillet. For historien er tredelt, hvor 'medical'-missionerne omhandler forsøget på at finde en kur mod virussen, 'tech'-missionerne om at genopbygge samfundet og 'security'-missionerne om at styrke agenterne, der forsøger at bevare stabilitet og orden. Vælger du kun at spille 'medical'-missionerne, vil du ende med en fremragende healer-karakter, men vil være svag på de andre områder. De to missioner jeg nåede at gennemføre i min tid med spillet, var en gidselredning og en indsamling af vigtig data, hvor en mængde fjender stod i vejen begge gange. Selv om målet var forskelligt i de to missioner, føltes de langt hen af vejen ens, og mit håb er at se en dybere diversitet i missionerne i det endelige spil. Noget andet vi formodentlig må vente med at finde ud af indtil vi sidder med det endelige spil i hånden, er hvordan slut-spillet ser ud. Gennem interview med udviklerne lærte vi, at maks level er 30 - og du kan regne med mange timer i spillet, før du rammer det level - og det er muligt at genspille alle missionerne på en højere sværhedsgrad, når historien er gennemført. Igen er mit håb, at spillet tilbyder noget mere i dens endelige udgave, for det er begrænset, hvor lang tid fans vil bruge på at genspille allerede gennemførte missioner med en level 30 karakter.

Open-world online spil kan ofte mangle en følelse af fremgan g, ud over ens karakter, der bliver stærkere. I MMO'er kan du gennemføre utallige missioner, men verden ændrer sig aldrig efter dine handlinger. Samme forbandelse lider The Division under, men de har fundet en elegant løsning på problemet. Efter du har gennemført en mission, skal du ofte tilbage til dit personlige område, aflægge rapport og eventuelt få din næste opgave i hånden. Dit område kan ikke besøges af andre end dig, og reflekterer din fremgang i historien. Så har du gennemført mange 'medical'-missioner, men ikke klaret nogle af de andre to historie-missioner, vil din medicinfløj se opdateret, ren og velkommende ud, mens 'security' og 'tech' fløjen stadig vil ligge i mørket grundet din forsømmelse. Det er et interessant system, der konstant cementerer din fremgang i spillet, selv om du måske ikke kan mærke den, når du render rundt ude i byen.

Efter jeg havde gennemført to missioner og rendt rundt i byen med to andre spillere, fik vi en kort pause og vendte så tilbage til en level 20 karakter, fyldt med epic gear fra top til tå. I stedet for at kaste os ud i flere missioner, besluttede vi hurtigt at hoppe over hegnet og tage ind i midten af byen - der hvor udbruddet af virussen er værst, og der hvor alt kommunikation er forsvundet: Dark Zones. Hvor resten af spillet - med undtagelse af safe houses - er PvE orienteret, er Dark Zone en mulig PvP legeplads. "Mulig" værende kodeordet i den sætning. For det er ikke nødvendigt at dræbe andre spillere, det er blot en mulighed. Det bedste loot i spillet findes i Dark Zones, så selv om risikoen er størst derinde, er belønningen lige så stor. Finder du noget nyt godt gear, vil du automatisk få en lille gul taske på ryggen, der fortæller alle omkring dig, at du har nyt loot, og den eneste måde andre spillere kan få det på, er ved at dræbe dig. Samtidig er alt gear du finder i Dark Zones smittet af virussen, så før du kan bruge det, skal det sendes ud af bymidten med helikopter. At vandre gennem bydelen hvor jungleloven hersker med nyt dyrebart loot hængene på ryggen, ind mod ekstraktionspunktet, hvor man kan tilkalde en helikopter og derefter holde sig i live i over et minut, er en virkelig intens oplevelse. Lige efter du har kaldt på helikopteren med din flare gun, vil alle nuværende spillere i Dark Zone blive opmærksomme på dig, og derefter måske forsøge at stjæle dit loot. I kan også arbejde sammen og hjælpe hinanden ud af bymidten, men chancen for, at ens nye ven begår mytteri i sidste øjeblik, ligger altid i baghovedet. Vælger du at skyde først mod en karakter, der ikke har åbnet ild mod dig endnu, vil spillet markere dig som Rouge Agent, hvorefter alle kan skyde dig uden straf. Det er et genialt koncept, der sætter fremmedes tillid til hinanden på en alvorlig prøve, nærmest som en kommentar til et samfund i ruiner. Har vi modet til at stole på hinanden, eller er det hver mand for sig selv?

The Division
The Division

Når man spiller The Division, er det dog vigtigt at indse, at dette først og fremmest er en RPG og et skydespil dernæst. Det største bevis på dette er de AI-kontrollerede modstandere i spillet, der nægter at lægge sig efter 20 skud i brystet. I skydespil er vi vant til de usagte regler: et headshot dræber - med mindre modstanderen har en god hjelm på - og alt under hovedet kræver en del flere skud, før fjenden lægger sig. Dette er også tilfældet i The Division, men her kan fjenderne føles som svampe for patronerne, inden de endelig falder døde om. Det er et klassisk RPG-træk, at kampene kan trække længere ud, og selv hvis du skærer et sværd gennem din modstander, vil han kæmpe ufortrødent videre. Når du stiger i level, vil modstanderne du møder også være stærkere, og derfor kan de håndtere langt mere skade end vi er vant til. Det vil kræve, at spillerne tilvender sig systemet, men gør de først det, fungerer skydespillet langt hen ad vejen upåklageligt. Jeg så gerne, at de sænkede rekylen på våbnene en smule og gjorde fjenderne mere tilbøjelige til at søge dækning, men det er der stadig tid til at rette, før det endelige spil udkommer.

Et område Ubisoft Massive ikke behøver rette det mindste i, er genskabelsen af Manhattan, der kan måle sig med Ubisoft's tidligere genskabte byer, og måske endda sætter nye standarder. Manhattan som byen ser ud efter en virus er brudt ud, er fyldt med detaljer og bygninger, man kan træde ind i. Der er heller ikke loadingskærme mellem bydistrikterne eller når du træder ind i Dark Zones. At spillet går flydende fra PvE til PvP er en fremragende oplevelse, og sætter overlæggeren højt for andre spil, der ønsker at flette dynamisk matchmaking ind i singleplayer-oplevelser. Spillet indeholder desuden en fuld dag/nat cyklus med mulighed for snestorm, der kan rive i geværret og gøre det sværere at kontrollere, og en tåge der sænker synligheden for både spiller og fjende. Det dynamiske vejr har en effekt på gameplayet og fjenderne, hvilket kun får verdenen til at føles mere virkelig.

Der er meget på spil for Ubisoft med The Division, og de ved det. De har lovet for meget fra begyndelsen, og udskudt det for mange gange til at skuffe. I en tid hvor internettet allerede har set sig en smule sur på Ubisoft, kan det få alvorlige konsekvenser, hvis The Division ikke lever op til forventningerne. Samtidig kan mange af de seneste års fejl glemmes, hvis dette spil formår at levere varen. Det er en ny type open-world for Ubisoft, et stort skridt væk fra den klassiske formel, hvilket nok skal overraske mange af firmaets trofaste fans. Dette er en modig ny begyndelse for Ubisoft, og i en tid hvor mange AAA-firmaer holder sig til den velkendte formel for at tjene sikre penge, skal The Division have ros for at betræde ubetrådt grund. Risikoen med The Division er stor, men belønningen kan i sidste ende være ligeså stor.

The Division
The Division

Relaterede tekster

The DivisionScore

The Division

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Magnus har skudt sig igennem et sygdomsbefængt New York, og er kommet ud på den anden side med en dom.



Indlæser mere indhold