The Division 2

The Division 2 - Episode 2

Ubisoft både opdaterer og udvider The Division 2, i voldsom grad, og så alligevel ikke.

Hvis du ikke har spillet The Division, eller endnu bedre, har spillet The Division 2, så kommer den følgende tekst ikke til at give nogen mening, så er du advaret.

Når dit spil næste gang opdateres, så er der sjovt nok en masse nye tiltag, men har du købt et Season Pass, så er der også en masse ekstra indhold, for Ubisoft har faktisk forstået at "Downloadable Content" faktisk reelt bør være kødfyldt ekstra indhold, men måske også i en grad hvor man måske kan overveje om indholdsmængden ikke er decideret overvældende for eventuelle nye spillere. Det gælder heldigvis også den del der er tilgængelig for alle.

Men lad os starte med de sjove elementer der trods alt er, uanset om du har haft pengepungen oppe af lommen eller ej. Først skal du dog lige vide at du ikke har adgang til godterne før i næste uge, hvis du ikke har købt et Season Pass.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Der kommer nu et rangeringssystem til de forskellige ekspeditioner, så der er en god grund til at spille dem igen, og når vi snakker om solen, så kommer Black Tusk-invasionerne også til Camp White Oak og min personlige favorit, Manning National Zoo - der i øvrigt har en hemmelig boss som jeg vist ikke har slået ihjel. Kenley College vil i øvrigt have alle afdelinger åbent, for alle. Der er guld, sølv og bronzemedaljer at hente alt efter hvor hurtig du er. Hvert af de tre sværhedsgrader har hver deres sæt medaljer.

Der skulle også være et nyt belønningssystem for dem der hjælper andre når der kaldes på hjælp, nemlig det såkaldte "Shepard System", der vil give "endorsements", men vi nåede desværre ikke at finde ud af hvad det helt præcist betyder. Det er dog dejligt at Ubisoft på denne måde tilskynder at man gør noget for andre. Men hvad jeg lige kan se får man kosmetisk grej som belønning, og systemet indregner tidligere hjælp - det er til gengæld service.

Der er naturligvis en del i dette der dybest set er en billig måde at give mere genspilningsværdi i eksisterende indhold, men det er da pænt gjort af Ubisoft at øge underholdningsværdien i det man allerede har.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Herudover er der flere elementer i spillet der har fået en større overhaling, der er tilføjet mere navngivet udstyr i den dyre ende, og ikke mindst har man fået "Targeted Loot". Her kan man specifikt jagte komponenter af en særlig type, udstyr eller våben af en speciel type, selv mærker og modifikationer kan man gå efter, og systemet fortæller dig endda hvor lang tid at det du gerne vil have stadig er en del af det Loot Table, der er tilgængeligt i eksempelvis en specifik mission. Det vil også senere være muligt at gå målrettet efter bestemte Gear Sets - det er dog ikke implementeret endnu.

Herudover får spillet en specialisering mere, og kravene for at låse op for de nu to ekstra specialiseringer er blevet sænket. Det nye speciale er Technician, hvilket måske ikke er super retvisende da der er tale om en raketkasterbærende bevæbning, hvilket måske ikke giver super meget mening når slagmarken enten er byområde eller tætte korridorer.

Der er en lang række småting der heldigvis også bliver ændret. Listen er lang, men først og fremmest kan man bære flere materialer, der er flere materialer i forskellige beholdere, og det bliver billigere i materialer når du skal lave noget. Og så kan man nu nemt finde ud af hvor de plantegninger man ikke har kan fås henne. Herudover deler dine karakterer de materialer der er til rådighed.

Til dem der går op i PvP er der også godt nyt. Normalization forsvinder, altså, ingen stats vil blive modificeret, hverken i Dark Zones eller Conflict. Det er naturligvis medmindre at man er under Gear Level 500 - så bliver du boosted, men forvent at få numsen på komedie. Der er også flere Supply Drops flere forskellige steder, og med flere forskellige fjender, og en besat Dark Zone betyder Black Tusk-soldater. Og så er Thieves Den blevet opgraderet i forhold til hvad der tilbydes, og hvor ofte. Herudover er der Server Transfer, dette burde betyde at spillerne altid kommer til en server med en masse andre spillere. Der er også ny dele, Team Elimination i Conflict. Det er 4vs4, og der spilles bedst af syv. Der er en del mindre forbedringer, eksempelvis at der altid belønning til dem der spiller en kamp færdig. Der er også en ny bane, Wharf, der, ja, sender dig til den lokale fiskehavn.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Recalibration er også blevet lavet om, eller rettere, den måde man tilgår det, og det er måske også for det bedre. Dette burde gøre det nemmere at bruge, da man nemmere kan finde den egenskab man søger, og det stykke udstyr det skal tages fra. Det gør også at man kan flytte egenskaber fra et mærke af udstyr til et andet, dette giver et helt andet niveau af fleksibilitet.

Til min store glæde er der også nye Classified Assignments, disse små mini-historie missioner har været noget jeg har været ret glad for. De to missioner er desværre forbeholdt dem der har Season Pass, og giver både en ambassade med en nedstyrtet helikopter, og en marina der bruges som centralt våbenlager - det er Outcasts der er fjenden begge steder.

Nå ja, og en masse andre småting der, kort sagt, optimerer hele oplevelsen. Heriblandt at man kan nøjes med fire stykker af et specifikt sæt rustning for at man får bonus med Exotic-udstyr, og Raid Gear Sets kan nu findes uden for Raids, men rygsæk og chestpiece er stadig eksklusivt for Raids.

Hard Wired Gear Sets er ligeledes blevet nemmere at få fat på. Og så har alle Brand-sættene fået et stykke udstyr til alle placeringer, det er ikke længere nødvendigt at sidde med en udstyrsoversigt for at lave et optimalt build - og det betyder langt mere loot i spillet, hvilket jo lidt er meningen med en looter shooter.

The Division 2
The Division 2The Division 2

Navngivne våben skulle være blevet kraftigere, og der er tilføjet 35 nye. Mange af dem hører dog til Heroic Missions og Checkpoints på maximum Gear Level, og enhver der har prøvet at indtage et Checkpoint på maksimalt alarmniveau ved at det ikke er en leg. Alle de navngivne våben har bedre versioner af det talent de bruger, giver et våben +10% hovedskade, vil det navngivne våben have +15%. Og nej, vi nåede ikke alt igennem, der var ganske enkelt for meget. Men din Stash er blevet opgraderet - med mulighed for op til 300 ting, hurra!

Pentagon - The Last Castle

Det helt underholdende er dog den narrative tilgang man har taget til Black Tusks, og deres besættelse af Pentagon. Til absolut ingens overraskelse er der noget derinde de gerne vil have, og for dig, og så er der kun en mulighed, nemlig at skyde sig igennem.

Pentagon-delen er rent gameplay-mæssigt dejligt udfordrende, der er gjort en del ud af at man skal tænke sig om i forhold til positionering, og ikke mindst hvordan at man fjerner forhindringer der ikke bare kan skydes.

Stemningen i Pentagon er ganske fantastisk, men generelt set er det også hvad man forventer. Det er intenst, der er fjender overalt, og man skal bevæge sig hurtigt og intelligent for at undgå en sikker død, et forstyrrende miav fra husets kat eller kæresten der råber "aftensmaden er klar", og du er færdig som gårdsanger. Det hjælper naturligvis også at dette er tiltænkt som en mission for flere spillere, ligesom de fleste andre større missioner i spillet.

The Division 2
The Division 2

I forhold til historien vil jeg nøjes med at sige at vi kommer nærmere en vaccine, men det er der desværre andre der også har indset, eller, Black Tusks, der også har deres egne motiver. Jeg har altid haft lidt svært ved at acceptere at et privat vagtværn, en parodi på amerikanske Blackwater, kan blive så stærke, og have så mange ressourcer. Altså indtil at man finder ud af at deres moderselskab har over 22.000 ansatte. Så er The Division 2 pludselig lidt mere realistisk end man bryder sig om. Nå ja, og så er der en mission mere, nemlig en tur til DARPA-laboratoriet, der lidt er hele humlen i historien - men den må du selv spille dig igennem.

I modsætning til de fleste andre anmeldelser du vil læse, så har jeg købt og betalt for mit eget Season Pass med mine egne penge, og jeg synes faktisk at mine penge er, om ikke givet godt ud, så får jeg i hvert fald noget for dem, og det er snart en sjældenhed i disse griske DLC- og Live Service-tider.

Det er rart at der er en narrativ vinkel på missionerne der er klare og gennemgående, man er aldrig i tvivl om hvorfor at man skal gøre noget, og hvor det leder hen.

Hvis du kunne lide The Division 2 - så vil du helt klart elske Espisode 2.

9 / 10