Forza Horizon ankom på markedet med et brag, og ændrede denne specifikke subgenre i en sådan grad, at den lige siden har været domineret af denne ene spilserie. Lige siden Playground udgav sit hippe bud åben motorsport var det det nødvendige næste skridt væk fra de arkaderacer-stilarter, som Need for Speed engang var kongen af. Siden hen har vi set en masse andre udviklere forsøge at tilbyde noget lignende. Ubisoft ventede omkring fire år, før de forsøgte at sætte deres eget præg på Playgrounds formel bestående af frisk og solid racerfysik kombineret med masser af racerkultur i The Crew, og nu, om et par måneder, vender netop den serie tilbage.
Ubisoft og udvikleren Ivory Tower har sat en dato på The Crew Motorfest, den næste store del af racerserien, selv om den forlader den nummererede navngivning af de to foregående titler. Det får premiere på PC og konsoller den 14. september, og som en del af sin tilstedeværelse i Los Angeles i denne "ikke E3"-periode lod Ubisoft mig tilbringe lidt tid med The Crew Motorfest for at se, hvordan titlen tager form.
Først og fremmest har spillet stadig den samme arkadefysik, som har præget serien. Jeg har endnu ikke oplevet, hvordan det føles at køre med et rat og ekstra udstyr, men med en controller føles køretøjerne tunge og lidt svære at styre, og de mangler ofte den respons, som man får i Horizon-spillene. Det betyder dog ikke, at alle køretøjer føles og opfører sig sådan, for Motorfest har et så bredt udvalg af biler og andre transportmidler, at du får en varieret oplevelse - altid. Chokerende nok er et Formel 1-inspireret banekøretøj langt lettere at håndtere og køre end en Shelby Cobra fra 1960'erne. Hvem havde troet det?
Hvad angår gameplayet ud over racerløbene, er Motorfest for det meste opdelt i forskellige, unikke, mindre kampagner, der fortæller historier om specifikke dele af motorsportens verden. Du kan kanalisere din indre Tokyo Drift og vælge Made in Japan-kampagnen for at køre en samling importerede og modificerede japanske køretøjer, der er perfekte til drifting, eller i stedet prøve at køre på en rigtig bane i Motorsport-kampagnen. Hver kampagne er ikke kun defineret af sin bilstil og den fortælling, den ønsker at formidle, da der også er en grundlæggende gameplay-mekanik, der adskiller dem.
I Motorsport skal du holde øje med dækslid og køre i pit, når sliddet bliver for lavt, ellers mister du grebet betydeligt, og det bliver mere og mere udfordrende at styre bilen. Made in Japan handler, som du nok kan gætte, om at drifte og bruge lattergas til at slå dine modstandere. Vintage Garage handler om racerløb, når det er mest grundlæggende, alt imens man bruger ældre og generelt set ikoniske biler. Lamborghini er en partnerkampagne, der udforsker det ikoniske italienske superbilmærkes historie ved at sætte spilleren bag rattet i berømte køretøjer fra Miura helt frem til den nyligt annoncerede Revuelto. Og så er der også en femte kampagne, som vil være tilgængelig ved lanceringen, og som vil dreje sig om elbiler og give spillerne til opgave at ramme bestemte dele af en bane for at fylde op og genoplade bilens batteri, men hvordan denne kampagne spiller, ved jeg ikke, da den ikke var en del af hands-on-sessionen.
Hver kampagne har unikke løbsformer og mål, herunder nogle opgaver, hvor du skal vinde, nogle, hvor du skal komme i top tre, og andre, der er mere færdighedsbaserede og beder spillerne om at sprinte til et punkt uden at ramme forhindringer og markører, der er spredt ud over vejen. Det er overflødigt at sige, at der er mange måder at nyde at køre dine yndlingsbiler på.
Preview-sessionen handlede mest om at teste disse kampagner og få en fornemmelse af gameplayet, hvilket betyder, at jeg endnu ikke kan kommentere på, hvordan den åbne verden på Hawaii føles at udforske, hvilke slags aktiviteter den vil tilbyde, eller hvordan de forskellige typer køretøjer føles at køre. Ud fra hvad jeg har set af verden som en del af de løb, jeg testede, er det tydeligt, at der er masser af unikke biomer at udforske, og om noget minder det mig om Forza Horizon 5's Mexico med sin variation. På samme måde blev progressionen og valutaen, og hvordan den bruges til at købe biler og opbygge din garage, ikke berørt, selvom Ubisoft bekræftede, at der ikke vil være nogen begrænsninger for, at spillere kan overføre deres The Crew 2-garage til Motorfest - hvilket betyder, at serieveteraner vil have et massivt forspring i forhold til dem, der er nye i The Crew i denne titel.
Med hensyn til fremtiden kom Ubisoft kort ind på, hvordan de vil fortsætte med at støtte The Crew Motorfest. Det blev nævnt, at der vil være sæsoner, som byder på helt nye kampagner, hver med deres eget tema, gameplay-mekanikker og biler at tjene og samle. Det hele starter med en sæson med amerikansk tema, hvor man udforsker muskelbiler og andre ikoniske dele af den amerikanske bilhistorie.
Med The Crew Motorfest, der debuterer i september, har racerfans meget at se frem til i de kommende måneder. Men vil dette spil være i stand til at stå op imod den titan inden for arkaderacing, som Forza Horizon-serien er? Det vil kun tiden vise, men ud fra det, jeg spillede, er det tydeligt, at det har ramt den kultur og atmosfære, som Horizon har været så fremragende til at servere i det seneste årti.