Selv om det nærmer sig et årti siden lanceringen, er Dead by Daylight faktisk en af de mere tilgængelige live service-titler, der findes i dag. Du kan starte denne asymmetriske horror-titel op uden nogensinde at have oplevet den før i dag, og efter et par timer vil du føle dig tryg ved, hvad det byder på (her taler vi mekanisk, fordi du vil være mindre tryg følelsesmæssigt...). Men hvis et spil der har været aktivt så længe stadig afskrækker dig, er der måder at komme ind i den større verden på uden at spille selve kernespillet, og en af disse måder er det kommende The Casting of Frank Stone.
For at gøre det lysende klart, så er dette ikke et Dead by Daylight-spil. Ja, det foregår i det samme univers. Ja, det er udgivet af Behaviour Interactive. Men det er også udviklet af Supermassive Games og er et fortælletungt horror-eventyr, der følger den samme stil, som vi har vænnet os til i The Dark Pictures Anthology, The Quarry og Until Dawn. Det betyder, at du kan se frem til en filmisk oplevelse, der næsten er som at spille en gyserfilm, hvor du træffer valg og overvinder quick-time events for at forme historien og sende dig ned ad en sti til en af mange slutninger. Så nej, det er ikke et asymmetrisk gyserspil om at undgå mordere, som spilles af dine venner eller omvendt.
Er det en dårlig ting? Nej, slet ikke. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at kombinationen af den dybe IP fra Dead by Daylight med talenterne og ekspertisen fra Supermassive er et match made in heaven. Det er ikke noget, vi ikke har set før, men det er fint, for det er ubesværet skræmmende og ubehageligt, har en virkelig dyb og autentisk atmosfære, der konkurrerer med mange horror-spil på markedet, plus indviklet og varieret dialog med masser af valgmuligheder, der giver dig mulighed for at ændre fortællingen og teste, hvordan tingene vil ende. Det er Supermassive hele vejen igennem. Og det gælder også brugergrænsefladen, karakterdesignet og modellerne, samarbejdselementerne og så videre. Det, jeg prøver at sige, er, at selv om det er et meget unikt projekt, fordi det er en tredjepartsoplevelse i Dead by Daylight-universet, så er det også meget velkendt.
Men lad os alligevel komme til kødet på knoglerne. The Casting of Frank Stone er en historie, der dykker ned i mysteriet om Cedar Hills, hvor en sadistisk morder med base i et dystert stålværk skabte og slap rædsler løs på byens intetanende folk. I demoen nåede jeg ikke så langt, da denne korte smagsprøve på spillet drejede sig om de første ca. 30 minutter, hvor vi indtager rollen som Sam Green, en lokal politibetjent, der har fået til opgave at undersøge stålværket for at finde et kidnappet lille barn. Du udforsker dette mørke miljø, samler genstande og værktøjer, der giver dig mulighed for at nå nye områder, og i sidste ende rejser du dybt ind i stålovnens indre og konfronterer en morder, der forsøger at bruge barnet til et forskruet ritual. Hvad der sker her, er op til dig, og hvordan du reagerer på quick-time-begivenheder og træffer hurtige beslutninger ved at vælge de dialogmuligheder, der ofte dukker op. I min første gennemspilning af demoen reddede jeg barnet, besejrede morderen og reddede tilsyneladende byen. Jeg siger tilsyneladende, fordi noget meget mørkere lurer i skyggerne...
Gameplayet er meget ligetil. Udforskningen er basic og består mest af at vandre rundt i små åbne områder for at finde objekter, der kan interageres med, og som giver lidt ekstra farve og dybde til den bredere historie og fortælling. De interaktive muligheder synes også at være ret rudimentære og begrænsede, men det skyldes, at det i The Casting of Frank Stone (ligesom andre Supermassive-spil) er kernefortællingen, som engagerer og holder dig på kanten af sædet. Om den kan blive ved med at gøre det i hele sin varighed, må tiden vise, men den første smagsprøve, jeg har fået, har bestemt imponeret.
Hvad jeg vil sige om spillet - og det er måske noget, der vil blive rettet op på inden lanceringen den 3. september - er, at pc-ydelsen var lidt underlig. Spillet frøs et par gange og krævede en genstart i ny og næ, når man navigerede i indstillingsmenuerne, og billedhastigheden endte også med at være lidt hakkende til tider. Som det ofte er tilfældet med fotorealistisk grafik og karaktermodeller, er der også lejlighedsvis lidt mærkelig opførsel, især med hvordan en karakters læber bevæger sig, men generelt syntes The Casting of Frank Stone at have den samme opmærksomhed på detaljer som andre Supermassive-projekter.
Uanset hvordan man ser på det, tegner The Casting of Frank Stone til at blive en meget interessant tilføjelse til Dead by Daylight-universet. Det er uden tvivl spændende for DbD-veteraner, men også overbevisende for dem, der ikke er så meget inde i horrortitlens historie. Der er spændingsfyldt gys og god atmosfære, engagerende fortælling og valg, der skal træffes, og masser af mysterier, der skal opklares, og jeg ser frem til at tjekke det ud i sin helhed i begyndelsen af september.