Dansk
Gamereactor
previews
The Bard's Tale

The Bard's Tale

Gårsdagens kendte skjald får endnu en omgang i nye digitale kredse. Thomas Nielsen har fundet guitaren frem.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Når man annoncerer en opfølger til en af gårsdagens største klassikere, og samtidigt lader udviklingen i hænderne på manden der også dengang stod bag titlen, er man garanteret opmærksomhed fra historiebevidste gamere over hele verden. Da vi tidligere havde været i England for at se spillet var begejstringen stor, og lad det være sagt med det samme - den er ikke er faldet siden preview-udgaven endelig fandt vej til værtsmaskinens drev.

Helt ligesom det var dengang mange af os sad og spillede de oprindelige spil i serien, er der med det nye spil stadig tale om spil som er opbygget omkring de velkendte rollespilselementer. Der skal løses gåder, bekæmpes monstre, optjenes erfaring og bruges magi, men heldigvis er det nye Bard’s Tale en opfølger i mere end kun navn. Humoren som i sin tid var et af de elementer der virkelig skabte afstand mellem Bard’s Tale-serien og de mange konkurrenter, er heldigvis blevet prioriteret lige så højt i det nye spil, og det er utroligt forfriskende. Barden er en antihelt i ordets bogstaveligste forstand og skændes ofte med den usynlige fortæller, som jævnligt holder spillets historie i gang. Dialogen mellem de to synes som taget ud af Monty Pyton-universet, og selv de mest ligegyldige finurligheder kan hurtigt udvikle sig til heftige diskussioner på liv og død.

På det tekniske plan har udvikleren lånt spilmotoren fra Baldurs Gate: Dark Alliance-serien, og det kan tydeligt ses. Perspektivet er det samme, selv om spilleren hele tiden har muligheden for manuelt at kontrollere kameraet. Ligeledes forgår kampe som i Baldurs Gate-serien, med det twist at man som Barder oftest må forlade sig på sine musikalske evner til at fremtrylle alskens forskellige monstre til at hjælpe mod det bugnende antal modstandere. Som spillet skrider frem får man adgang til større og mere krævende monstre og magier, men fælles for dem alle er at de har forskellige styrker og svagheder og man derfor ikke bare kan forvente at kunne fremtrylle et ultimativt monster som rydder hele skærmen. Menusystemet som bruges til at vælge mellem de forskellige magier og våben er utroligt intuitivt og synes kraftigt inspireret af det kendte "ringsystem" fra Secrets of Mana-serien.

Det er dog desværre ikke lutter ros alt sammen, og det mest bekymrende aspekt af vores preview-version synes indtil videre at være de store mængder hack’n’slash-gameplay der agerer samlingsled mellem spillets forskellige missioner og snedige dialog. Der er som sådan ikke noget galt med denne del af spillet, men den minder til forveksling om noget vi har set før i lignende spil, og det er lidt synd - resten af spillets kvalitet taget i betragtning. Vi ville gerne se flere puzzles og et bedre og mere varieret gameplay i det færdige spil, for kan den del komme til at leve op til resten af spillets kvaliteter, vil der virkelig være noget at se frem til. Vi venter spændt og beslutter os i mellemtiden for at slå os ned med Barden på spillets nærmeste værtshus, spændt ventende på det næste skænderi med spillets fortæller.

Dette er en annonce:
The Bard's Tale
The Bard's Tale
The Bard's Tale
The Bard's Tale
Dette er en annonce:
The Bard's Tale
The Bard's Tale
The Bard's Tale
The Bard's Tale

Relaterede tekster

The Bard’s TaleScore

The Bard’s Tale

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Den syngende bard er tilbage i et helt nyt eventyr, men har Brian Fargo tjek på hvordan et godt eventyr skal skrues sammen?

The Bard's Tale

The Bard's Tale

PREVIEW. Skrevet af Thomas Nielsen

Gårsdagens kendte skjald får endnu en omgang i nye digitale kredse. Thomas Nielsen har fundet guitaren frem.



Indlæser mere indhold