That's You!

That's You!

PlayLink forsøger at fange opmærksomheden hos det større publikum.

Jeg gik ind til That's You! med ret lave forventninger. Det bliver jeg nødt til at erkende, så du ved, hvor jeg kommer fra. Sonys PlayLink er et forsøg på at ramme det større publikum, altså dem med en mobil i lommen, og reklamerne fra spillet fik det ikke ligefrem til at se inspirerende ud. Men det ser ud til, at jeg at tog fejl. That's You! beviser, at Sony nok har fat i den lange ende.

Lad os starte med konceptet: PlayLink er et alternativ til den normale kontroller, designet til at gøre vores hobby mere udbredt til dem, der har svært ved at bruge en DualShock. Og der kan da også være meget at finde rundt i for nytilkommere: Der er de fire knapper med hver sin figur, touchpad, skulder-knapperne og alle de andre funktioner, så det er ikke underligt, at mange kan føle sig fremmedgjort fra begyndelsen. I That's You! kan du downloade en app, der er relateret til spillet, og her vil styringen være til alles niveau. Det er simpelt, det er tilgængeligt og det fungerer bare.

That's You!

Her på kontoret, havde vi ingen problemer med at hente app'en og den fungerede godt både på iOS og Android (vi oplevede dog, at en enkelt spiller blev ved med at falde ud, da vi spillede online). App'en var let at finde, hurtig at hente og vi var derfor kørende efter få minutter. Så langt, så godt.

That's You! er lettere at sammenligne med et brætspil end et traditionelt spil (hvis der findes noget som et "traditionelt spil"). Det kommer med en håndfuld forskellige måder at spille på, inklusiv online multiplayer og lokal co-op, større lokale spil med op til seks personer og endda en offline mode, der kan spille alene på mobilen. Spillet omhandler spørgsmål, hvilket er så simpelt et koncept, at alle i familien/til festen kan deltage.

Spillets vigtigste mode - multiplayer med op til seks deltagere (der både kan spilles lokalt og online) - er uden tvivl den, du vil tilbringe mest tid med. Alle personer der deltager, skal svare på spørgsmål der bliver spurgt til alle i lokalet. Det er spørgsmål som: "Who is the most likely to pull a funny face at a teacher at school?". Den som vinder størstedelen af stemmerne vil optjene points, og hvis du er overbevist om resultatet, kan du spille en joker og vinde dobbelt, hvis du har ret.

That's You! er dog ikke udelukkende Q&A. Nogle gange kan spillet finde på at vise dig et billede, og alle skal bruge kameraet på deres mobil til at tage et billede, hvor man laver samme position. Derefter stemmer alle om, hvem der kom tættest på. Spillet kan også finde på at bede deltagerne om at tegne på mobilen - enten over et billede (hvilket skabte nogle sjove scenarier på kontoret) eller over en hvid baggrund - men det kan være svært at tegne noget definerbart med fingeren. Her vil de kreative mennesker i gruppen kunne score nogle lette point. Mine pølsefingre gjorde det svært for mig, at komme i nærheden af en sejr i disse runder, men mine kreationer skabte stor latter. Så på et eller andet niveau vandt jeg vel... ikke?

That's You!

Der er også co-operative, hvor du arbejder sammen for at gætte, hvad den anden person tænker. Der er to runder, én for hver spiller, og du er nødt til at svare på spørgsmål og stille dig i forskellige positioner - ligesom i de andre modes - men denne gang arbejder I sammen om at nå en høj score. Denne mode er sjov at prøve af, men underholdningsværdien er kortvarig, og jeg gik hurtigt tilbage til seks-personers multiplayer, hver gang jeg havde chancen. Lokal multiplayer led samme skæbne, da det kan være en sjov distraktion, men kun for en kort periode. Der er flere forskellige modes i That's You!, men i sidste ende, er der kun én, der virkelig vil fastholde dig over længere perioder.

En genial detalje er muligheden for at lave dine egne spørgsmål i spillet. Får du en gruppe venner over, der alle interesserer sig for et bestemt emne, kunne du med fordel skabe spørgsmål om det emne og dermed være sikker på, at alle til festen er inkluderet. Det var en funktion jeg brugte meget tid med, og som sørger for, at spillet kan forblive sjovt. Selv efter de samme spørgsmål er begyndt at komme igen, og igen, og igen...

Alt i alt har That's You! imponeret. Vi gik ind med lave forventninger, men tager man spillet for hvad det er: og det er et socialt spil for alle i vennekredsen/familien, så er det svært ikke at blive draget ind i det simple med effektive univers. That's You! er en snedig start for dette marked, og vi kan kun drømme om de oplevelser, man kan have i fremtiden. Mobilen er åbenbart en velegnet kontroller i sociale spil. Dejligt at tage fejl, når man har det så sjovt.

7 / 10
+
Sjovt i større forsamlinger, let at samle op for alle, muligheden for at skrive sine egne spørgsmål