Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Test Drive: Ferrari Racing Legends

Test Drive: Ferrari Racing Legends

Morten har taget en tur gennem Ferraris historie, men følelsen af luksus er udeblevet....

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I racingverdenen har man et begreb der kaldes slipstreaming, og som også kendes som drafting. Ved at placere dig direkte bag en modstander, mindskes luftmodstanden på din egen bil, og du vil på den måde hurtigere opnå højere fart. Når tiden er inde, lægger du dig så over i den modsatte side af vejen, og kører forbi. I Test Drive: Ferrari Racing Legends er denne effekt ekskluderet, og jeg tror helt ærligt det er noget af det der skuffer mig mest.

Da jeg først hørte om Test Drive: Ferrari Racing Legends var jeg i tvivl om hvad jeg skulle tro. Ferrari er i mine øjne det ultimative inden for sportvogne, og tanken om et helt spil dedikeret til den italienske luksusmærke var opløftende. Samtidigt tilhørte spillet Test Drive-serien, der ikke har imponeret synderligt de sidste par år. Men det var dog det talentfulde hold fra Slightly Mad Studios der havde fået lov til at stå for udviklingen, og da de har Shift 2: Unleashed på samvittigheden, voksede mine forventninger stødt. Efter at have testet spillet må jeg dog erklære mig skuffet.

Test Drive: Ferrari Racing Legends

Jeg havde håbet på en fartfest der fejrede Ferraris historie, og i stedet er jeg blevet mødt af et uinspireret og kedeligt racingspil som kun vil tiltale de mest lidenskabelige Ferrari-fans. Jo, de grundlæggende elementer er godt nok på plads, men her er intet ud over det sædvanlige. Her bydes på en fin samling af baner, løb og opgaver, men samtidigt er de repræsenteret med grim grafik, livløse omgivelser og en tynd lydside. Slightly Mad Studios har igen satset på simulator og banekørsel, og alligevel er dybden ikke den samme som i storspil som Forza Motorsport 4 eller Gran Turismo 5, og det samme kan faktisk siges om bilfysikken, men det kommer jeg tilbage til.

Dette er en annonce:

Mens det virker som om det meste af udviklingen er blevet foretaget på automatpilot, har udvikleren i det mindste gjort en smule ud af opbygningen i solospiller-delen. Her får man således valget mellem tre forskellige tidsperioder - Ferraris spæde barndom fra 1947 til 1973, ungdomsårene fra 1974 til 1990 og nutiden 1990 til 2011. Biludvalget er lækkert, og faktisk er alle tre perioder godt repræsenteret. Hvad enten du derfor foretrækker klassiske modeller som 125 S eller 166 Inter, eller måske i stedet moderne fartmonstre som F430 Spider, er de inkluderet. Det er en god ide på den måde at lade spilleren udforske det kendte mærkes historie, og bestemt et af spillets bedste elementer.

Test Drive: Ferrari Racing Legends

Du bør dog forberede dig på lidt af en hovedpine, hvis du har tænkt dig at starte med den mest moderne tidsperiode, for selv med sværhedsgraden sat på "easy" er udfordringerne her store. Eller det vil sige, udfordringerne er store af og til, for sjældent har jeg oplevet et spil med en mere ujævn sværhedsgrad end her.

Tam grafik, ujævn sværhedsgrad og kedelige menuer er dog alle aspekter som kunne tilgives, hvis selve køreoplevelsen havde levet op til Ferraris gode navn og rygte - det gør den dog ikke. Kontakten med køreunderlaget er langt fra det man må forvente af en førsteklasses sportsvogn på almindelig asfalt, og bilerne opfører sig for det meste virkelig mystisk. Jeg kunne godt have accepteret at de ældre modeller havde dårlige køreegenskaber, men når de moderne fartøjer heller ikke kan finde ud af at forholde sig til asfalten, bliver det hele for tåbeligt.

Dette er en annonce:

Pointen med simulatorspil er af finde den perfekte vej rundt på banerne, den rigtige indgang og udgang af hvert sving, samt hvor der skal bremses og hvor der skal gives gas. I Ferrari Racing Legends havde jeg problemer med at få bilerne til at køre lige ud. Problemerne blev kun større da jeg satte mig ned i en af spillets Formel 1-biler, og jeg kan garantere at det ikke var i en af disse Michael Schumacher vandt sine verdensmesterskaber.

Test Drive: Ferrari Racing Legends

Jeg sætter naturligvis det hele lidt på spidsen i denne tekst, og det kan godt være at det kan lade sig gøre at vende sig til den utraditionelle bilfysik i Test Drive: Ferrari Racing Legends. Problemet er bare, at jeg ikke ser nogen grund til at gøre det. Hvorfor skal jeg jeg bruge tid på at tilpasse mig dette makværk, når jeg kan køre mange af de samme biler og baner, med bedre grafik, lyd og fysik i eksempelvis Forza Motorsport 4?

Med lidt mere indsats og meget mere hjerte kunne Test Drive: Ferrari Racing Legends være blevet et rigtig godt spil. Det vi har fået i stedet for, er en halvhjertet oplevelse som ærlig talt ikke fortjener Ferrari-licensen. Den suværene pakke af biler vil være nok for nogen, men alle andre børe styre langt ud om.

Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
Test Drive: Ferrari Racing Legends
04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+
Lækkert udvalg af biler, god ide med forskellige tidsperioder
-
Ujævn sværhedsgrad, kedelig grafik, tomme omgivelser, dårlig bilfysik, uinspireret
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Thomas Blichfeldt

Slighty Mad Studios har det med at frustrere mig mere end de fleste andre udviklere. Med deres baggrund er jeg ikke i tvivl om, at de har styr på hvad der skal til for at lave et godt bilspil, og det kan da også bevidnes i enkelte momenter med Test Drive: Ferrari Racing Legends. Eksempelvis er oplevelsen af at sidde i en klassisk Ferrari Formel 1-bil fantastisk når først man har tøjlet den, specielt hvis man forinden har sørget for at skrue godt op for volumen.

Desværre er de gode sider af spillet ikke nok til at opveje de katastrofale brølere, som jeg ganske simpelt ikke kan forestille mig hvordan udvikleren har overset. Den kunstige intelligens er en bipolær-størrelse, der det ene øjeblik knap kan finde ud af trykke på speederen, for i næste øjeblik tilsyneladende at have kommet raketbrændstof i tanken.

Yderligere er jeg også træt af at udvikleren øjensynligt ikke kan få det tekniske aspekt af deres spil til at hænge sammen. Når gutterne hos Turn 10 kan få et markant bedre udseende Forza Motorsport 4 til at rulle over skærmen med 60 billeder i sekundet, er der ingen undskyldning for at det her skal hakke og hoste på underlige tidspunkter.

Som Morten er jeg ikke i tvivl om at det her skulle have været langt bedre, og derfor heller ikke at dette primært er en oplevelse for de største Ferrari-fans.

5/10

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold