I racingverdenen har man et begreb der kaldes slipstreaming, og som også kendes som drafting. Ved at placere dig direkte bag en modstander, mindskes luftmodstanden på din egen bil, og du vil på den måde hurtigere opnå højere fart. Når tiden er inde, lægger du dig så over i den modsatte side af vejen, og kører forbi. I Test Drive: Ferrari Racing Legends er denne effekt ekskluderet, og jeg tror helt ærligt det er noget af det der skuffer mig mest.
Da jeg først hørte om Test Drive: Ferrari Racing Legends var jeg i tvivl om hvad jeg skulle tro. Ferrari er i mine øjne det ultimative inden for sportvogne, og tanken om et helt spil dedikeret til den italienske luksusmærke var opløftende. Samtidigt tilhørte spillet Test Drive-serien, der ikke har imponeret synderligt de sidste par år. Men det var dog det talentfulde hold fra Slightly Mad Studios der havde fået lov til at stå for udviklingen, og da de har Shift 2: Unleashed på samvittigheden, voksede mine forventninger stødt. Efter at have testet spillet må jeg dog erklære mig skuffet.
Jeg havde håbet på en fartfest der fejrede Ferraris historie, og i stedet er jeg blevet mødt af et uinspireret og kedeligt racingspil som kun vil tiltale de mest lidenskabelige Ferrari-fans. Jo, de grundlæggende elementer er godt nok på plads, men her er intet ud over det sædvanlige. Her bydes på en fin samling af baner, løb og opgaver, men samtidigt er de repræsenteret med grim grafik, livløse omgivelser og en tynd lydside. Slightly Mad Studios har igen satset på simulator og banekørsel, og alligevel er dybden ikke den samme som i storspil som Forza Motorsport 4 eller Gran Turismo 5, og det samme kan faktisk siges om bilfysikken, men det kommer jeg tilbage til.
Mens det virker som om det meste af udviklingen er blevet foretaget på automatpilot, har udvikleren i det mindste gjort en smule ud af opbygningen i solospiller-delen. Her får man således valget mellem tre forskellige tidsperioder - Ferraris spæde barndom fra 1947 til 1973, ungdomsårene fra 1974 til 1990 og nutiden 1990 til 2011. Biludvalget er lækkert, og faktisk er alle tre perioder godt repræsenteret. Hvad enten du derfor foretrækker klassiske modeller som 125 S eller 166 Inter, eller måske i stedet moderne fartmonstre som F430 Spider, er de inkluderet. Det er en god ide på den måde at lade spilleren udforske det kendte mærkes historie, og bestemt et af spillets bedste elementer.
Du bør dog forberede dig på lidt af en hovedpine, hvis du har tænkt dig at starte med den mest moderne tidsperiode, for selv med sværhedsgraden sat på "easy" er udfordringerne her store. Eller det vil sige, udfordringerne er store af og til, for sjældent har jeg oplevet et spil med en mere ujævn sværhedsgrad end her.
Tam grafik, ujævn sværhedsgrad og kedelige menuer er dog alle aspekter som kunne tilgives, hvis selve køreoplevelsen havde levet op til Ferraris gode navn og rygte - det gør den dog ikke. Kontakten med køreunderlaget er langt fra det man må forvente af en førsteklasses sportsvogn på almindelig asfalt, og bilerne opfører sig for det meste virkelig mystisk. Jeg kunne godt have accepteret at de ældre modeller havde dårlige køreegenskaber, men når de moderne fartøjer heller ikke kan finde ud af at forholde sig til asfalten, bliver det hele for tåbeligt.
Pointen med simulatorspil er af finde den perfekte vej rundt på banerne, den rigtige indgang og udgang af hvert sving, samt hvor der skal bremses og hvor der skal gives gas. I Ferrari Racing Legends havde jeg problemer med at få bilerne til at køre lige ud. Problemerne blev kun større da jeg satte mig ned i en af spillets Formel 1-biler, og jeg kan garantere at det ikke var i en af disse Michael Schumacher vandt sine verdensmesterskaber.
Jeg sætter naturligvis det hele lidt på spidsen i denne tekst, og det kan godt være at det kan lade sig gøre at vende sig til den utraditionelle bilfysik i Test Drive: Ferrari Racing Legends. Problemet er bare, at jeg ikke ser nogen grund til at gøre det. Hvorfor skal jeg jeg bruge tid på at tilpasse mig dette makværk, når jeg kan køre mange af de samme biler og baner, med bedre grafik, lyd og fysik i eksempelvis Forza Motorsport 4?
Med lidt mere indsats og meget mere hjerte kunne Test Drive: Ferrari Racing Legends være blevet et rigtig godt spil. Det vi har fået i stedet for, er en halvhjertet oplevelse som ærlig talt ikke fortjener Ferrari-licensen. Den suværene pakke af biler vil være nok for nogen, men alle andre børe styre langt ud om.