Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Tekken 8

Tekken 8 er allerede nu intenst, smukt og meget lovende

Vi har tilbragt tid med det kommende kampspil ved et event i Lyon.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Når en spilseries popularitet begynder at aftage, er det svært at genoplive gnisten blandt fans. Ofte foretager udviklere store ændringer i håb om at nå nye spillere, men der er utallige eksempler på, at dette har givet bagslag, og at de har mistet de fans, de havde tilbage.

Det kunne have været tilfældet med det kedelige Tekken Tag Tournament 2 fra 2011, som blev noget af et lavpunkt for serien. Fire år senere ramte Bandai Namco med Katsuhiro Harada plet, da de leverede Tekken 7. Lige fra starten fik vi et fænomenalt stilfuldt og vellykket spil, som siden da er blevet passet ekstraordinært godt på, og som er blevet noget af en genfødsel for Tekken-serien og også dens bedst sælgende kapitel nogensinde med over 10 millioner solgt.

Der er fortsat blevet udgivet en lind strøm af nyt indhold, der er kommet patches, som viser, at de følger med i esport-scenen, og frem for alt er der blevet tilføjet nye relevante gæstekarakterer. Hvor Bandai Namcos anden blockbuster Soul Calibur alt for ofte bliver mere fantasifuld (som da Darth Vader og Yoda kæmpede), fik vi her Akuma og Geese Howard, der virkelig passer ind i ensemblet. Da Tekken 8 blev annonceret i september sidste år, var interessen derfor stor. Hvordan ville Bandai Namco følge op på denne perle?

Dette er en annonce:
Tekken 8
Tekken 8Tekken 8

Gamereactor tog til Lyon i sidste uge, hvor jeg besøgte Bandai Namco, spillede en tidlig version af Tekken 8 og også mødte og interviewede Katsuhiro Harada. Inden den digitale nærkamp startede, fik jeg også en kort præsentation af producer Michael Murray, som præciserede noget af det, der allerede er blevet sagt tidligere, nemlig at Tekken 8 handler om aggression. Dette har de forsøgt at opnå på forskellige måder, hvor den måske mest markante er "Heat". Udviklerne har dog flere tricks i ærmet, som f.eks. at den eneste måde at genvinde noget liv på er ved at lave perfekte blokeringer eller uddele nogle alvorlige slag.

Men lad os gå tilbage til Heat-systemet. Det er omkring 10 sekunders vanvid, hvor du har mulighed for at være ekstra aggressiv og uddele noget god skade. Det er så fint designet, at nedtællingen holder pause, hvis du tvinger din modstander i gulvet, så hvis du håndterer det rigtigt, kan du få meget ud af dine 10 sekunder. Heat-aktiveringerne findes også i to versioner, hvor Heat Engager giver dig mulighed for at rushe din modstander for at komme ind under huden på ham. Så længe du er Heat-aktiveret, får du flere timingfordele, men også nye muligheder.

Dette er en annonce:

Der er også gjort en klar indsats for at udvide Tekkens publikum, f.eks. med bedre farvekodning for hvem der er hvem og i hvilken stilling. Der er også et nyt kontrolsystem af den slags, som mange kampspilsentusiaster håner - Special Style - med en slags auto-combo, som du kan styre med gentagne tryk på en knap. Men ligesom i Street Fighter 6 hævder udviklerne, at deres begyndersystem er så sofistikeret, at professionelle også kan bruge det med succes. Kun tiden vil vise om det sidste er tilfældet, men faktum er, at begyndersystemet føltes ret godt.

Jeg havde mulighed for at spille mange timer, og Bandai Namco lod mig og andre journalister og influencers spille frit med 10 figurer. Denne intensitet, som Bandai Namco talte så meget om, følte jeg var meget tydelig fra den første kamp. Det er et spil hvor man kommer tæt på hinanden og jeg føler at det er sværere at bruge dybdebevægelser og kast sammenlignet med Tekken 7 - selvom det måske også bare kan være så simpelt som at jeg ikke er vant til Tekken 8 endnu.

Det er dog klart, at det giver mere variation. Blandt de valgbare kæmpere var Paul, King, Jun Kazama og den svenske mester Lars Alexandersson. Personligt er Bob min favorit i Tekken-serien, men her så jeg ingen tegn på, at han kommer, udover en hotdog-sælger i New York-banen, der sælger Bob hotdogs. Jeg håber ikke, at det er en hyldest som følge af, at karakteren bliver udeladt i Tekken 8. Hvorom alting er, så var Lars den karakter jeg spillede med i starten, før jeg til sidst fandt ud af at Paul og King var dem der passede bedst til mig.

Tekken 8
Tekken 8

Begge har været med siden seriens start og har været blandt dem, jeg har spillet mest. Især Paul føles mere kraftfuld end tidligere, men også mere smidig. Muligvis et nødvendigt valg, da kampene er så intense her. Jeg vil også gerne tilføje at hans hårsituation er værre end nogensinde før, men det er muligvis mere en observation fra min side. Tekken er stadig Tekken, og det var nemt at blive varmet op. Jeg bemærkede også, at Nina Williams er og bliver en svær karakter for mig at spille, og jeg formåede ikke rigtig at opnå noget med hende. Jeg bliver nødt til at gå i hård træning når spillet er lanceret.

Men uden at kunne time det, syntes jeg, at Rage Art-angreb (som grundlæggende fungerer på samme måde som i Tekken 7) bliver for lange. Tekken-serien er ikke den største synder, men disse lange automatiske comboer er ved at blive lidt irriterende, og jeg ville ønske, at der var en mulighed for at skære dem drastisk ned. Det er dog klart at de er grafisk fyrværkeri, fra Jun Kazamas venlige og lyse angreb med venlige ord og fredsduer til Kazuya Mishimas næsten komisk onde angreb, det er stadig godt lavet.

Tekken-holdet er meget stolte af grafikken. Denne gang har de ændret grafikmotoren fra Unreal Engine 4 til Unreal Engine 5 og har redesignet alle figurerne fra bunden. Dette er virkelig mærkbart. Kampgenren var i lang tid i front, når det gælder grafik, men er faldet bagud på den front i de sidste 10-15 år. I dag er det vel nok Mortal Kombat 11, der byder på rigtig teknisk eye candy, men faktum er, at Tekken 8 ikke vil skuffe nogen. Tværtimod.

Tekken 8 er helt igennem fantastisk flot. Fra de voldsomt detaljerede og udførlige figurer (som nu er så godt lavet, at deres spektakulære øjenbryn er mere iøjnefaldende end nogensinde før) til de utroligt smukke baggrunde er det klart, at vi er på vej mod et af de største spring i serien. Jeg kunne især godt lide New York-banen omkring Times Square, hvor tiden skifter fra eftermiddag og solnedgang til en travl storby med masser af lys og travlhed.

Tekken 8
Tekken 8

Efter at have spillet i omkring fem timer føler jeg, at det, der overraskede mig mest, var, hvor komplet spillet føltes. Jeg tror ikke, at der vil komme alt for store forsinkelser, men det, der vil være nødvendigt i forbindelse med Tekken 8, er selvfølgelig en masse finjustering for at gøre karaktererne så godt matchede som muligt. Derudover er det ikke muligt at spille uden at reagere på intensiteten. Fighting kræver altid, at man er på kanten, men dette var noget ekstra. Når jeg har fået min modstander i tovene, er han helt åben for angreb, og jeg føler, at det skal tackles for ikke at give et for hjælpeløst indtryk, men det er noget, som tiden vil vise mere detaljeret, når de professionelle virkelig har haft tid til at sætte det på prøve.

Indtil videre er det værd at gentage, at Tekken 8 lover en masse. Der er ingen tvivl om, at dette er Tekken for en ny generation. Det er smukt, intenst og føles meget godt at spille. Hvis Bandai Namco leverer dette med deres sædvanlige udførlige kampagner og ekstra indhold og et respektabelt karaktergalleri, er der ingen tvivl om, at dette kan blive noget helt særligt.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold