Team Sonic Racing

Team Sonic Racing

Sonic og alle hans venner er tilbage i Sumo Digitals samarbejdsfokuserede bilspil.

Det er næsten syv år siden vi sidst så Sonic og alle hans venner bag rattet, for det sidste kapitel var nemlig det ellers ganske glimrende Sonic & All-Stars Racing Transformed fra 2012. Team Sonic Racing er nu ankommet, og denne gang er det udviklerne Sumo Digital der støver den gamle serie af, og gør den klar til en tredje omgang. Faktisk har udviklerne i denne omgang draget inspiration fra Mario Kart: Double Dash, fordi der er forøget fokus på samarbejde spillerne imellem, og det at vinde løbene som hold snarere end som individer. Desuden er der mere fokus på selve Sonic-karakteren, og samtlige baner er taget direkte fra hans seneste eventyr.

Team Adventure er hovedhistorien i Team Sonic Racing, og denne del starter med at Sonic og hans venner bliver inviteret til at deltage i en række løb af en dyster figur ved navn DoDon Pa. Det hele lugter langt væk af dunkle planer og snyderi, men selvom vores karakterer er mistænksomme så bliver de alligevel lokket med ved tanken om "supercars", og behovet for at tilfredsstille deres respektiver egoer. Denne ellers ret grinagtige præmis kan vi godt tilgive, da den ikke spilder synderligt meget tid, og i stedet lad os komme bag ved rattet hurtigt, men vi synes dog at det er problematisk at de få mellemscener der nu er er stemmeskuespil udført henover stilbilleder. Ja, spillet ankommer til budgetpris, og handler om at køre, det ved vi godt, men det er nu svært for disse få scener at "lande" ordentligt hos spilleren, når udviklerne ikke har gidet at lave dem færdig.

Team Sonic Racing
Team Sonic RacingTeam Sonic RacingTeam Sonic RacingTeam Sonic Racing

Dette eventyr består af i alt syv kapitler, og her skal du gennemføre events på tværs af et Mario-inspireret kort. Du gennemfører kapitler ved at samle den krævede mængde guldstjerner, og derigennem bevæger du dig fra den ene side af kortet til den anden. De fleste begivenheder er ganske almindelige holdløb og grand prix'er, men der er også en håndfuld udfordringer, der er eksklusive til Team Adventure. Disse inkluderer en Destruction-del, hvor du skal destruere bestemte mål langs banen, samt Ring Challenge Mode, hvor du skal gennemføre Drift-udfordringer samtidig med at du indsamler guldringe. Hvert eneste løb har desuden ekstra mål at gennemføre, som tilføjer et ekstra lag til den samlede udfordring, og herigennem kan du optjene nøgler, der låser op for skjulte dele af spillet.

Og så til det det hele handler om - selve løbene! Som nævnt kræver Team Sonic Racing at du spiller kooperativt, da din succes afhænger af dit holds præstation, snarere end bare din egen. Holdmedlemmer kan udveksle grej, hjælpe hinanden med at komme tilbage på banen efter et styrt og give hinanden et boost ved at køre i slipstrømmen på hinanden. Samtlige af disse handlinger opbygger Ultimate-meteret, som giver alle medlemmer i din klikke midlertidig uovervindelighed og en signifikant hastighedsforøgelse. At kæde disse handlinger sammen er afgørende for din succes, da de andre hold kører med præcis samme strategi.

Der er i alt fire hold, og disse mindede os om Sonic Heroes, da hvert eneste medlem har deres egen specifikke klasse. Karaktererne er enten Speed, Power eller Technique, og hver af dem har deres egne distinkte fordele, hvor Speed er bedre til tidsbaserede løb, og Technique eksempelvis er mere effektiv til at gennemføre Drifting-udfordringer. Vi nød virkelig fokusset på samarbejde, da dette skubbede os til at være mere taktiske, og tænke mere på hele løbet overordnet set, snarere end at få os selv fra start til slut. Det gjorde også at hele oplevelsen blev mere intens, da succes afhang af en række faktorer, og at en sejr kunne blive ødelagt, hvis bare én holdkammerat haltede en kende.

Lad os dog lige få noget af vejen hurtigt. All-Stars Racing havde et meget stærkere line-up af karakterer. Væk er de klassiske SEGA-maskotter som B.D Joe, Ai Ai og Beat, og i stedet får vi nogle ret forglemmelige sidekarakterer fra Sonic-universet. Karakterer som Zavok fra Sonic: Lost World føles som intetsigende fyld, og vi følte os aldrig opfordret til at vælge dem som karakterer. Dog føles dette line-up mere fokuseret, og vi forstår da godt at denne titel eksisterer separat fra All-Stars Racing. Dog synes vi aldrig at det var synderligt spændende at begynde at udforske de i alt 15 karakterer, og det skyldes hovedsageligt hvor intetsigende mange af dem er.

Team Sonic Racing

Der er i alt 21 baner i Team Sonic Racing, hvor to personlige favoritter uden tvivl er Whale Lagoon og Pinball Highway, der vender tilbage fra All-Stars. Væk er dog både flvye- og svømmesegmenterne, men dette gik os ikke synderligt meget på, da vi synes at disse i deres originale form brød tempoet lidt. Hver eneste bane er visuelt overdådig, og er overskyllet med fæotte farver. Desuden har hver bane dens eget distinkte visuelle design, og der er også unikke mekanikker taget direkte fra Sonics diverse eventyr. I Mother's Canyon skal man eksempelvis undgå en gigantisk roterende savklinge, og i Haunted Castle skal man glide rundt i hjørnerne på et stort tandhjul.

At tilpasse din vogn er også blevet ekspanderet i denne omgang, da du nu kan vælge individuelle dele og dermed fintune. Ved at gennemføre begivenheder i Team Adventure tjener du valuta, der kan placeres i en maskine der så giver dig tilfældige præmier. Der er tre aspekter du kan ændre på, nemlig fronten, bagsiden og dækkene, og disse har en afgørende effekt på vognens forsvar, boost og styring. Du kan også ændre på udseendet.

Udenfor Team Adventure er der desuden online multiplayer, samt ekstra offline-dele såsom Time Trial, Exhibition og Grand Prix, som må siges at være ganske standard. Vi testede spillet op til lanceringens, så det at finde nok spillere til et online-løb var lidt svært, men vi kan dog rapportere at matchmaking fremstår ganske lige til, og bør ikke give nogen problemer. Desuden er det rart at du kan vælge at matchmake som spiller på et hold, så du ikke skal trækkes med AI-kompagnoner.

Ja, det lader til at Sonic har en kamp foran sig, i det at Crash Team Racing ankommer i næste må¨ned, men vi synes faktisk at Team Sonic Racing er en ganske glimrende kartracer-oplevelse. At køre føles fokuseret og intenst, og takket være fokusset på samarbejde føles det også anderledes end andre, lignende spil. Kunne karaktererne være mere inspiredede? Ja, så sandelig, og Sumo Digital kunne godt have givet os lidt mere historie, men i sidste ende er Team Sonic Racing en vinder.

8 / 10
+
Fokus på samarbejde, stram styring, ser godt ud, masser af Sonic-referencer.