Street Fighter 6

Street Fighter 6

Capcoms væld af ikoniske karakterer er tilbage, og er endnu en gang parate til at grundsmadre hinanden.

Hvis jeg skulle rangere de spilserier, jeg har brugt mest tid på i mine mere end 40 år som gamer, ville jeg sige, at Street Fighter nemt ville komme ind i top fem, måske endda top tre. Lige siden Street Fighter II debuterede, spillede jeg mere eller mindre uafbrudt, indtil det fjerde spil blev lanceret, for derefter begyndte Street Fighter og jeg at glide fra hinanden, da Street Fighter V gik i en retning, jeg simpelthen ikke værdsatte.

Derfor har jeg været ekstremt nysgerrig på Street Fighter 6, som jeg håbede ville betyde en tilbagevenden til det Street Fighter, jeg elsker, uden for mange spektakulære effekter, påklistrede gimmicks og med et hårdt fokus på kernen; kampene. Så fik jeg, hvad jeg håbede på? Er min kærlighed til Street Fighter vendt tilbage? Jeg vil sige, at der er to svar på det spørgsmål; ja, men også nej.

Men lad mig starte med en beskrivelse af, hvad spillet har at byde på denne gang, nemlig Fighting Ground, Battle Hub og World Tour. De to sidstnævnte er de store trækplastre, hvor Battle Hub er et forsøg på at skabe et godt sted for fællesskabet at hænge ud med masser af aktiviteter af forskellig art (herunder retro-arkadespil) og selvfølgelig avatarer og masser af muligheder for at personliggøre sig selv på forskellige måder. World Tour kan meget vel ses som et svar på den kritik, Capcom fik efter Street Fighter V, som stort set manglede singleplayer ved lanceringen. Det har fået dem til at tage et ekstra skridt i denne retning og skabe noget, der er lige så overdådigt som det, NetherRealm Studios normalt tilbyder i Mortal Kombat-spillene. Fighting Ground er, hvad jeg vil beskrive som klassisk Street Fighter, en mulighed for at slå folk i ansigtet, enten lokalt eller online og uden nogen dikkedarer.

Street Fighter 6
Street Fighter 6Street Fighter 6

Den største nyskabelse i gameplayet denne gang hedder Drive Gauge, et mere diffust setup end tidligere, hvor flere tidligere funktioner fra Street Fighter-serien nu samles omkring en enkelt måler i seks dele. Den fyldes automatisk op, når den ikke er i brug, eller hvis du udfører vellykkede modangreb (Drive Parry), men drænes, hvis du bruger visse funktioner for meget eller får tæsk. Hvis du tømmer måleren, kommer du i en hjælpeløs Burnout-tilstand og risikerer at tage alvorlig skade.

En anden stor ny ting er, at Capcom har forsøgt at finde måder at nå et nyt publikum på. At lande specialangreb og forstå, hvordan alting hænger sammen, er mere udfordrende i Street Fighter end i eksempelvis Tekken, og derfor er der nu en styringsform kaldet Modern, hvor dine angreb er blevet skåret ned til kun ét knaptryk, og du kan også spamme specials, fordi det igen kun kræver ét knaptryk (og kan kombineres med at vippe den ene analogpind). Endelig er der også Dynamic, som justerer det angreb, du udfører, afhængigt af hvor du er i forhold til din modstander. Kort sagt er du nødt til at kunne trykke på knapper for at opnå noget. Sidstnævnte er dog ikke noget, du kan bruge online uden begrænsninger, da det risikerer at ødelægge balancen betydeligt.

Så... Hvorfor er jeg så splittet omkring, hvad jeg kan lide ved Street Fighter 6? Tja, fordi det i bund og grund stadig er en genial kampserie, som jeg absolut elsker. Følelsen af kontrol over min karakter er helt magisk, og fra det øjeblik jeg begyndte at spille med Guile og Zangief (mine to personlige go-to-fightere), følte jeg mig hjemme, samtidig med at jeg erkendte, at de er blevet moderniseret på flere måder. At kæmpe mig vej gennem en projektilspammende Ryu med Zangief for så at gribe ham og levere en solid Piledriver er stadig uendeligt tilfredsstillende, og det samme gælder det at udføre en langsom Sonic Boom mod en modstander med Guile og gå om bag dem og derefter lave en hurtig Suplex, samtidig med at mit offer er tvunget til at blokere projektilet.

Jeg synes også, at Parry-systemet, der introduceres her med Drive Parry, og muligheden for at udføre perfekte parader tilføjer en kant, jeg ikke har set siden Street Fighter III (som dog stadig er endnu skarpere, og jeg ville ønske, at dette system ville blive støvet af igen). Selvom Drive Gauge føles som et lidt uklart koncept, fungerer det stadig beundringsværdigt, og det opdaterede system til Super Combos med en tredelt gauge (hvor hvert niveau er et separat angreb) er ligeledes skarpt og klart. Jeg har en gruppe af venner, som jeg har spillet med i over 20 år, og der har været enighed om, at Street Fighter 6 er ekstremt underholdende.

Så hvad med den der tvivl? Capcom har gjort et godt stykke arbejde med at bevare spillets grundlæggende elementer og tilføje de fleste relevante nye funktioner, som jeg synes gør dette til et bedre spil end Street Fighter V, selv om jeg synes, at grafikken kunne være bedre, og musikken er for kedelig. Når det er sagt, synes jeg, at næsten alt andet har taget et skridt tilbage.

Street Fighter 6
Street Fighter 6Street Fighter 6

Lad mig starte med hele præsentationen, hvor Capcom af en eller anden grund besluttede, at en Def Jam-inspireret tilgang på en eller anden måde ville føles frisk. Der er hiphop og graffiti og bling i massevis, og da farven lilla ofte bliver brugt, føles det nogle gange som det første Saints Row. Der er to problemer med dette. Def Jam var bestemt friskt og innovativt - men det er 20 år siden. Og Saints Row var en parodi på bande- og gadekultur. Det får præsentationen til at føles lige dele gammel og fjollet - og jeg får næsten sved på panden over, hvor pinligt det til tider føles, hvilket også inkluderer Battle Hub (som jeg desværre ikke kunne teste fuldt ud, fordi det er noget, der kræver meget mere tid for at se, hvordan communitiet reagerer på det og bruger dets funktioner). Desværre smitter det også af på figurerne, f.eks. Kimberly, en Chun Li-udfordrer, som tydeligvis elsker at male graffiti. Det er så stereotypt, at det får mig til at krumme tæer.

Så har vi World Tour, den meget omtalte og overdådige singleplayer-mode. Spilstyringen minder om Shenmue, mens jeg løber rundt i Metro City (ja, fra Final Fight, Haggar er også nævnt) med min selvskabte avatar for at blive en stærk kæmper under Lukes træning. Selv om den her mode bestemt er ambitiøs og stor, og er sat op som et overraskende omfattende rollespil komplet med funktioner som fast travel... føles det konsekvent gammelt og billigt.

Grafikken er for eksempel meget primitiv, og alle figurerne stikker ligesom ud af verdenen med loopende bevægelsesmønstre. Jeg kan gå hen til dem og tale med dem, og jeg kan også udfordre dem alle til kamp. Al dialog er dog skrevet, og mens jeg taler, står NPC-figurerne og siger nonsens som "Alrighty" eller "Yeah, man" og lignende, alt imens teksten siger, hvad de virkelig tænker. Det er et meget primitivt design.

Ved at udføre sidemissioner og besejre stadig hårdere modstand stiger jeg i niveau og kan dermed blive stærkere og modstå flere slag via simple skill trees. Det er også muligt at forbruge ting, jeg køber, finder eller får, for at øge oddsene yderligere, og hvis jeg for eksempel køber tøj som en ny hat eller et par bukser, kan mine spark blive stærkere. Det er som de mest basale funktioner i japanske rollespil kombineret med Street Fighter. Jeg kan bare ikke sætte pris på noget af det, selv når jeg møder Street Fighter-legender og tager dem som trænere for at få adgang til deres angreb. Det betyder ikke noget, at jeg kan klatre op på tage og finde hemmelige kister og mærkelige figurer, når det aldrig er sjovt for mig. Jeg ville meget hellere se alle Street Fighter-figurerne få en almindelig story mode i stedet for dette, eller hvorfor ikke spejle NetherRealm Studios og skrive en brugerdefineret historie, der involverer alle figurerne?

Street Fighter 6
Street Fighter 6Street Fighter 6

Det efterlader mig med et spil, som jeg ved, at jeg vil nyde i mange år fremover takket være de gode grundprincipper, som har været relevante i årtier og fortsat vil være det. Selvfølgelig ville jeg gerne have haft lidt færre prangende effekter i kampene, og jeg tør godt sige her og nu, at de nye figurer aldrig vil blive lige så elskede som de klassiske, men i sidste ende betyder det ikke noget. At der kun er 18 kæmpere med fra starten, er ganske vist lidt skrabet, men det vil selvfølgelig blive udvidet, og jeg tager det for givet, at Street Fighter 6 vil forblive relevant, indtil det syvende kommer om et årti eller deromkring.

Når det er sagt, ville jeg virkelig ønske, at Capcom ville zoome ud og gennemgå deres design. Spillets præsentation er bygget op omkring, hvad den japanske gigant mener, er "street", men med en så dårlig forståelse, at det føles som noget, jeg (en 46-årig mand uden nogen idé om, hvad der er hipt) ville have skabt, hvis nogen bad mig om at definere "street". Og selvom der helt sikkert vil være folk, der sætter pris på singleplayer-delen World Tour, er der ingen tvivl om, at det burde have fået mere kærlighed og et strammere gameplay. Det ville måske have været acceptabelt i Street Fight IV fra 2008, men ikke her.

Min vurdering er dog stadig høj, for når singleplayerdelen er overstået, og man har vænnet sig til den akavede præsentation, har vi stadig et meget solidt kampspil og et fænomenalt fundament at bygge videre på. Og når alt kommer til alt, er det langt det vigtigste i et spil som dette. Så længe det virkelig er sjovt at slå sine venner i ansigtet, er der ingen chance for, at jeg kommer til at kede mig.

8 / 10
+
Fantastisk styring, solid netkode, bedre for begyndere generelt, Drive Parry er en fed tilføjelse, Super Combos fungerer godt.