Alle har tænkt på det på et eller andet tidspunkt. At vågne op en dag og indse, at den daglige trummerum, vi befinder os i, tærer på vores helbred. At vores liv som vi lever det nu, simpelthen ikke kan fortsætte. Og måske har det endda strejfet dig at skide det hele et stykke, og droppe at gå på et kontor, du ikke kan lide, at have penge, du bruger på ting, du ikke har brug for, og at hilse på mennesker, du er ligeglad med. Det er sket for os alle.
Heldigvis gav ConcernedApe os en god flugtvej til at befri vores sjæle og finde indre ro for omkring otte år siden. Jeg tænker naturligvis på Stardew Valley, den livssimulator, der revolutionerede begrebet indiespil, som blev et socialt fænomen, og som for altid ændrede livet for skaberen, der gik fra at leve næsten "day-to-day" til at skabe et millionærimperium. Man kunne sågar frygte at denne drastiske overgang ville få selv den mest uskyldige skaber til at overvejer aftaler med gigantiske publishers eller større AAA-projekter.
Men det gjorde Eric »ConcernedApe« Barone ikke, og helt i modsætning til alle de stemmer omkring ham, der hviskede om udvidelser og ekstra betalt indhold til hans gårdspil, var han fast besluttet på, at han aldrig ville få nogen til at betale mere end det, de gør for grundspillet. I løbet af disse otte år er Stardew Valley fortsat med at vokse langsomt, men ubønhørligt, inde i vores spillemaskiner og i vores hjerter. Nogle gange er der bare kommet et par linjer ekstra tekst til et par karakterer og nogle nye dekorationer til hytten. Andre gange et helt nyt område med en unik historie og snesevis af timer med ekstra gameplay. Alt dette har været gratis. ConcernedApe har endnu en gang udvidet Stardew Valley-oplevelsen med 1.6, nu på alle platforme, så det er tid til at tage vores overalls på og rejse til dalen for at genoprette bedstefars gamle gård endnu en gang.
Og vi kastede os ud i det nye indhold helt fra bunden, for det var sådan, udvikleren anbefalede, at vi opdagede alt, hvad 1.6 havde at byde på. I dette tilfælde valgte vi at tjekke den nye Meadowlands Farm-type, som kombinerer flere mindre landbrugsområder med skove og græsgange sammen med nogle vandfald, som er et af de nye elementer, der er tilføjet til spillet i denne omgang. På disse marker vokser en ny type blåt græs, som øger væksten og glæden hos vores husdyr, så Meadowlands kan anbefales, hvis du vil fokusere mere på ranchdrift end på landbrug. Jeg anbefaler dog ikke at starte med denne gård, hvis det er din første gang i Stardew Valley. Det er et udgangspunkt med masser af potentiale for dekoration og avanceret design af gårdens rum, men det kan være frustrerende og tidskrævende at begynde at opdrætte kyllinger og drive landbrug på samme tid.
Selvom denne nye gårdmodel måske ikke er ideel, hvis det er din første dag i Pelican Town, vil du helt sikkert få styr på Stardew Valleys styring og brugerflade meget hurtigere end min første gang, da en anden forbedring her er de nye guider og feedback på bevægelseskontrol, menuer og værktøjsbrug. Derudover tilføjer spillet nu en visuel og akustisk meddelelse, hver gang du opnår en milepæl, større såvel som mindre. Hvis du f.eks. fanger en ny type fisk eller når et nyt niveau i en af din figurs færdigheder, får du nu besked i realtid via et pop-up. Du behøver ikke længere at vente, til du går i seng om aftenen, for at finde ud af, om du får et ekstra point i gathering eller combat.
Opdateringen er fuld af små detaljer, der introduceres i løbet af oplevelsen, både i de første par timers spil og i spillets endgame. For eksempel kommer en boghandler ved navn Marcello nu to gange om måneden bagved JoJa (eller biografen, afhængigt af dit run), hvor han sælger bøger, der øger nogle sekundære stats en smule, såsom hestens travhastighed eller genstandens spawning rate, når du besejrer monstre i minen. Der er nu nye animationer til figurerne, variationer af dyrene i baggrundsbilledet. En ny slutmission og mystiske kasser fra Lord Qi. Der er tilføjet mere end 300 nye genstande, herunder møbler, madopskrifter, bøger, nye ingredienser, afgrøder og mange, mange hemmeligheder, som stadig er skjult i spillet.
Det mest iøjnefaldende ved denne opdatering er de nye begivenheder SquidFest og Trout Derby. De er mere en samling af nabolaget med nogle eksklusive varer i butikken, men ørkenfestivalen er meget større. Den fungerer som natmarkedet om vinteren, men i tre dage om foråret kan vi spille på monsterløb, købe unikke hatte fra landsbyboere eller dekorationer, der ikke kan findes på noget andet tidspunkt i spillets kalender.
Selv med den ekstra tid, de har lagt i denne version på konsollerne, kommer denne opdatering med nogle problemer med ydeevnen. I mit tilfælde, hvor jeg spillede på Nintendo Switch, oplevede jeg med jævne mellemrum, at ydeevnen faldt, og at der opstod små ryk, som fik skærmen til at fryse i et halvt sekund. Det er ikke noget, der tager dig ud af spillet, men problemet er, at de især er irriterende, når du er i kamp eller i fiske-minispillet. De vil højst sandsynligt blive rettet i en patch i den nærmeste fremtid, men det skader ikke at advare om, at de kan ske, hvis man ikke kan vente.
Selvom det ikke er så prangende og omfattende et stykke indhold, som inkluderingen af Ginger Island var i 1.5-opdateringen, er denne 1.6-version af Stardew Valley en »endnu mere og bedre«. Et nyt takkebrev til de fans, der stadig trofast dyrker, graver og fodrer dyr i Pelican Village efter så mange år, og en endnu fyldigere og rigere oplevelse for nytilkomne. Stardew Valley 1.6 tilføjer kun mere perfektion til det, vi allerede troede var umuligt at slå, og når de har rettet de små tekniske fejl, der irriterer, men ikke gør ondt, vil den søde tilbagevenden til den digitale gård igen blive din besættelse i yderligere 90 eller 100 timer. Måske mere.