Man kan roligt sige at Blizzard har haft stor succes med mange af deres produkter, bl.a. Warcraft serien, Diablo og med StarCraft kan de skrive endnu et succesprodukt på listen. Selvom StarCraft ikke er gennembryddende i strategigenren er det utrolig gennemført, veldesignet og fængslende.
Om end historien i StarCraft er ganske spændende går den i alt sin enkelhed ud på at kæmpe om herredømmet i det kendte univers og der kan selvfølgelig kun være en vinder. Spillet strejker sig over 30 levels med 10 levels til hver af de tre racer Terrans, Protoss og Zerg, og de er uden underdrivelse meget forskellige, både i udseende og kunnen. Hver har deres historie, som ligger bunden for den store differentiering der er racerne imellem. De menneskelignende Terranerer kan f.eks. flytte bygninger, de insektagtige Zergene har evnen til at grave sig ned i undergrunden, mens Protoss-racen kan lave bygninger meget hurtigt.
Grafisk er StarCraft rigtig flot. Ved første øjekast lagde jeg ikke særlig meget vægt i grafikken, men hurtigt begyndte alle detaljerne, at vise sig, plus den store grafiske variation banerne byder på. Samtidig sætter grafikken dog heller ikke nye standarder for realtimestrategien, Total Annihilation har været mere gennembryddene på dette område, men alting er derimod gennemarbejdet og finpudset til mindste detalje.
Lyden er lige som den skal være, der er hverken for lidt eller for meget og det kan sagtens tilrådes, at give volumen et ekstra hak opad. Ingen tvivl om, at meget af atmosfæren i spillet skyldes den stemningsfulde musik og lyd. Men selvom lyden er god, så er det efterhånden lidt trættende stadig, at hører mere eller mindre de samme besvarelser fra ens tropper når man hører dem svarer ens kommandoer.
Multiplayer-delen er desværre knap så vild, som singleplayer mode, mest af den grund, at Terranerne er de andre racer alt for overlegne, da de bl.a. har muligheden for at smide atombomber og kan defor med lethed knuse en stor hær. En anden ulempe er, at et masseangreb med visse enheder let få smadret en bedre beskyttet base. Det er muligt at spille op til otte spillere over netværk, eller hvis man skulle få lyst kan spillet også spilles over Internet.
En vag funktion, som Blizzard stadig ikke har ændret siden Warcraft er den begrænsning, som ligger antallet af enheder man kan vælge på en gang. I C&C-spillene er det som bekendt muligt, at vælge et ubegrænset antal enheder på en gang. Og lige denne funktion kunne man godt have ønsket, at Blizzard havde adopteret, men nej, og det er ærgerligt for det gør en stor hær svær at holde ordentlig styr på.
StarCraft har stil, det er gennemført til det sidste, og kan bestemt anbefales til hungrene strategispillere, der savner lidt kvalitet til genren, hvilket man helt bestemt får ved at købe StarCraft. Spillet har selvfølgelig sine fejl, bl.a. i multiplayerdelen, men ellers er der ikke mange negative ting, at sige om spillet. Blizzard har givet os endnu et sublimt strategispil, lad os håbe det ikke bliver det sidste.