Star Wars: The Phantom Menace

Star Wars: The Phantom Menace

Der er garanteret mange som løb ned i forretningen for at købe en kopi af Phantom Menace (PM), men hvis du endnu ikke har været dernede, burde du nok læse mere om spillet her.

Der er garanteret mange som løb ned i forretningen for at købe en kopi af Phantom Menace (PM), men hvis du endnu ikke har været dernede, burde du nok læse mere om spillet her. Og lad mig sige det sådan: Selvom at jeg elsker Star Wars, har jeg endnu ikke taget en beslutning om jeg vil bruge tid på at spille det igennem, eller bare stille det op på hylden.

Spillet starter meget fedt med en intro, men så sprang koldsveden frem på min pande. Hvad var det her dog for noget? Det var næsten lige som at spille Croc bare i et Star Wars univers. Alt i spillet er bygget op som en stor labyrint, og så gælder egentlig bare om at spring rundt fra sten til sten. Okay, det er da meget sjov at man kan bruge et lyssværd, men at bruge en blaster var nærmest spild af tid, da den alligevel kun var effektiv indenfor lyssværdet distance.

Men alt det kan jeg leve med, det helt store problem er den måde man ser spillet på. Personligt havde jeg håbet på en eller anden mulighed for første persons view (noget i retning af Dark Forces og lign.), men nej, her er der kun mulighed for at se skråt ovenfra. Det betyder selvfølgelig at man ikke kan se, hvad der sker oppe foran en og man kan også kun se ca. 10 meter frem! Men det er selvfølgelig ikke det eneste spillet handler om, for der er mulighed for at kæmpe, bruge "the force", eskortere, osv... Og her er der udentvivl nogle meget spændene øjeblikke, især når man træder ind i et rum fyldt med Battle Droids. Men som sagt går meget af tiden med at springe rundt, falde ned, og starte forfra. En gang i mellem skal man skubbe rundt på forskellige kasser, for derved at træde op på dem, og nå op på en eller anden afsats man normalt ikke kunne nå.

Men ikke alt er så slemt som det kunne lyde, og på grafiksiden har jeg ikke noget specielt at klage over, nærmest tværtimod. Alle de verdener man bevæger sig rundt i, er meget flotte, det er der slet ingen tvivl om. Så selv om jeg er skuffet over spillet, så er det flot lavet. Alle animationerne kører ekstremt godt, de forskellige blaster skud ser virkelig godt ud, og figurerne er pænt detaljerede. Der er utrolig mange rigtig flotte detaljer med i spillet, især når man afværger et blaster skud med sit lyssværd. Men det er nogen som skal ses, og kan ikke rigtig beskrives.

På lydsiden kan jeg heller ikke klage over noget som helst, alle lydene er gode, og meget godt synkroniseret til spillet. Der er utrolig mange forskellige lyde omkring en, og de er alle guf for øregangene. Der er hele tiden musik på, hvilket næsten giver en fornemmelse af at det er en film man spiller, og ikke bare et eller andet spil. Det eneste minus ved lyder er at Jar Jar lyder helt som ham selv, og han snakker for meget!

Personligt var jeg lidt skuffet over spillet, det lever simpelthen ikke op til de forventninger jeg havde, men det gjorde filmen heller ikke, så det passer nok meget godt sammen. Når jeg sidder og spiller et Star Wars spil, gider jeg ikke at bruge timer på at hoppe fra sten til sten. Jeg ville ønske at der var fokuseret mere på action, i stedet for alle de lamme forhindringer man skal passere. Men på den anden side så er det jo et Star Wars spil, og mange af os går nok ned og køber det alligevel. Jeg har kun et meget godt råd, og der er følgende: Lad være med at spille spillet igennem før du har set filmen! Det afslører simpelthen hele handlingen fra filmen, og gør sit til at ødelægge en biograf tur!

9 / 10
+
Det er Star Wars! -Man har et lyssværd. -Fed stemning.