Lucas Arts´ har aldrig rigtig formået at slå igennem på konsolplan efter en stribe gode spil til PC. Personligt har jeg haft klart størst glæde af Jedi Knight, mens vi på PlayStation har været vidne til flop som Dark Forces, Wing Commander-serien og Masters of Teras Kõsi. Og det er jo egentlig ganske utroligt at et firma med Star Wars-konceptet bag sig ikke har kunnet gøre det bedre!
På Nintendo 64 har vi haft fornøjelsen af Shadow of the Empire, der bestemt heller ikke kunne glæde mange spillefreaks med sit dårlige gameplay og ringe grafik. Om der er sket forbedringer fra Lucas Arts side med udgivelsen af Rogue Squadron var mit store håb da jeg satte mig foran skærmen for atter engang at leve mig ind i universet af Star Wars!
For en gangs skyld forsøger spilproduceten ikke at gabe over mere end han er i stand til og derfor er Rogue Squadron et ganske simpelt action-skydespil. Du spiller hovedrollen som Luke Skywalker, der har kommandoen over eliteenheden Rogue Squadron, der skal kæmpe sig igennem 16 missioner for Rebel Alliance. Dine opgaver bliver givet før hver mission og du skal ikke bekymre dig om andet end at skyde dine fjender ned. Du har naturligvis mulighed for at flyve i alle de kendte rumskibe, lige fra X-wings til A-wings. Hvis du gennemfører missionen tilfredsstillende får du en medalje og du stiger samtidig i graderne. Jo bedre du klarer dig jo større muligheder har du for at få fingrene i bedre skibe og bedre våben. Ja, man kan ikke ligefrem beskylde Lucas Arts for grænsesøgende nyt. Der er i stedet valgt at satse på det sikre!
Men er det hele så noget værd? Både ja og nej. Man skal bestemt være gearet på udelukkende at sidde og sigte på fjender, mens man suser rundt i sit rumskib, for der er simpelthen ikke andet i spillet. Det kan naturligvis blive for kedeligt, men noget af det mest tiltalende ved spillet er så til gengæld, at man ofte vender tilbage for at gennemføre endnu en mission. Selve luftkampene er faktisk rigtig godt lavet og styringen af sit rumskib er virkelig imponerende. Der er stor forskel på, hvilket rumskib man vælger og det er en god feature, at man i den grad har mulighed for at flyve meget forskellige fartøjer. Det kræver en del øvelse at ramme plet første gang, både fordi man flyver forholdsvis hurtigt, men også fordi fjenderne er ganske udfordrende. Følelsen af styrefrihed bag rattet på sin Wing-fighter er excellent. Runskibet manøvrerer utrolig godt, hurtigt og præcist - det er en fornøjelse.
Nintendos tilbagevendende problem med grafikken bliver løst med et memory expansion pak. Spiller man spillet uden grafikudvidelsen bliver man lige så frustreret som man plejer, men når så Pak´et kommer i maskinen kan man læne sig tilbage og nyde synet. Vi har sagt det før og nævner det gerne igen. Der er så milevidt forskel på en N64-spil med og uden Expansion Pak´et at Nintendo bør overveje at uddele den gratis blot for at højne standarden generelt. Anskaf dig en grafikudvidelse før du køber dit næste spil!
Lyddelen i spillet tilhører den bedre fjerdedel med fokus på de velkendte Star Wars-toner og det er næsten grund nok til at bruge meget tid på spillet. Rogue Squadron er egentlig et simpelt spil der kun spiller på få strenge. Alligevel er oplevelsen udmærket, hvis man ikke havde forventet andet.