Før de 5-7 timers ekstra gameplay, som den helt nye udvidelse Wild Card tilføjer til spillet, havde jeg lagt omkring 40 timer i Star Wars Outlaws. Ja, det er ikke et spil foruden sine fejl - endnu værre var det, at det føltes, som om det stadig havde for mange problemer for længe efter den oprindelige udgivelse i slutningen af august, men ikke desto mindre blev jeg ved med at spille og nød faktisk det meste af min tid med Kay og Nix.
For på trods af fejlene, fjendernes dumme opførsel, de lejlighedsvise afbrydelser eller de irriterende stealth-sektioner, blev det ved med at give mig det, jeg virkelig manglede. Det blev ved med at levere den måske smukkeste Star Wars-spiloplevelse til dato, det legendariske filmunivers' allerførste åbne verden fuld af varierede opgaver at lave, fantastiske interaktioner mellem rivaliserende kriminelle fraktioner, en masse gode historier og designs og nogle mindeværdige øjeblikke, hvor nogle af disse plusser allerede blev fremhævet dengang i Magnus' oprindelige anmeldelse.
Jeg var færdig med hovedhistorien i begyndelsen af oktober efter at have gennemført det meste af spillets indhold og efter et par store patches. Slutningen og de sidste twists blev desværre ødelagt af en af de mange fejl, hvor rumskrot på sjoveste vis klippede ind i personerne inde i et rumskib, så det var umuligt at se deres ansigter, eller hvad der foregik. Av for den.
Det, jeg mener med alt dette, er, at Outlaws tydeligvis blev udgivet i en ufærdig tilstand, men alligevel gav det mig noget af den bedste Star Wars-underholdning, jeg nogensinde har haft. Det er noget, jeg også kunne have sagt om de to Star Wars Jedi-spil, med den lille forskel, at de drev mig til vanvid grundet den mildest talt mangelfulde implementering af Souls-vinklen, noget der ikke sker med den mere simplificerede tilgang her. Og hvad jeg også gerne vil sige er, at Wild Card sammen med Title Update 1.4 både er en samling af disse gameplay-højdepunkter og et bevis på, eller et håb om, at det kun kan blive bedre og bedre med tiden.
Og hvad er Wild Card så? Det starter som en Sabacc-fokuseret Casino Royale-hyldest og tager Kay, Nix og ND-5 med på en rejse gennem flere helt nye miljøer, samtidig med at et par gamle genbruges på en smart og gnidningsfri måde. På denne rejse forsøger indholdet at gøre sit bedste med alle de gameplay-stilarter (og historiebidder), som grundspillet har at byde på, og resultatet er ganske tilfredsstillende. Det omfatter actionfyldt skydning mod både droider og andre racer, forfølgelser, der involverer rumskibe og speeders, stealth-sektioner, der uundgåeligt ender i mere blaster-action, detektiv-undersøgelser med sjov dialog, platforms-udforskning og selvfølgelig det nok bedste Sabacc-spil, du nogensinde kommer til at spille.
Tilføjelsen af nye elementer som f.eks. hele Morenia-kasino-rumskibsscenen, det helt nye bunkermiljø i Miroganas rumhavn i Toshara eller plottet omkring Governor Thorden, Lando Calrissian og Empire-Rebellion-halløjet, set fra Kays uafhængige POV (husk, at dette er før Return of the Jedi, hvor oprørerne styrkes, og Han Solo stadig er nedfrosset i karbonit og tålmodigt venter på at blive reddet fra Jabbas palads), gør indholdet til en interessant nok selvstændig historie, der altid er forankret i Outlaws' egenintroducerede historie og karakterer. Med andre ord er det en god oplevelse bestående af overbevisende storytelling og gameplay med en fin balance mellem det gamle og det nye.
Jeg følte mig lidt OP, fordi jeg som sagt havde gennemført meget fra hovedspillet, hvilket betød, at jeg havde låst op for mange ekspertevner og havde en naturlig færdighed, når jeg nærmede mig de forskellige segmenter. Hele indholdet - et forsøg på at komme til Okala V-månen før andre - føltes sjovt og tilfredsstillende, om end ikke særlig udfordrende, og på trods af en obskur løsning på et kran-puslespil gled DLC'en lige så glat som Bantha-smør og tilføjede et par af de mindeværdige øjeblikke til min Outlaws greatest-liste.
Så hvad er der ellers tilbage at sige? Tja, og det gælder for alle Star Wars Outlaws-spillere og ikke kun for dem, der er interesserede i eller overvejer Wild Card og spillets Season Pass, Title Update 1.4 betyder meget, men det betyder desværre ikke, at alt er fikset og helt poleret endnu. Jeg ser stadig fejl og fjollet opførsel, punkter, hvor jeg ikke kan klikke på R3 for at interagere med en NPC eller for at montere min speeder, og noget skør fysik, der bestemt ikke var forårsaget af The Force. Alt dette skal stadig løses, og forhåbentlig fortsætter holdet hos Massive med at arbejde hårdt, som de har gjort siden august, så DLC 2, A Pirate's Fortune, der udkommer i foråret 2025 kan blive færdig.
På den lyse side har stort set alle de ændringer, der blev indført med patchen, skubbet spillet mod det bedre, og nu har vi forbedret UI/UX, gunplay, dogfights og stealth. Og selv om det helt klart føles som en eftertanke, er det en game changer at kunne bære sin Death Troopers E-11D blasterkarabin eller den meget tilfredsstillende TL-50 Heavy Repeater uden for de tidligere begrænsede sektioner, herunder mens man kører på sin speeder eller klatrer op ad en mur.