Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi: Survivor

En klassisk efterfølger på alle centrale parametre.

Selvom at man let kunne kritisere Star Wars Jedi: Fallen Order for at være et slags nedkog, eller et "greatest hits" af et utal af familiære koncepter set i andre, og måske bedre, spil, så er det decideret svært at argumentere imod at det ramte en nerve hos mange, og måske særligt Star Wars-fans. Frem til Respawns introduktion af karakteren Cal Kestis var det heller ikke ligefrem fordi vi svømmede i gode Star Wars-spil, og Battlefront II-fiaskoen rungede stadig i lokalet, som et fjernt, hidsigt ekko.

Fallen Order blev en succes, en så stor succes at EA tilsyneladende ombestemte sig om hvor økonomisk rentable singleplayer-spil egentlig var, og hurtigt blev banen kridtet op til den uundgåelige efterfølger, en efterfølger som lander i butikkerne fredag - Star Wars Jedi: Survivor.

Der er gået adskillige år siden begivenhederne i det første spil, og Kestis er nu en af frontløberne blandt oprørsstyrkerne, der endnu ikke er lige så organiserede som vi finder dem i A New Hope. Indsatsen er sporadisk, symbolsk og relativt ineffektiv, eftersom imperiet uden reel modstand skyller ind over galaksen. Det er i denne verden, den mørkeste tid, at Cal forsøger at finde styrken til at fortsætte, selvom at resultatet ikke er synligt, og pludselig kommer han så på sporet af en skjult verden, der kan tjene som glimrende gemmested for imperiets jerngreb.

Star Wars Jedi: Survivor
Star Wars Jedi: SurvivorStar Wars Jedi: Survivor

At fortælle meget mere ville være at bevæge sig faretruende tæt på spoiler-territorie, men lad os bare sige at tonen, opsætningen og eksekveringen er meget tæt på den vi tidligere har oplevet. Godt nok er Cal mere erfaren, mere kølig og mere kalkuleret end tidligere, og nogle af tematikkerne er lidt anderledes, men det her er ikke en Empire Strikes Back-ækvivalent til Fallen Orders A New Hope - det er mere end direkte fortsættelse i direkte forstand. Det er ikke som sådan noget minus - hver eneste replik er velskrevet, stemmeskuespillet er sublimt og de narrative tilføjelser, callbacks og referencer til det bredere univers fungerer alt sammen. Der er tilpas meget fanservice, uden at Respawn afviger fra det, der gør netop deres historie unik. Det fungerer, men det er en slags "fikst-uden-at-være-prangende", og mangler måske det krydderi der giver fans af det her ekspansive univers noget helt nyt.

Den primære tankegang bag Survivor er ganske simpel; hvis du godt kunne lide Fallen Order, så er der mere af det her. Respawn tilbyder mange af de samme parkour- og platforming-systemer, det samme kampsystem med yderligere "stances", der skaber mere variation og mulighed for at sammenkæde længere og dybere kombinationer, og du rejser mellem en håndfuld planeter om bord på Mantis-skibet. Planeterne er dog større, det kommer vi tilbage til, men både Metroidvania-stilen, kampsystemet, platforming-sektionerne, tonen og bindevævet mellem forbliver det samme. Hvis du, af den ene eller den anden årsag, ikke kunne lide Fallen Order, så kommer Survivor ikke til at ændre din holdning.

Det er dog en ros i de fleste henseender. Jeg kunne nemlig godt lide Fallen Order, og fandt glæde i mange af de samme mekanikker og strukturer her i Survivor. Platformingen er simpel, men utrolig velfungerende, og Respawn har igen naglet de helt fundamentale aspekter, og som resultat føles Survivor bare godt det meste af tiden. Ligeledes er puslespillene velfungerende, og de fleste kampscenarier er tilpas hurtige, overkommelige og udfordrende på de hårdere sværhedsgrader, så du er altid underholdt, selvom at man måske samtidig kan argumentere for at spillet på Normal stryger lige lidt for meget med hårene.

Respawn er desuden fortsat gode til at designe kringlede men overskuelige Metroidvania-inspirerede baner med lag, hemmeligheder og samleobjekter, der gør at man altid er opmærksom. Desuden leger de meget med positionering af fjender, unikke scenarier og filmiske indfaldsvinkler, der gør at det aldrig bliver ensformigt, selvom man i brede træk laver det samme fra start til slut. Det er dog her at den første centrale anke kommer i spil, for hvorimod de fleste lineære segmenter er lige så solidt sammensat som Fallen Order, så er der steder hvor Respawn har givet efter for Open World-syge (trademark), og har gjort banerne så brede, at de fremstår nærmest cirkulære i struktur. Det betyder at skal du fra den ene side af cirklen til den anden, så er du tvunget til at vandre tværs henover et stykke gold savanne uden noget spændende at se på, eller hemmeligheder at finde. Det her sker mere end ét sted i Survivor, tilsyneladende for at man har kunne kalde spillet større end sin forgænger. Det er Survivor også, men det underminerer faktisk verdenens sammenhængskraft.

Heldigvis er Survivor i brede træk struktureret som sin forgænger, så spillet giver ikke helt efter for behovet for store, åbne verdener. Det meste af tiden bliver du igen opslugt af eftertænksomt designede semi-lineære baner, der byder på glimrende progression og spændende kombinationer af ret habile fjender. Der er en sund blanding af boss-kampe også, der dog ikke helt når de "Sisters", inkvisitorerne fra det første spil. Der er dog et hierarki af dusørjægere efter Cal, og disse er i nogle situationer valgfrie kampe, og andre gang en del af den lineære hovedhistorie, men de har altid det til fælles at de er virkelig sjove at have med at gøre, og udfordre ens taktiske overblik. Desuden er der en håndfuld eminente set pieces, der fremstår som decideret Uncharted-værdige i deres grafiske og strukturelle overflod.

Det kan siges på masser af måder, men pointen er den samme; Star Wars Jedi: Survivor er velfungerende, velsammensat og, måske vigtigst af alt, så føles det glimrende at spille hele vejen igennem. Samtidig med det er det på grænsen til det uambitiøse, for "more is more"-filosofien lader til at være den dominerende faktor. Det samme kan sågar siges om det visuelle udtryk, eftersom Survivor aldrig ville kunne blive kaldt "grimt", men samtidig har det visuelle niveau, hverken teknisk eller kunstnerisk, udviklet sig synderligt siden Fallen Order.

Star Wars Jedi: Survivor

Progressionen er dog blevet strømlinet, og i stedet for at blive låst bag mikrotransaktioner, så er det faktisk uhyre forfriskende at så omfattende tilpasselighed af ens karakter kan findes ude i den åbne verden. Lyssværd, BD-1, Cals hår, skæg og tøj - alt kan tilpasses fra spillets åbning, og ekstra muligheder findes... ja, derude. I stedet for et hav af valutaer og meta-systemer går Survivor efter noget langt mere simpelt, og kombineret med glæden ved bare at spille, så rammer det noget der ved første øjekast virker banalt, men som er mere... ja, fundamentalt.

Med det var jeg faktisk parat til at kvittere med et 9-tal for Fallen Order-fans, og måske et 7-tal for dem der ikke følte at Respawn ramte plet første gang, men jeg bliver nu nødt til at dedikere en kedelig afsluttende paragraf til teknikken bag alle de her fine strukturer, mekanikker og designvalg. Jeg har spillet i cirka en uges tid på PlayStation 5, og selvom at der er en Performance Mode der prioriterer frame-rate på bekostning af opløsning, så har 60fps været undtagelsen snarere end reglen. Jeg har oplevet frame-drops så langvarige, at de vitterligt blev normen, jeg har set teksturer poppe ind og ud i et væk, jeg har set lyssætning der ikke kan skelne mellem ude og inde - jeg har set det hele, og jeg kan med ro i stemmen slå fast, at baseret på min gennemspilning er Survivor ikke klar til primetime. Problemet er der så sent som i går aftes, dagen før denne anmeldelse lander, ankom en større opdatering på godt 3GB, som har stabiliseret spillets frame-rate, og de fleste af mine ankepunkter synes ikke at være så grelle som tidligere.

Det er altid den lidt prekære situation vi anmeldere står i, for vi ved ikke om den rystende tekniske præstation i et spil vi anmelder vil være der når I skal krydsreferere jeres oplevelser med vores. Jeg har valgt at lade en paragraf om teknikken stå, fordi det er svært at sige om I vil opleve skuffende teknik, selv med denne omfattende patch.

Når alt kommer til alt så har Respawn her valgt at skabe en efterfølger der eksisterer i meget direkte forlængelse af de strukturer og systemer vi blev introduceret for i Fallen Order, og derfor er det også let at elske, hvis du var om bord fra start af. Man kan argumentere både for og imod denne måde at gøre det på, men forhåbentlig får Respawn muligheden for at lukke den her trilogi med maner, og hvis det bliver tilfældet, så skal der skrues op for ambitionsniveauet. For nu dog; godt gået Respawn, I er stadig blandt de bedste.

8 / 10