S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornoby: Begyndertips til at hjælpe dig med at overleve zonen
Det er et grusomt, nådesløst sted, men med disse tips kan du gøre zonen til din egen.
HQ
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl er et vanskeligt spil. Der er ikke noget sigtekorn til din pistol, der er få ressourcer for dig at samle op, især i det tidlige spil, og fjender vil dræbe dig med blot et par træffere. Der er ingen skam i at skrue ned for sværhedsgraden, især hvis du bare vil opleve historien, men hvis du vil tage zonen for alt, hvad den er værd, og nægter at give efter, så er her nogle tips til at komme i gang.
Våben kan være mere værdifulde end kroppe
Lidt af en kryptisk start, men hvad jeg mener med dette er, at i det tidlige spil er det vigtigt at huske, at et lig måske ikke har alt, hvad du ønsker på det. Faktisk vil du ikke rigtig finde noget af værdi på de fleste kroppe, udover en og en smadret pølse, en ødelagt pistol og en bandage. I stedet skal du sørge for at aflade alle de våben, fjenderne har. Selv fra de mest ødelagte våben er ammunition altid nyttig, og nærkamp er ret forfærdelig i S.T.A.L.K.E.R. 2, så du vil gerne sikre dig, at du ikke hører det frygtede klik fra en tom pistol. Det er værd at tjekke, at du også kender ammunitionen til dit våben, da du ellers kan ende med lagre af ubrugelige kugler, der er bedre solgt eller efterladt på lager.
Pas på dine våben
Mens vi er ved emnet våben, er det værd at spare kuponer op for at holde dem repareret. En ødelagt pistol er en rigtig dødsfælde i S.T.A.L.K.E.R. 2. Hvis din pistol er i forfald, vil du opdage, at den tilfældigt skal repareres, hvilket betyder, at lige som du er ved at blive hoppet af en mutant, kan du høre et forfærdeligt klik og bruge et par sekunder på animationen for at løse fejlen. Teknikere er i de fleste bosættelser, og de reparerer din pistol mod et gebyr. Når du har fået en pistol til 100%, vil det vare et stykke tid, så jeg vil anbefale bare at reparere dem helt, før du forlader en bosættelse til et nyt område af zonen.
Hold det let
I det første tip anbefalede jeg ikke at samle alle våben op, og det er fordi S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl har et ret strengt vægtstyringssystem. Din sprint og gang bliver langsommere, hvis du overskrider din anbefalede belastning, og i betragtning af at der mangler hurtige rejsemuligheder, kan du være et stykke tid væk, før du kan sælge alle dine ting til en leverandør. Hvis du har en masse ødelagte våben, kan du heller ikke sælge dem med fortjeneste, da sælgere ikke vil tage ødelagte varer forbi et vist punkt. Så det er egentlig bare for det bedste at have masser af ammunition, masser af healing og et par våben på din person. Selv mad kan hurtigt tage meget vægt, og før jeg vidste af det, bar jeg kilovis af brød. I stedet skal du bare få mest muligt ud af dit lager, der rejser med dig til hvert nyt område, og proppe alt dit ekstraudstyr derind.
Det er bedre at hjælpe end at hindre
På din rejse i zonen vil du støde på tilfældige NPC-møder. Disse er ikke så lange som sidemissioner og vil kun tage et øjeblik af din tid at gennemføre. Selvom de kan være lidt akavede, og du bare kan dræbe den person, der beder om hjælp, vil du få meget manglende belønninger for at gøre det. Selvom du bare får en pæn sum kuponer (valutaen i spillet i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ), er det bedre end det førnævnte bundt pølser og en ubrugelig pistol. The Zone virker måske ikke som et sted, hvor du kommer særlig langt med at hjælpe dine medmennesker, men at lave de ulige sidemål, især når du starter, kan give dig de ekstra ressourcer, du har brug for til at gøre livet lidt lettere.
Hold din position
Hvis vi går videre til de mere specifikke tips nu, når du er i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, vil du ofte finde en hurtig og rodet afslutning, hvis du løber og skyder, især når du står over for en mutant. I stedet vil AI'en normalt føre sig selv til dig, og derfor kan det være nyttigt at vælge et par steder med dækning at holde, især tidligt, når du er ved at vænne dig til at sigte. Mod usynlige mutanter vil det normalt vise sig at være til din fordel at gribe fat i et hjørne og vente på, at de slår til, før du fylder dem med bly, og så længe du undviger granater fra mennesker, vil de ofte ende med at kigge ned i løbet af din riffel, når de runder et hjørne og leder efter dig. Det lyder lidt lamt, og hvis du virkelig ikke gider at være tålmodig, kan det være nyttigt at gribe et haglgevær og dykke ned mod menneskelige fjender, fordi ethvert skud i tarmen, brystet eller hovedet på tæt nok afstand vil sprænge dem i stumper og stykker.
Dette er en annonce:
Frygt ikke bipperen
Efterhånden som du spiller mere og mere af S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, vil du vænne dig til, at biplyden fortæller dig, at der er en uregelmæssighed i nærheden. Selvom du bliver nødt til at fjerne nogle af dem et øjeblik med en bolt, kan du for det meste, især med syre- og brandanomalier, bare løbe igennem, tage mindre skade og undgå smerten ved at forsøge at kaste dine bolte perfekt. Det er virkelig en tidsbesparende øvelse, og selvom du nok bør have en bolt klar, når du hører et bip, er de ikke altid en nødvendighed.
Spar penge på rejsen
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl har en autosave-funktion, og normalt starter den under missioner eller med bestemte tidsintervaller. Men når du rejser fra mission til mission, kan du støde på nogle tilfældige fjender, måske en mutant eller tre. Du kan nemt møde din ende her, og skal rejse hele vejen fra den sidste missions afslutning. Det er et simpelt tip, men bare sørg for at spare, da du aldrig ved, hvornår du er ved at blive overfaldet af de andre beboere i zonen.
Vi håber, at disse tips kan hjælpe dig på din rejse mod at blive en Stalker. Hvis du har dine egne tips til at overleve zonen, skal du sørge for at efterlade dem nedenfor!
Efter mange års tumult og en tragisk invasion af Ukraine lader GSC os vende tilbage til zonen. Har denne længe ventede efterfølgeren været det hele værd?