Spider-Man: The Movie

Spider-Man: The Movie

I forbindelse med enhver stor filmtitel er det næsten uundgåeligt at en spil-licens følger med i kølvandet - Spider-Man-filmen er ingen undtagelse.

I forbindelse med enhver stor filmtitel er det næsten uundgåeligt at en spil-licens følger med i kølvandet - Spider-Man-filmen er ingen undtagelse. Det er ikke første gang at den netsvingende helt optræder på slap linie på GBA’en. Sidste år så vi titlen "Spider-Man : Mysterio’s Menace", en lettere ensformig oplevelse. Derfor har vi set på om den nye film-inspirerede titel kan løfte arven fra den velkendte edderkop.

Spider-Man vs. New Yorks kriminelle
Handlingen er ikke en tro kopi af filmens. Da spillet udkommer før filmen i mange steder af verdenen, har man valgt at lave en lidt anderledes historie. Da jeg ikke selv har set filmen, kan jeg ikke afgøre hvor meget der er lavet om på denne. Dog kan jeg sige at historien er væsentlig mere ligetil end f.eks. historien i Spider-Man: The Movie til PC’en (som skulle ligne filmens handling en hel del). I denne episke fortælling følger vi atter engang Peter Parker, også kendt som Spider-Man, som skal rydde op i New Yorks kriminelle underverden. Udover de sædvanlige bøller, som ligner havnearbejderne fra kaj 14, skal du som Spider-Man også overvinde andre farverige slyngler. Gribben, Skorpionen, Shocker og den Grønne Goblin er blandt de tyvagtige slyngler der altid gør livet svært for Spider-Man. Alle disse fastelavns-klædte banditter har hver især deres skumle planer om alt lige fra pengerøveri til masseødelæggelse (sådan er skurke jo).

Spider-Man: The Movie er et klassisk platform-spil, med alle de elementer der hører dertil. Man bevæger sig fra venstre mod højre side, og skal bekæmpe alskens fjender undervejs. På visse af banerne støder man til sidst ind i en af de førnævnte skurke, eller en "boss" som det jo også hedder. Spillets traditionelle udformning er dog piftet op med forskellige små sekvenser der foregår imellem de almindelige baner. F.eks. skal man i en af disse små bonus-runder styre Spider-Man i en 3D-version af New Yorks gader. Dette er lavet i "emuleret 3D", ligesom man så i Doom på GBA’en. Dette er udført ganske nydeligt, og giver et frisk pust i spil-oplevelsen. En anden lille bid øjeguf er, at introen til spillet består af et par små klip fra filmen - det er altid en oplevelse at se rigtige video-klip på sin GBA.

Tag kontrollen over net-svingeren
Kontrollen over Spider-Man fungerer intet mindre end glimrende. Styringen er hurtigt lært, og Spider-Man vil snart lystre din mindste kommando. A-knappen fungerer som en kombineret hoppe og netsvingnings-knap. Inden længe svinger man problemløst rundt i New Yorks højere himmelstrøg. Ved et enkelt tryk på A hopper man, og ved gentagende tryk svinger Spider-Man sig en den retning man ønsker. Man har ydermere mulighed for, at justere højden op og ned mens man svinger rundt. Med B-knappen aktiverer man Spider-Man’s propre næver. Hver gang en fjende får en på siden af hovedet, dukker der et klassisk tegneserie "pow", "slam", "thwack" osv. op. Med disse sjove pop-ups lægger spillet sig mere op af tegneserien end af filmen. Desuden er mellem-sekvenserne lavet som tegneserie-strips, som atter understreger stilen. Begge elementer så man sidst i PC-spillet Freedom Force, i dette spil fungerede stilen udmærket, hvilket det også gør i denne Spider-Man-titel. L-knappen fungerer som affyringsknap for diverse våben. Som standard har man 10 netkugler man kan skyde efter fjenderne med. Disse fungerer nogenlunde som et almindeligt knytnæve-slag. Undervejs finder man diverse power-ups som kan ændre dette våben. Netfælder, netbomber og netskjold er blandt disse. Af andre power-ups kan man finde ekstra-liv, usårlighed, ekstra-point osv.

Hvilken retning skal du i?
Med R-Knappen kan man slynge sit net i op til 8 forskellige retninger. Når nettet rammer den nærmeste væg eller loft, så slynger Spider-Man sig i den retning. Har man hurtige reflekser, kan denne funktion redde ofte redde ens edderkoppe-bagdel fra at splatte ud på gaden, eller fra at falde i vandet. Som den eneste ulempe hvad styringen angår, så er det at Spider-Man næsten er for klæbrig. Til tider skal man bare nærme sig en væk, og så vupti - så klæber sidder Spider-Man lodret på tapetet. Dette skal man lige vænne sig til, men det kan dog være et irritations-moment i stressede situationer.

Spider-man bevæger sig så virkelighedstro som det kan lade sig gøre med de pixels der er til rådighed på GBA’en. Digital Eclipse har gjort et godt stykke arbejde med at fange den "ægte" Spider-Man. Bevægelser er meget flydende og virkelighedstro - i den grad en gut der kan hoppe rundt som en edderkop nu kan virke realistisk. Banerne er er store og flot lavet. Hovedparten af spillets baner foregår på New Yorks skyskrabere, som trods alt også passer bedst til Spider-Man og hans netsvingeri. Af andre baner kan nævnes kontor-domiciler, undergrundsbaner og havne-områder. Alle fyldt med diverse bøller og banditter. Selvom omgivelser skifter, begynder der dog hurtigt at danne sig et mønster. Spillet bliver forholdsvis hurtigt ensformigt, hvilket er meget ærgerligt i denne i denne potentielle titel. Lydsiden fungerer ganske udmærket uden at være noget sindsoprivende. Musikken er hurtigpumpende, og passer til dette tempofyldte platform-spil. Lydeffekterne er dog gode, og især alle de forskellige lyde der bruges i forbindelse med net-affyring osv. er vellykkede.

Sidder den lige i nettet?
Om man er fan af Spider-Man eller ej, så er Spider-Man: The Movie en glimrende platforms-oplevelse. Spillet kan uden tvivl ikke leve op til store titler såsom Mario-spillene, men den glimrende oplevelse af at kunne styre Spider-Man løfter spillet en hel del. Spillet trækkes desværre en del ned af sit ensformige gameplay - og lige meget hvordan man vender og drejer det, så sniger en monoton oplevelse sig hurtig ind på en, som en edderkop på en flue. Men er du glad for platform-spil, og ikke direkte lider af Araknofobi - så er Spider-Man: The Movie helt sikkert et kig værd. Hvis ikke andet kan det da dulme lidt på den overspændthed, som mange af os render rundt med før film-premieren.

8 / 10
+
Fabelagtige animationer, god kontrol.