Dansk
Gamereactor
nyheder

Sony: Microsofts køb af Activision vil lede til højere priser for forbrugeren

Taler Sony af erfaring eller har de pludselig vendt sig mod laissez faire kapitalisme?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Konsolkrigen, der længe har været skjult at sukkersøde Twitter-opslag og store smil fra PlayStation og Xbox' respektive frontmænd Jim Ryan og Phil Spencer, er efterhånden brugt ud i lys lue oven på Microsofts forestående køb af Activision Blizzard. Lige nu hedder kamppladsen Storbritannien, hvor virksomhederne forsøger at argumentere deres sag over for forbrugerrådet Competition and Markets Authority (CMA).

Hvad der i sidste ende er afgørende for, om handlen kan blive godkendt, er, hvorvidt den giver Microsoft en unfair konkurrencefordel, og dermed bryder med dele af monopollovgivningen. Det mener Sony bestemt er tilfældet, hvilket fremgår af deres seneste høringssvar til CMA:
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/637cecede90e076b8043d8cd/Sony_Interactive_Entertainment.pdf

"In the mid term, a significant number of PlayStation users would likely switch to Xbox and/or Game Pass. Faced with weaker competition, Microsoft would be able to: increase console and game prices for Xbox users (including those that switched from PlayStation); increase the price of Game Pass; and reduce innovation and quality."

Sony har for nylig hævet prisen på deres PS5, mens Microsoft har fastholdt prisen på Xbox Series S/X. På den ene side kan det ses som, at Sony er dobbeltmoralske, men det hører selvfølgelig med til historien, at netop Microsofts større økonomiske muskler gør dem bedre polstrede i forhold til at sælge konsoller med tab.

Sony påpeger desuden endnu en gang, at Microsoft har muligheden for at begrænse adgangen til Call of Duty på nogle af PlayStations forskellige økosystemer:

"Microsoft would have the ability and incentive to exclude or restrict rivals, including PlayStation and PlayStation Plus, from having access to Call of Duty".

Det hører dog med til historien, at Sony tidligere selv har lavet aftaler, der forhindrer spil i at komme på Xbox Game Pass. De har ligeledes haft flere aftaler med Activision Blizzard om eksklusivt Call of Duty-indhold til PlayStation.

Er Sony, der selv tidligere har udnyttet deres markedsdominerende position hykleriske? Eller er Microsofts store opkøb alligevel så unik en skævvridning af markedet, at der er tale om reel monopoldannelse? Det er en kompliceret affære, der kan vise sig at have vidtrækkende konsekvenser for medieverdenen som helhed, hvor massiv konsolidering længe har været the name of the game. Vi må derfor nok væbne os med tålmodighed, inden vi kender det endelige udfald.

Sony: Microsofts køb af Activision vil lede til højere priser for forbrugeren


Indlæser mere indhold