Sonic Origins

Sonic Origins

Sonic er tilbage i et restaureret univers, der omkranser de første fire spil i serien.

Lad mig starte med at være bundærlig her; hvis du allerede har spillet Sonic the Hedgehog, eller nogle af de andre tidlige spil i den ikoniske serie, så har du allerede et ret retvisende billede af hvad Sonic Origins kommer til at bestå af. Det her er nemlig ikke en remake- eller remaster-samling, eller nogen anden form for drastisk og anderledes nyfortolkning af de her klassiske retro-spil. Nej, det her er mere en samling af nogle af seriens allerbedste titler, en samling der naturligvis forbedrer den centrale spiloplevelse via smarte nye features, men ikke meget mere end det. Så pointen er at der ikke er noget nyt, spændende eller unikt ved den her udgave af Sonic-spillene, som i forvejen er blevet relanceret et utal gange i forvejen. Derfor er det let at sige, at hvis du ikke har spillet disse før, så er det her du får den mest moderne oplevelse, men kender du dem ud og ind? Ja, så er det virkelig en anden snak.

Fra et mekanisk synspunkt er alt blevet præserveret og serveres derfor på præcis samme måde som du måske kender det. Pixel-stilen er øjeblikkeligt genkendelig og smuk at se på, og den simple men udfordrende styring har virkelig stået imod tidens tand, og er fortsat noget nær genial og alsidig. Hvis du spiller med en controller er dette et af de spil hvor controllerens D-Pad faktisk ender med at være den mere præcise styringsform, men når det så er sagt så kan du bruge analogpindene hvis du virkelig ønsker.

Sonic Origins

Alt der gjorde Sonic the Hedgehog, Sonic the Hedgehog 2, Sonic 3 & Knuckles, og Sonic CD til fantastiske spil er her, inklusiv de forskellige specialbaner, de unikke boss-kampe og muligheden for at spille ikke bare som Sonic, men også hans kompagnoner Tails og Knuckles, det er her alt sammen igen. Og som jeg nævnte før er det her en glimrende påmindelse om hvorfor den her karakter fortsat eksisterer den dag i dag.

Men det er selvfølgelig et nyt spil, og det betyder nye features. Én ting som bliver tydeligt idet man starter Origins op er nye animerede mellemscener, der popper op i starten og i slutningen af hvert eneste af de fire spil. De giver lidt ekstra karisma til hele oplevelsen, og du kan sågar låse en hel liste af disse ved at bruge Gold Coins i Museum-delen af spillet, Coins der kan findes igennem hvert af de fire spil. Du kan desuden bruge disse til at låse op for konceptbilleder og illustrationer. Det er en fin lille tilføjelse, men så heller ikke mere end det.

Vigtigere er understøttelsen af 16:9-skærmforholdet, som betyder at du ikke længere er begrænset til at spille i et lille 4:3-vindue, til trods for at man i dag bruger langt større fjernsyn og skærme. Du kan se mere af hver eneste bane, og har lettere ved at bevare overblikket når det først begynder at gå hurtigt. Det er en mildest talt kærkommen tilføjelse, som er svært at leve uden, når du først har oplevet Sonic med.

Udover disse småting er der også en række nye modes som Sonic Origins tilføjer. Der er en ny Mirror Mode, som gør præcis hvad du tænker lige nu, og ikke meget mere, men der er også en Anniversary Mode, som ikke gør meget mere end at fjerne restriktionerne på antallet af liv. Det mest afgørende er dog den nye Mission Mode, der lader dig spille igennem alle fire spil på fuldstændig sømløs vis, hvor spillet sporer din fremgang imellem. Lad mig lige slå fast igen, at alle fire spil er direkte fantastiske, som i virkelig fantastiske, og alle bør spille dem mindst én gang.

Sonic OriginsSonic Origins

Men selvom at Sonic Origins' tagline er "Classic Sonic re-defined", og at der er lidt nye områder og features hist og her, så er det her stort set de samme spil som før, og som vi har set genudgivet i flere omgange i løbet af de sidste 30 år. Det er det uomtvistelige faktum der efterlader mig i en lettere forvirret tilstand, for det virker mere som om at du, i stedet for at betale for fire ikoniske spil, reelt set betaler for en samling ekstra features. Tag ikke fejl, det hele præsenteres ret solidt, og spiller glimrende.

Det jeg prøver, igen, at sige, er at hvis du allerede kender de her spil, så er der virkelig ingen grund til at investere igen, for der er ikke meget nyt under solen her. Samtidig er det virkelig, virkelig let at anbefale samlingen til nye spillere, der nu ønsker at opleve Sonics ikoniske rødder for første gang.

7 / 10
+
De fire spil er stadig fantastiske, skærmforhold på 16:9 er skønt.