Musik i både film og spil er en mærkværdig størrelse. Hvis den gør sit arbejde ordentligt, lægger du nok slet ikke mærke til det, når den kigger frem fra overfladen, men fungerer den ufyldestgørende, skurrer den i ørerne og kan til tider knuse indlevelsen.
Vi her på Gamereactor vil gerne dedikere denne søndagsspecial til velkomponeret spilmusik, der løfter oplevelsen ud over bare gameplay og grafik. Også som en venlig undskyldning for de mange gange, hvor vi ikke giver den del af spillet nok fokus i vores tekster.
Skru op for højtalerne og spænd sikkerhedsselen - it's going to be a bumpy ride.
Vi starter med en direkte pendant til storladen klassisk filmmusik. Mass Effect-serien, Biowares tredjepersonsskydespil-serie, er nemlig en af de spilfranchises, der kommer tættest på nogle af de store Hollywood-rumoperaserier som Star Wars og Star Trek, og dette reflekteres i et gigantisk musikalsk score. Kraftfulde strygere og skrøbeligt klaver kommer specielt på overarbejde i introduktionen til seriens dramatiske sidste kapitel, hvor jorden indtages af de frygtindgydende Reapers. Det er pompøst, amerikansk og hypereffektivt.
Faktisk var redaktionens chefredaktør Lee så begejstret, at han nærmest dissekerede en af øjeblikkene i Mass Effect 3. Det skete her.
Læs og lyt med her på nyhedssiderne fra lidt før middag.