
Redaktionel note: Efter at spillet udkom har Ubisoft tilføjet muligheden for at spille de første otte timer gratis inden at man tager en beslutning om et køb. Det er en model Gamereactor på det kraftigste støtter op om, og selvom at andre spil har lignende koncepter, så er det noget der sagtens kunne blive langt mere udbredt i branchen.
Skull and Bones er en interessant størrelse; det er et action-eventyr sørøverspil udviklet af Ubisofts afdeling i Singapore. Efter at have gennemgået en række ændringer har det en lang historie, der strækker sig tilbage til 2013, hvor det først var tænkt som en DLC til det fremragende Assassins Creed IV: Black Flag-spil, der foregik i Caribien under piraternes guldalder. Skull and Bones foregår omtrent på samme tid, men i Det Indiske Ocean.
Tidsrammen er lidt flydende, da historikere ikke er enige om, hvorvidt det skal tælles fra 1640-1690 eller 1650-1730 i runde tal. Vi er langt forbi bue og pil, men stadig langt fra noget, der minder om semiautomatiske våben. Til gengæld har spillet raketter, selvom disse først blev brugt fra skibe i 1807 under Københavns bombardement i forbindelse med Englandskrigene. Der er også flammekastere i form af græsk ild, en så velbevaret hemmelighed, at selv moderne forskere ikke er 100% sikre på, hvordan det blev lavet, men tilsyneladende kan det købes i enhver kiosk i Det Indiske Ocean. Nu er det ikke fordi disse storspil altid bør tilstræbe en eller anden form for faktuel forankring, men nu ved du i hvert fald at vi tager løst på reglerne og historien i Skull and Bones, og det gør mig som sådan ikke rigtig noget.
Spillets opbygning er enkel; du kan hente opgaver hos forskellige centrale personer og interessehavere i spillet. Undtagen NPC-pirater, der bare skyder uden at spørge, er der rig mulighed for at opmagasinere det, du stjæler og plyndrer. Der skal indsamles ressourcer og penge til nye skibe, ammunition og mad. Derudover kan de, der foretrækker en mindre voldelig tilgang, høste planter, grave efter metaller og endda stjæle fra andre skibe, der er gået på grund. Dette system er dog meget umiddelbart; i det øjeblik du trykker på "bryd døren op"-knappen, skal du dirke låsen op i en quick-time event-lignende situation. Den kan ikke gøres om eller sættes på pause, hvilket kan være irriterende, hvis der kommer en pop-up eller advarsel, der fylder det meste af skærmen, eller hvis dit skib flytter sig, så det område af skærmen, hvor du visuelt kan se din dirkning, flytter sig. Til gengæld giver det så mange penge, mad, ammunition og reparationer, at du reelt kun behøver lægge til kaj i en hovedby med adgang til smedje, provianter, snedker og andet, når du når så langt, at du skal have et nyt skib. Dog kan dette kun gøres efter at have købt byggeplaner til det, men selvom du har penge, må du gå. Det er nemlig låst bag din berygtethed; åbenbart betyder penge ikke meget for pirathåndværkere, de vil kun sælge til dem, der har et skummelt ry.
Hvis du ikke har læst mit preview af spillet, kan du spare en masse tid ved at gøre det nu - der er ikke noget nyt under solen. Faktisk er det positivt, for jeg elsker, når en beta reelt bare er det færdige spil, og man derfor ved 100%, hvad man går ind til. Spillet har været igennem en meget lang udviklingsperiode, og når man ser på gameplay fra 2017, til 2022, til i dag, er der faktisk sket store ændringer med mange elementer - desværre bare ikke grafikken og fysikken i spillet. Skibene sejler stadig som om det var go-karts (jeg har kørt en del go-kart, men ikke sejlet noget over 25 fod), og der er ingen tydelig skade på modstanderens skibe af nogen art, andet end når sejlet revner. Ubisoft har selv kaldt spillet "AAAA", og nej, der er ikke et A for meget i den påstand. Alligevel har spillet ikke objektfysik på et niveau, der har været standard i mindst fem år. Ja, Guillemot, den udtalelse er så hovedrystende dum, at vi bliver nødt til at bringe den i spil adskillige gange. Det er din egen fejl.
Spillet er helt klassisk med en intro, der også fungerer som en tutorial. Den er dog lidt rodet, idet den ikke nævner andet end en række debuffs til skibet, hvordan vinden påvirker sejladsen, og den burde nok skære mere ud i pap, når noget markeres på kortet. Spillet markerer ikke mange ting ad gangen på kortet, men når det først er gjort, bliver det ved med at markere det, indtil opgaven er afsluttet. Så har du lige spildt en halv time på at plyndre franskmænd for at konstatere, at du allerede har 8x mere krydderi, end du har brug for. Ligeledes er der ingen begrænsninger; spillet giver dig gladeligt kontrakter, du ikke har en chance for at gennemføre før om fem levels, og det glemmer også at fortælle dig, at visse kontrakter får dig til automatisk at aktivere PvP. Der er tilsyneladende ikke andre måder, så vidt jeg kan finde ud af.
Selvom mange elementer er taget direkte fra AC: Black Flag, er der mange små ændringer og afvigelser. Sigtemekanikken er slet ikke som vi husker den; den er derimod kopieret 1:1 fra tredjepersonsskydespillet Spacemarine, både grafik og visuelle elementer. Det er ret irriterende, fordi du ikke har nogen hjælpemidler til at beregne afstanden og banen for dine kanonkugler. Generelt er der mange ligheder, men ikke...
Brugen af, hvad der kraftigt lugter som skelettet fra Black Flag, gør dog også, at man sagtens kan spille uden at have det nyeste hardware. Jeg har naturligvis testet på PC, og 4K i +100fps er endda muligt med alt, også Ray Tracing, slået til med et RTX 4080, og 4K i +60fps skulle være muligt med både RX6800XT fra AMD eller et RTX 3080. Jeg oplevede ingen glitches som sådan, men styringen på land er bare generelt ret upræcis og meget kluntet.
Der er ingen egentlig historie; det er en stor sandkasse, eller nærmere sagt et ocean. Der er dog stadig en central quest-giver, og der er rent narrativt lagt op til en klar hovedhistorie med en ukendt person, der har sponsoreret det meste af eventyret. Det giver ikke meget mening. Det er også meningen, at en række quests og opgaver skal klares i hold. Det hænger så igen sammen med, at der er flere forskellige skibstyper; sådan lidt RPG-agtigt er der både en slags tanks, nærkampsskibe og, eh... snigskytteskibe. Det lyder sjovt, men der er ingen automatisk gruppering til større opgaver eller kontrakter - spillets ord for quests - så man ender ofte selv med at skulle lave flermandskontrakter, eller det er rent held, hvis andre vil være med, for af en eller anden grund kan man godt befolke havet med så mange fraktioner og skibe, at ethvert område med mange små øer bliver en flaskehals. Men det var ikke ret mange andre spillere, man stødte på, selv ikke i startområdet, og det er på trods af, at spillet med sine 620 km² er rigeligt stort, og man meget klart opfordres til at spille med andre. Jeg kan også anbefale det; plyndring i flok er faktisk ret sjovt, det samme med "boss-kampe" i form af legendariske skibe. Man prøver kun at dræbe et søuhyre en gang solo, for så at finde ud af, hvor dybt havet er.
Pressen har ikke fået særskilt adgang, men bare den almindelige tidlige adgang, så alle mine indtryk fra grupper må antages at være fra rigtige spillere og ikke spiljournalister. Der er mikrotransaktioner i spillet, men de er udelukkende kosmetiske, og man kan spille sig til stort set alt eller købe det for in-game penge. Spillede du ikke betaen, er der også adgang gennem Ubisoft+. Hvis ikke, så kig lige diverse gameplay clips fra betaen igennem, for det indrammer ret godt, hvad spillet er. Problemet er så bare, at det, det er, mere leder tankerne hen mod et virkeligt godt mobilspil til tablet end et fuldblods computerspil, der skal betales 450 kroner for. Har du nogensinde spillet et Assassins Creed-spil, så ved du, hvordan spillet fungerer og vil udvikle sig, og der er ikke mere dybde i gameplay-mekanikkerne, end dem du prøver de første to timer. Faktisk er jeg lidt chokeret over, at man ikke har justeret prisen ift. markedet og gjort som så mange andre spil med begrænsede gameplay-mekanikker og startet ud med 150 kroner - det havde været en noget mere fair pris og havde givet en karakter mere fra min side.
De mange forsimplede elementer gør, at "action-adventure" måske ikke er retvisende; det er et 3. persons-skydespil med skibe og et overordnet pirattema. Er man frisk på det, så får man en sjov oplevelse og god underholdning. Så kan man jo passende skænke sig et stort glas Conde de Cuba rom med isterninger og lime og så sætte Steward Stardusts klassiker "Søstærk" på anlægget, så er man godt kørende. Jeg er ret splittet, for jeg er faktisk godt underholdt, og jeg regner absolut med at spille videre og nå det højeste niveau af dårligt omdømme, det er muligt, købe det største skib i spillet og udstyre det med kanoner, der vil gøre selv et moderne krigsskib misundeligt. Men jeg kan ikke forsvare at anbefale potentielle kunder at betale fuld pris for et spil, der grafisk, gameplay-mæssigt og indholdsmæssigt generelt er ved at være ret gammelt; det er ganske passende, pirateri i højlys dag.