Dansk
Gamereactor
previews
Sifu

Sifu

Sloclaps nærkampsspil har været længe undervejs, og nu har vi prøvet det.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Parisiske udvikler Sloclap viste med deres sidste spil, Absolver, at de mestrer dybt gameplay med fokus på kampkunst, som få andre. Med Sifu får vi dog en tilsyneladende mere fokuseret oplevelse, hvor mulitplayer og live service-features er sorteret fra, til fordel for en central singleplayer-oplevelse. Vi har fået adgang til en kort demo, og det er heldigvis nok til, at vi knap nok kan vente på resten.

Sifu er bestemt ikke et spil, som spilder tiden. Efter et kort ophold i hovedpersonens lejlighed er det direkte ud i de neonbadede, kinesiske gader. Her, i en skummel gyde, skal vi ind på en natklub, hvor en af spillets skurke gemmer sig. Dette er dog ikke Hitman, og derfor kan du ikke snige dig derind. Du kan dermed kun kommunikere med dine næver, og dørvagten får hurtigt nogle håndkantslag i ansigtet. Allerede efter to mand i garderoben har fået samme tur venter en stor klynge fjender og den første mindre boss på dansegulvet. Selvom jeg har fået skaffet mig et baseball-bat og har luret, at man kan sparke stole og andet godt efter fjenderne, venter døden få minutter inde.

Sifu
Dette er en annonce:
SifuSifuSifu

Sifu går dog ikke til døden på samme måde som alle andre. Selvom du får mange chancer, så er de ikke uendelige. Sifus hovedkarakter, en kinesisk kung fu studerende, ældes nemlig betydeligt i takt med at han dør flere og flere gange, da han holdes i live af en amulet. Når han dør kommer han tættere og tættere på den endelige død, men det er også en mulighed for at bruge erfaringspoint, og forskellige alderstrin har forskellige fordele.

Kung fu-kampene i Sifu er kernen af oplevelsen, og er tilfredsstillende, dyb og vanedannende. Da man kommer lidt tættere på den "ægte" død, hver gang man falder, gør det at man gerne vil stramme lidt op, hver gang man rejser sig igen. Man vil gerne blive dygtigere. Jeg startede forfra på demoen to gange, for at kunne komme til slutningen, og kunne tydeligt mærke på kort tid, at kampene flød meget mere naturligt. Comboerne og undvigemanøvrer var nemmere at time, men alligevel er døden kun et par fejl væk i Sifu.

Sifu føles i sit gameplay lidt som et langt mere taktisk, flydende og detaljeret Yakuza (før det blev turbaseret). Tonen er helt anderledes, men i det nærkampsfokuserede gameplay, så er det ikke en helt skæv sammenligning. Objekter som glas, baseball bat og stole kan bruges som våben, indtil de bliver brudt ned. Som i Yakuza, så kan du også lave kontekstuelle angreb, som at smadre en modstanders hoved ned i et bord.

Dette er en annonce:

Modsat Yakuza, så bliver det fede gameplay dog ikke afbrudt af lange cutscenes og andre aktiviteter. I stedet er det 100% i fokus. Det spændende ved Sifu er dog også, at oplevelsen hele tiden bliver dybere. Timing af pareringer og angreb er alting, og du belønnes bl.a. ved at få et lille health boost ved særlige angreb, eller det kan være du slår fjenden ud af kurs, så du kan lave et takedown. Samspillet mellem belønning og straf skaber her en oplevelse, som hurtigt suger dig fuldkommen ind og er meget troværdig.

Det er forfriskende, at man i Sifu både er et kung fu-powerhouse, men også er et skrøbeligt menneske. Modsat Yakuza, så har du ikke lommerne fulde af bento-bokse og energidrikke, som giver dig kræfter og bringer health-baren i top. I stedet skal du gøre dig fortjent til hver enkelt bid liv, du får tilbage, og der er konsekvenser af at dø. Der er kort sagt ikke noget, der kommer gratis her, men du lærer (forhåbentligt) af hver enkelt gang, du dør.

Sifu
SifuSifuSifuSifu

Det er ikke meget jeg kan sige om Sifus historie, men det er tydeligt at udvikleren gennem ledetråde, såsom minimale dialoger, billeder og andet du kan samle op, gerne vil fortælle en historie. Ellers ved vi stort set kun, at hovedpersonen vil hævne sin familie, og derfor tager ud for at dræbe fem kung fu-mestrer. Det lyder dog som en udmærket undskyldning for at bruge et utal af timer med spillets solide kung fu-gameplay.

Hvor demoen ikke afslørede alverden om historien, så blev det tydeligt, at Sloclaps distinkte, men enkle visuelle stil i sandhed bringer spillets verden til live. Den neondækkede natklub, jeg kæmpede mig igennem, emmede af stemning, og det bliver virkelig spændende at se, hvad resten af Sifus kinesiske by gemmer på. Vi glæder os i hvert fald til den fulde oplevelse, Sifu kommer til at byde på, ved den fulde release, som pt. er sat til d. 8. februar, 2022 (PS4/5 & PC).

HQ

Relaterede tekster

3
SifuScore

Sifu

ANMELDELSE. Skrevet af Ben Lyons

Vi har kæmpet os igennem Slocaps udfordrende Kung fu-fortælling.



Indlæser mere indhold