Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Shox

Shox

Med Sega Rally’s debut i den lokale arcadehal, blev det for undertegnede og et bundt venner, hurtigt fast kutyme at komme af med ugens frustrationer.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Med Sega Rally’s debut i den lokale arcadehal, blev det for undertegnede og et bundt venner, hurtigt fast kutyme at komme af med ugens frustrationer, ved at armere sig med en lomme fem kroner og give hinanden baghjul, i en af Segas absolut bedste titler. Drømmen om en tilsvarende klassiker til hjemmet har eksisteret lige siden, og det har Electronic Arts tilsyneladende ikke ladet gå sig forbi, for de har med deres nyeste titel i EA Big linien, leveret et helstøbt og underholdene rally spil, der næsten samler arven op efter Segas multi-player vidunder.

HQ

Da EA lancerede deres Big label, var det som et kendetegn for at spil udstyret med denne label var til det rent action orienterede publikum. Opskriften har indtil videre lydt på forskellige sportsgrene tilsat en god gang overdrivelse og humor, og har specielt med snowboard spillene SSX og SSX Tricky, virkede fremragende. Sidst var det dog det noget ordinære og uopfindsomme Freekstyle, der efterlod en sur smag i munden, men heldigvis skubber Shox igen Big labelen på vinderkurs.

Let og lækkert
Shox virker, ligesom de tidligere Big titler udadtil som et meget enkelt spil. Der bydes ikke på særligt mange options, og med ganske få tryk er man i gang med spillet. Enkeltheden viser sig dog hurtigt at være et planlagt valg fra EA’s side, for hvor moden for bil-spil lige nu synes at være, at man skal give spilleren et virvar af muligheder for at tune sin bil osv. satser Shox alle sine kræfter på selve køreglæden og banedesignet - og det virker. Ligesom i de fleste andre bilspil gælder det om at komme over målstregen som den første, men det er ikke alt. I SSX og Freekstyle var det med sindssyge trick comboer man viste sine evner i spillet, men da det er lidt svært at lave saltomortaler med en bil er EA kommet på en ny ide.

Turbo for viderekommende
Tre steder på hver bane er der en Shox start, når spilleren har passeret denne begynder et stopur at tælle ned, og det gælder nu om at komme til den næste Shox linie så hurtigt som muligt. Alt efter hvor godt man klarer sig bliver man belønnet med bronze, sølv eller guld, og får man guld i alle tre zoner aktiveres den såkaldte Shoxzone hvoraf spillets titel er inspireret.

Shoxzonen kan bedst beskrives som en tidsbølge der med stor hast passerer banen. Lykkedes det imidlertid spilleren at indhente og ramme denne, bliver lyden og billedet forskruet på en sådanne måde at farteffekten bliver mangedoblet. Den egentlige fordel ved Shoxzonen er dog den jackpot der bliver ved med at tælle op, mens spilleren rammer zonen, og som bliver regnet om til penge efter løbets slutning.

Dette er en annonce:

Flot mudder og middelmådig muzak
Den nyeste generation af PlayStation 2 titler, har fungeret som et håndfast bevis på at de forskellige udviklere efterhånden er begyndt at få styr på den noget problematiske maskine, og Shox kan med stolthed fremhæves som et af disse beviser. Grafikken i spillet er utrolig lækker, og fyldt med mange detaljer. Hastigheden føles enorm, og der er ingen spor af hak i frame-raten, selv om skærmen til tider er fyldt med biler der alle kæmper om deres individuelle position på banen. Mudderet bliver siddende på bilen, og bilen selv ødelægges mere og mere alt efter hvor skidt man kører.

Desværre kan lydfladen ikke helt følge med. Musikken lever ikke op til den standard der ellers blev tydeligt markeret med tidligere titler i Big serien, og alt for tit overdøves den af de benzinslugene monster motorer der befinder sig i bilerne på banen. Et positivt punkt ved den ellers noget ordinære lydside, er dog den måde lyden bliver forskruet på når Shoxzonen aktiveres.

Pole Position til EA?
EA kendes ikke ligefrem for at være de mest innovative på spilmarkedet, men ikke desto mindre formår Shox at undgå mange af de ideer, der ellers synes at være faste ingredienser i alle bilspil i dag. Shox lever ikke på licenser eller muligheder, men på at spillet er enormt sjovt og tilfredsstillende at spille. Banerne er godt designet, så man har lyst til at lære dem for at kunne snitte de sidste sekunder af omgangtiderne, og det samme kan egentligt siges om bilerne, som også alle skal læres for at kunne udnyttes maksimalt. Alt dette pakkes ind i en lækker grafik og et imødekommende design, der gør at Shox står tilbage som et virkeligt lækkert spil. Adrenalinsuset fra Shoxzonen venter...

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Et gennemført og uendelig sjovt spil, der minder og Sega Rally på alle måder.
-
Kedelig musik, der ligger og rumler i baggrunden uden det store held.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

ShoxScore

Shox

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Nielsen

Med Sega Rally’s debut i den lokale arcadehal, blev det for undertegnede og et bundt venner, hurtigt fast kutyme at komme af med ugens frustrationer.



Indlæser mere indhold