På trods af at han har haft hovedrollen i mere end halvtreds noveller, og senere et utal af teaterstykker, film og spil, ved vi bemærkelsesværdigt lidt om den berømte detektiv Sherlock Holmes. Ja, de fleste ved nok, at karakteren er usædvanlig kløgtig og langt fra er bange for at demonstrere sine evner, men meget af hans personlige liv har hidtil været et mysterium. Det ændrer sig dog nu, da den ukrainske udvikler Frogwares forsøger at fortælle en dramatisk baggrundshistorie i Sherlock Holmes: Chapter One.
Spilet begynder med, at Sherlock og barndomsvennen Jon (ingen relation til den normale assistent Dr. John Watson) ankommer til den fiktive middelhavsø Cordona. I denne version af karakterens univers voksede Sherlock op på øen, og han er nu vendt tilbage for at sige et sidste farvel til sin afdøde moder. Dette er en ung Sherlock, med knap en skægskub på kinden. Han får dog hurtigt chancen for at vise sit værd, da Cordona har en mord-per-indbygger-rate, der får byer som Tijuana eller Cape Town til et virke som stille forstæder. Da politiet virker til at være mere interesseret i at arrestere de forkerte personer, hvis nogen overhovedet, bliver Holmes hurtigt involveret i flere forskellige sager, hvoraf flere indeholder spor, der kaster lys over karakterens fortid.
At opklare sagerne kræver det traditionelle benarbejde. Du skal gennemsøge miljøerne for spor, afhøre mistænkte og præsentere beviser, før du til sidst kan udpege den skyldige. Mekanikker er solide nok, men mangler desværre en smule dybde i forhold til andre detektivspil. Til gengæld imponerer de mere kreative aspekter af efterforskningen. Ofte skal du forsøge at rekonstruere begivenhederne på et gerningssted. Her læner Holmes sig tilbage i dyb koncentration, og lader være op til sin ven Jon samt dig, spilleren, at få puslespillet til at gå op. Alternative fortolkninger er smukt visualiserede som kunstneriske skitser, og at vælge de rette kræver, at man lægger mærke til både visuelle og skriftlige ledetråde. Når al den nødvendige information er samlet, skal konklusionerne drages i det såkaldte Mind Palace, hvor du igen skal være påpasselig med ikke at drage de forkerte konklusioner og dermed sende en uskyldig person bag tremmer - eller det der er endnu værre!
Som i udviklerens seneste spil, The Sinking City, finder din efterforskning sted i en åben verden, og oplevelsen er virkeligt blevet løftet i denne omgang. Først og fremmest er Cordona utrolig smuk og virker nærmest som taget ud af en turistbrochure. Måden solen filtrerer gennem de ødelagte træbrædder i de fattige distrikter, eller hvordan ildfluer danser rundt omkring de velklippede buske nær havnepromenaden, indkapsler hele øen i en magisk og mystiske atmosfære, der yderligere løftes af det glimrende soundtrack. Miljøerne emmer af liv, og de mange NPC'er vandrer ikke blot rundt som hjernedøde zombier, men udfører forskellige aktiviteter, såsom at boltre sig ved søerne, reparere ødelagte møbler eller, når det kommer til det allestedsværende politi, patruljere gaderne.
Ja, Cordona ligner på overfladen en harmonisk smeltedigel af forskellige kulturer, men under det koloniale styres undertrykkende låg syder og bobler det. Den primært Ottomanske befolkning i byens ældste kvarter har indtil flere horn i siden på de britiske kolonister, en gruppe rettighedsløse immigranter truer med en opstand, og overklasseborgerne afskyr alle under deres egen klasse. Hvert distrikt har sin egen sociale og arkitektoniske sammensætning, og der er noget nyt at opdage rundt næsten hvert eneste hjørne, hvad enten det drejer sig om et smukt syn eller en skjult hemmelighed. Grafisk kan spillet ikke leve op til nyere udgivelser fra større udviklere, men det gør ikke meget, når alt er så omhyggeligt designet.
Frogwares har udviklet spil baseret på licensen i snart to årtier, og med tiden kom Sherlocks mentale værktøjskasse til mere at minde om et overfyldt skur fyldt med alskens unødvendige mekanikker. Sherlock Holmes Chapter One fjerner mange af de værste syndere, og introducerer i stedet en række nye af slagsen, der alle relaterer til den åbne verden. For eksempel kan du smuglytte, og selvom jeg føler mekanikken kunne være bedre designet, åbner det op for nye ledetråde og en gang imellem endda helt nyt mysterier. Du kan også spørge den lokale befolkning til råds, men det kræver dog, at du ved, hvem du skal henvende dig til.
Til at assistere hermed genskaber spillet en af Holmes' mest ikoniske karaktertræk: hans evne til ved første øjekast at vide næsten alt om en person. Det fungerer langt hen ad vejen som en lignende funktion i Watch Dogs, men da der ikke er nogen telefoner at hacke i det sene 19. århundrede, bruger detektiven i stedet sine skarpe deduktioner til at skabe et miniatureportræt af de forbipasserende. Udover at være en glimrende måde at give lidt karakter til verdenen kan det også resultere i nogle ret morsomme resultater, som da jeg stødte på et barn, der åbenbart var en fjendtlig albansk lærd! Du er måske blevet fortalt, at man ikke bør dømme folk på deres udseende, men Sherlock lader sig ikke bremse af sådanne hensyn i sin ubønhørlige jagt på sandheden. Det samme kan man også sige, om hans brug af forklædninger. Ofte må der alt fra et falsk overskæg til en fez til, for at folk vil slippe den nødvendige information, og Sherlock er heller ikke bange for at anvende en hvid løgn eller to.
Mange af disse udklædninger ville sikkert blive anset som en smule kulturelt ufølsomme nu om dage, og om ikke andet er det noget fordækt. På ganske kløgtig vis bliver dette faktisk et tema i spillets historie. I spillets begyndelse virker den idealistiske Sherlock en anelse arrogant, som en oplysningstids superhelt, for hvem sandheden betyder mere end noget andet i verden. Som tiden går, bliver Sherlock dog konfronteret med flere moralske dilemmaer, og en række spørgsmål rejser sig: Er det i orden at lyve for at komme frem til sandheden? Og er sandheden altid at foretrække? I mange instanser, må du selv svare på disse spørgsmål, da du kan lade forbrydere slippe for deres straf alt afhængig af omstændighederne. Der er endda fire forskellige slutninger på spillet, som afspejler dine valg.
Med interessante sager, velskrevet dialog og masser af overraskelser er historien endnu et højdepunkt. Selv samspillet mellem Sherlock og hans assistent Jon, som jeg fandt irriterende i starten, endte med at gro på mig i takt med, at jeg lærte mere om deres fælles fortid. Min eneste reelle beklagelse drejer sig om slutningen, som jeg fandt ganske chokerende - simpelthen fordi, den kom så pludseligt. Jeg har en mistanke om, at historien må være blevet forkortet undervejs i udviklingen, da den kun lægger vejen forbi tre ud af øens i alt fem distrikter, og det er lidt af en skam.
På trods af den relativt store, åbne verden vil spillet derfor kun tage dig omkring 12 timer at gennemføre, hvis du skynder dig igennem. Men det ville heller ikke være den rette tilgang, da Cordona generøst belønner alle, der udforsker dens mange hemmeligheder. Landmærker vil minde Sherlock og Jon om barndomsminder og lader dig genskabe deres bedrifter; du kan dekorere Holmes-familiens palæ med møbler og samlegenstande; og de mange sidemissioner er til tider næsten lige komplekse som hovedmissionerne. Du kan endda skræddersy oplevelse til dine præferencer og aktivere eller deaktivere forskellige hjælpeværktøjer. Det samme gælder det simple, men morsomme skydespil, der ikke indgår så prominent i spillet, som traileren antyder, men stadig kan slås helt fra, hvis du foretrækker at bruge de små grå, fremfor musklerne.
Sherlock Holmes Chapter One er kort sagt et glimrende spil. Hvor forhistorier ofte har været et sikkert tegn på kreativ fallit inden for historiefortælling, og det samme til dels gælder introduktionen af en åben verden i spil, så er det ikke tilfældet her. Tværtimod spiller enkeltdelene harmonisk sammen og giver os et af de mest ambitiøse og underholdende eventyrspil siden genrens gyldne dage i 90'erne. Der er ikke tale om det bedste detektivspil nogensinde; dertil er gameplayet en tand for simpelt, og historien lover i sidste ende mere end den kan holde. Men på den anden side, rykker spillet virkeligt genren fremad og føles som - om end på en langt mindre skala - realiseringen af, hvad Team Bondi forsøgte at skabe med L. A. Noire for et årti siden: en sand detektivsandkasse. Da spillet endda sælges til en reduceret pris på 44.99 €, behøver man ikke at være en mesterdetektiv for at regne ud, at der i sidste ende er tale om lidt af et røverkøb.