For to årtier siden havde Yu Suzukis Shenmue-serie hype bag sig på et niveau der nærmest kan sammenlignes med Red Dead Redemption 2 i dag. Lederen af Segas AM2-division, skaberen bag OutRun og Virtua Fighter, havde brugt årevis på hans episke mesterværk, der først skulle være ankommet til Sega Saturn, men endte med at ankomme på virksomhedens sidste konsol - Dreamcast. Det formåede aldrig at ramme det brede publikum det skulle for at retfærdiggøre omkostningerne ved udviklingen, og efter den vestlige udgivelse var vejen banet for at Sega i sidste ende skulle stoppe med at producere hardware, og blive en tredjepartsudvikler.
Efterfølgeren, Shenmue II, blev lidt et offer for denne overgang, da Microsoft sikrede en eksklusivitetsaftale i Nordamerika til deres konsol, den originale Xbox, og selvom spillet blev udgivet på Dreamcast i Europa og Asien, så fik nordamerikanske Sega-fans aldrig lov til at spille det sidste store spil på konsollen, og selvom de havde en Xbox, så skulle de vente et helt år ekstra. Det er ikke ligefrem den bedste måde at sætte scenen for et tredje spil, og Sega vendte aldrig tilbage til serien. Som du måske ved, så arbejder Yu Suzuki lige nu på det tredje kapitel (til PC og PS4) uden Segas hjælp, for vejen har været lang og snørklet for Shenmue III, og forhåbentlig får spillet nok tid i ovnen til at gensynet føles glædeligt.
Godt nok er Sega ikke involveret i udviklingen af det tredje kapitel, men de ønsker uden tvivl at smede mens jernet er varmt, for de restaurerer nu de første to spil, og genudgiver dem samlet. Samlingen hedder Shenmue I & II.
Shenmue-spillene er lidt anderledes end de fleste andre klassikere, i det at der er tale om et action-spil i tredjeperson der blev designet (eller, i det mindste det første) før det skelsættende øjeblik i spilbranchen der hed Grand Theft Auto III. Derfor kommer spillene fra en anden tid, de er sammensat på en måde der er sværere at greje i dag. Selvom de i dag betragtes som værende klassikere, så fik de ikke udelukkende gode anmeldelser heller ved lanceringen, og GameSpot overleverede et nu legendarisk 7.8, så Shenmue er ikke for alle. Det hele er lidt sløvt i betrækket, det engelske stemmeskuespil er til tider smertefuldt, og sammenlignet med moderne, åbne eventyr mangler det nogle af de mekanikker og strukturer vi er vant til. Kameraet er desuden lidt kantet, og lige så er karakteranimationerne... Det føles bare... gammelt at spille.
Ja, meget af mekanikken er ikke nødvendigvis ældet med yndet, men begge spil er stadig overraskende medrivende og fyldt til renden med atmosfære. Vi må ærligt indrømme at det ikke var uden lidt mild angst at vi startede Shenmue op for første gang i et mere end et årti, og selvom der naturligvis er masser af aspekter af oplevelsen der føles håbløst forældede, så står det hurtigt klart at hele spillet, som samlet spiloplevelse, har kunne modstå tidens tand. Igen, det bliver hurtigt tydeligt, at spillene har noget på hjerte. Skift stemmeskuespillet over til japansk og brug undertekster, væbn dig selv med tålmodighed imens du styrer Ryo (der føles som et dampskib at styre), og oplev atmosfæren, musikken, lydene. Det tog ikke længe for os at glide helt tilbage i den sindstilstand spillet hensatte os i for så lang tid siden, og det bliver hurtigt gjort klart hvorfor spillet var så spændende dengang. Naturligvis er det nostalgien der får lov at råde, men det er jo også hovedårsagen til at denne samling udkommer overhovedet.
Åbningsscenen er fortsat utrolig dramatisk, hvor Ryo Hazuki kommer hjem til sin far og en mystisk mand ved navn Lan Di i sin families dojo. Lan Di forlanger et spejl fra Ryos far, og til sidst makker han ret efter Lan Di truer med at slå Ryo ihjel. I stedet ender det med at faren dør på tragisk vis. Dette er starten på et eventyr som endnu er ufuldendt. Du udforsker Yokosuka, finder arbejder på havnen, og til sidst eksporterer du din save-fil og starter din rejse i Hong Kong i Shenmue II. Du lærer at det at søge hævn er hårdt arbejde, tager lang tid og kræver både tålmodighed og manerer.
Shenmue tilbyder en blanding af genretræk fundet i klassiske eventyrspil, hvor du skal stille spørgsmål, finde spor og udføre missioner for at styrke Ryos økonomi igennem mærkelige jobs og minispil. Hvert eneste område er ganske lille sammenlignet med moderne standarder, men sammensat er der tale om at en ganske stor verden du kan interagere med. De fleste karakterer har jobs og rutiner, og bevæger sig rundt alt efter hvilket tidspunkt på dagen det er, og man skal konstant tænke på at butikker åbner og lukker, og at mennesker står op og går i seng. Man kan også slås, og her er der take om en let version af Virtua Fighter, det hele foregår i langsomt tempo, og kræver tålmodighed.
Sega har foretaget nogle lidt mærkelige valg hvad angår spillenes mellemscener, der præsenteres med sorte afgrænsninger på skærmen. Vi valgte at spille i 16:9, men der er også mulighed for den originale 4:3-opsætning. Ligegyldigt hvilken en du vælger har samtlige mellemscener i både Shenmue og Shenmue II sorte kanter både foroven, forneden til højre og venstre for billedet. Det er tydeligvis et resultat af en restaureringsopgave som udviklerne ikke har kunne overkomme, muligvis grundet den måde de originale mellemscener blev skabt på. Naturligvis er den måde du gemmer din fremgang blev forbedret, og du kan nu gemme altid. Selvom spillet slet ikke er decideret smukt at se på, så er der blevet arbejdet med teksturerne. Desuden ser ansigterne ganske okay ud, men nogle så simpelthen ud som figurer fra dit værste mareridt. Hvis du render ind i forestanderen for arkadehallen, så undrer du dig om hvorvidt han er menneske, eller en alien der bor i hans hud - så skræmmende er det. Men nuvel, der er kun tale om et remaster, og selvom vi drømmer om et decideret remake af begge spil, så er vi stadig glade for bare at kunne opleve spillene igen, og de ser, alt taget i betragtning, helt fine ud.
Efter Shenmue blev forladt af Sega skabte de Yakuza-serien, og netop denne serie har bibeholdt mange af de features der først blev udforsket i Shenmue. Hvis du er gået hen og er blevet glad for Yakuza-serien, så er det lidt af en rejse at se hvor disse features kommer fra.
Det er stadig svært at anbefale Shenmue I & II til nye, moderne spillere der ikke har nogen forbindelse til serien, eller noget særligt forhold til ældre 3D-titler. Det er simpelthen for svært at nyde uden nogen decideret viden. Hvis du dog er interesseret i denne æra af branchen, og elsker japansk og kinesisk kultur, så giver disse to spil dig et unikt indblik i disse, og præsenterer dig for en mildt opdateret udgave af nogle af de mest ikoniske spiloplevelser nogensinde. Det er stykke historie der nu kan opleves på moderne platforme.