
Monolith Productions' Middle-earth: Shadow of Mordor har faktisk en fortid som et AAA-Batman spil. Det skriver Game Informer på baggrund af en youtube-video fra journalist og videospil-historiker Liam Robertson.
Monolith ville prøve noget nyt efter at have lavet flere F.E.A.R.-titler, og besluttede sig for at dykke ned i en af Warner Bros IP'er, efter at være blevet opkøbt af dem. Deres første valg var Ringenes Herre og de gik igang med at udvikle et co-op spil med procedurally generated dungeons. Spillet blev dog ikke til noget, da der var bekymringer omkring de to hovedpersoner i spillet.
Derfor gik Monolith istedet igang med et Batman-spil. Planen var at skabe en open-world titel på baggrund af Christopher Nolans Dark Knight-trilogi, men holdet havde brug for Nolans godkendelse før det kunne ske. De fik aldrig grønt-lys fra ham, hvilket førte Monolith tilbage til tegnebrættet, efter en lang præ-produktions periode.
Det aflyste Batman-spil lod dig køre rundt i Gotham City i din Batmobil og kunne kæmpe mod fjender med tre forskellige spillestile; stealth, direkte kamp eller ved hjælp af gadgets.
Selvom Batman-spillet blev aflyst, så fandt flere af ideerne fra den halvandet år lange udvikling vej til Monoliths næste projekt: Shadow of Mordor. Du kan se Liam Robertsons video her.