Serieanmeldelser
Ted Lasso

Vi anmelder det første afsnit af Ted Lasso sæson 2

Apple forsætter deres satsning på originalt indhold med anden sæson af historien om den fejlcastede fodboldtræner Ted Lasso.

Den amerikanske footballtræner Ted Lasso (Jason Sudeikis) kom i den grad på udebane, da han i første sæson af Apple TV+-serien af samme navn blev ansat som træner for Premier League-klubben AFC Richmond. Med sin charmerende stil lykkedes, det dog Lasso at overbevise de skeptiske fodboldspillere, om at erfaringerne fra meget anderledes sportsgren, også kunne anvendes, når bolden var rund, og samtidig fik Sudeikis med en både underholdende og til tider følelsesladet præstation overbevist seerne om, at karakteren, der startede livet i en række reklamefilm for NBC's dækning af Premier League, også kunne bære sin egen serie.

Desværre lykkedes det ikke for den urutinerede træner at holde mandskabet i Premier League, da en dramatisk kamp mod Manchester City i sæsonfinalen, resulterede i at holdet måtte en tur ned i den næstbedste række, The Championship. Her har holdet fået en sløv start med hele syv uafgjorte kampe i streg, og sæsonens første afsnit begynder netop som heldet ser ud til at vende. Holdet tildeles nemlig et straffespark i alle sidste minut af et helt lige opgør, og holdets stjerne Dani Rojas får chancen for at sikre sejren fra elleve meter. Skuddet sidder perfekt i hjørnet, men på bizar vis kommer holdets maskot, hunden Earl, i vejen for Rojas missil og bliver dræbt på stedet.

Den normalt så glade Rojas bliver hårdt ramt af den bizarre hændelse, og det meste af episoden handler om, hvordan at Lasso forsøger at genoprette hans selvtillid og begejstring for det smukke spil. Det er desværre et meget forudsigeligt plot at ligge ud med, og det virker mest af alt som en undskyldning for at introducere sportspsykologen Sharon Fieldstone (Sarah Niles), der er fast inventar resten af sæsonen. En lidt sløv start både på og uden for banen for AFC Richmond.

Ted Lasso

Normalt når et mandskab rykker ned mister det flere af sine profiler og meget ofte også træneren, men AFC Richmond har heldigvis ikke solgt ud af arvesølvet, og stort set samtlige karakterer fra første sæson er heldigvis stadig at finde på rollelisten. Det gælder blandt andet den herligt selvcentrede Jamie Tartt (Phil Dunster), der denne gang er med i et realityshow, klubejeren Rebecca Welton (Hannah Waddingham) og Brett Goldstein i rollen som den nu pensionerede legende Roy Kent. Det er overordnet set en stærk rolleliste, og der er meget få af den slags akavede karakter, som udelukkende er skrevet ind for at fremkalde et par billige grin eller appellere til meget specifikke målgrupper.

Første episode lægger også i ovnen til et par lovende sideplots. Den gamle stjerne Kent Paul er gået på pension, og er nu blevet træner for et U9 pigehold, mens hans kæreste forsøger at presse ham til at tage et job som fodboldekspert på Sky Sports. Han er dog næppe egnet til nogle af delene, da cirka halvdelen af hans ordforråd består af bandeord. Når fodboldspillere går på pension, fører det meget ofte til en identitetskrise, og der er både potentiale for nogle morsomme og rørende momenter i denne plottråd. Det samme kan vi nok også forvente af klubejer Rebecca Welton, der nu er klar til at lede efter kærligheden igen oven på bruddet med hendes usympatiske eksmand.

Ted Lasso

Med afsnit, der varer lidt over en halv time stykket, er Ted Lasso ikke proppet med grin og falden på halen-humor (det er også til stede), men forsøger at blande komedie med lidt ægte drama. Det fungerede fint i første sæson, og der er potentiale til, at det kan blive endnu bedre nu, hvor vi har lært karaktererne bedre at kende. Men kan serien også blive ved med at underholde? Første sæson blev båret af det sjove kulturmøde mellem den begejstrede Lasso og de mere reserverede briter. Det fungerende rigtigt godt, og det var næsten helt hjertevarmende, at se den ekspressive amerikanske komik og den mere underspillede britisk variant mødes i en og samme serie. Første afsnit af den nye sæson overstrakte på ingen måde lattermusklerne, men der er bestemt heller ingen grund til at male fanden på væggen efter blot et afsnit, da alle ingredienser til en glimrende sæson bestemt er til stede.

Som sagt startede Richmond AFC med en stribe af uafgjorte kampe, og det føles også som om at serien er kommet lidt for forsigtigt for start. Der er endnu et godt stykke til første sæsons højder, og der skal flere uventede episoder og lidt mere galskab til, hvis også anden sæson af Ted Lasso skal gøre sig fortjent til en plads blandt seriernes Premier League. Men potentialet er bestemt til stede, og jeg sidder helt sikkert klar næste fredag, hvor næste episode har premiere på Apple TV+.

Ted Lasso
6 / 10