Serieanmeldelser
Mythic Quest: Season Two

Vi anmelder de første to episoder af Mythic Quests anden sæson

Ian, Poppy og resten af holdet er tilbage med mere spiludviklings-komik.

Da Apple først annoncerede, at de ville producere en TV-serie, der fokuserede på en spiludvikler, var jeg skeptisk. Det virkede som en lidt overfladisk måde hvorpå, at techgigantens nye streamingtjeneste Apple TV+ kunne nå ud til gamere over en bred kam, men til min overraskelse, viste det sig at være en ganske udmærket serie efter en lidt sløv start. Nu er anden sæson så i luften med to episoder, der giver os nye komiske eventyr med Ian, Poppy og resten af holdet.

Sæson to lader sig inspirere af virkeligheden og foregår i en pandemiramt verden, der bygger videre på de to specialepisoder Quarantine og Everlight, der for nyligt blev lanceret. I stedet for at handle bredt om udviklingen af Mythic Quest-spillet, følger denne sæson holdet, som de gør sig klar til at lancere en ny udvidelse og samtidigt forsøger at finde sig til rette i deres nye positioner internt på studiet. Med Poppy (Charlotte Nicdao) forfremmet til co-creative director ved siden af Ian (Rob McElhenney) får vi et sammenstød mellem to farverige personligheder, hvor Poppy skal affinde sig med sin plads i rampelyset, mens at McElhenney leverer mere af den klassiske, excentriske Ian.

Bedømt ud fra de første to episoder leverer Mythic Quest både komiske og personlige historier, der ikke falder i fælden med at være en tand for akavet, som det desværre ofte er tilfældet for spilrelaterede film og serier. Karaktererne er unikke, interessante og fyldt med karisma, hvilket kun forstærkes af en solid indsats fra skuespillerne, der virker til at finde sig bedre tilpas med deres roller denne gang.

Ian og Poppy er højdepunkterne, men anden sæson forsøger også at gå mere i dybden med forholdet mellem Ashley Burchs karakter Rachel og Imani Hakims Dana, de to spiltestere, der kom hinanden nærmere og nærmere som første sæson skred frem, ligesom der også fokuseres mere på David Hornbys David, den noget skræmte studiemanager. Visse karakterer som Brad (Danny Pudis) og C.W. Longbottom (F. Murray Abrahams) virker til at være trådt en smule i baggrunden i forhold til første sæson, men forhåbentligt vil de få mere skærmtid, som tingene skrider frem.

Som man kan forvente af et Apple show med et stort budget i ryggen, er anden sæson af Mythic Quest også flot produceret og foregår på et set, der indkapsler spiludviklingens kaotiske natur, uden dog at adskille sig meget fra omgivelserne i den første sæson.

Mythic Quest: Season TwoMythic Quest: Season Two

Hvad jeg indtil videre har set af sæson to, har overbevist mig om, at McElhenney, Charlie Day og Megan Ganz har fundet Mythics Quests identitet og har regnet ud, hvad serien behøver for at få succes. Trioen er allerede kendt for deres komiske talent (Day og McElhenney fra It's Always Sunny in Philidelphia og Ganz fra serier som Modern Family og Community), og her leverer de allerede fra start af episoder, hvis kvalitet først blev nået i slutningen af forrige sæson.

Men kan serien holde dampen oppe sæsonen ud? Den ujævne kvalitet i første sæson gør, at jeg stadig er en smule skeptisk, men de to første episoder har illustreret, hvor godt det kan blive, når de kreative hoveder får lov til at føre deres ideer igennem.

Overodnet set starter Mythic Quest sæson 2 glimrende ud med to episoder, der i sig selv er nok til at jeg holder fast i mit Apple TV+ abonnement (og der er desværre heller ikke mange andre årsager hertil). Jeg ser frem til at finde ud af, hvilke retninger serien vil bevæge sig i, for indtil videre er det glimrende underholdning.

Mythic Quest: Season Two
Mythic Quest: Season TwoMythic Quest: Season TwoMythic Quest: Season Two
7 / 10