Serieanmeldelser
WandaVision

Vi anmelder de første tre afsnit af WandaVision

De første tre afsnit findes nu på Disney+, og vi er klar med en foreløbig dom.

Det ville nok have givet mest mening, hvis jeg havde publiceret en lille reaktion på Marvels kickstart af MCU-universets fjerde fase, nemlig Disney+ serien WandaVision, efter de første to episoder landede sidste fredag. Men for at være helt ærlig, selvom jeg var ret så imponeret over seriens villighed til at gå planken ud med sine skæve og direkte bizarre ideer, så følte jeg at jeg havde brug for at se hvorhen al den narrative opsætning ledte hen.

Derfor tog jeg lige det tredje afsnit med, der udkom i fredags, og kan nu udtale mig lidt mere indgående om dette skæve projekt, der dog har haft mig klistret til skærmen i tre omgange nu. Ser du, vi kritiserer altid for superheltefilm og tv-serier for at forblive tæt forbundet til én meget specifik formel. Ligeledes hylder vi de projekter der tør bryde med det genremæssige ophav, og gøre noget lidt anderledes, men det sker efterhånden meget sjældent. Marvel selv er sågar kommet til at love genremæssige eksperimentering, for så alligevel at falde tilbage i vante rammer når alt kommer til alt. Kan du huske at det var meningen at Doctor Strange skulle have været en "kosmisk horror thriller"? Nej, vel? Det blev det vist ikke ligefrem.

WandaVision

WandaVision går dog ikke på kompromis, ikke det mindste. Det her er en sitcom, og serien giver ikke efter efter 10 minutter som ellers skulle have troet, nej, den går planken ud. De tre afsnit repræsenterer hver deres årtis sitcom-traditioner fra 50'erne, 60'erne og til sidst 70'erne, og der er periodebestemte vittigheder og ordspil, traditionsbundne samfundsnormer og kønsroller og alt det der hører sig til, der er sågar en konstant skiftende åbningsvignette der binder sig direkte til det pågældende årti. I 60'erne er det eksempelvis en klassisk Hannah Barbara-inspireret animeret en af slagsen. Det er simpelthen så afgørende at slå fast, at selvom det er The Vision og Scarlet Witch vi har med at gøre, så er det her et genreværk på alle leder og kanter, og det er kun momentvis at virkeligheden banker på døren.

Men hvor er vi egentlig henne? Vi er i Westview, en del af den ikoniske amerikanske forstadsforestilling med et naboværn, husmorsladder og nysgerrige naboer. Her skal både Vision og Scarlet Witch lade som om at de er ganske almindelige borgere, men naturligvis bringer deres unikke kræfter dem i diverse problematiske situationer, der kun kan løses af lidt humoristiske løjer.

WandaVision

Men naturligvis ulmer noget under overfladen, for Westview eksisterer ikke - i hvert fald ikke i traditionel forstand. Præcis hvordan ved vi ikke endnu, men på ægte David Lynch-vis bliver denne altomfattende løgn brugt til at etablere uro og uhygge i de ellers idylliske sitcom-omgivelser. Præcis hvor længe dette skal blive ved vi ikke, men her, tre afsnit efter, er vi stadig i sitcom-land, men uhyre spændende er det at forsøge at teoretisere over hvad det er der egentlig foregår. Den her meta-handling implementeres til noget nær perfektion, om ikke andet er det hele indtil videre opsætning og ikke noget "payoff", og hvordan serien håndterer de svar som publikum i sidste skal have, se det er det som den i sidste ende måles og vejes på.

Men velsammensat det er den, og modig er den også, for der er ingen action-sekvenser her, ingen bad guys at besejre, ingen ondsindet mesterplan, der er bare vores to hovedpersoner, der lever og ånder i de her tidsaldre, og så den der ulmende uro der eksisterer lige under den skæve forstadstilværelse.

WandaVision

Både Elizabeth Olsen og Paul Bettany leverer desuden storslåede præstationer her, og selvom dette nok, sjovt nok, er den mest krævende MCU-forbudne skuespilleropgaver de er stået overfor, så virker det faktisk som om at de nyder den lidt anderledes genreopsætning. Særligt Bettany ser ud til at more sig gevaldigt, og netop derfor er han altid en fryd at have på skærmen.

Så er WandaVision anbefalesesværdigt? Ja, så sandelig, for ikke bare er det sørens godt skruet sammen, det bryder også ny grund på mange måder, og det er svært ikke at være imponeret over hvor vovet det er at søsætte en ny fase af Marvels filmunivers med en så eksperimenterende størrelse. Tag ikke fejl, WandaVision er præcis ligesom trailerne tidligere har indikeret, og serien er, indtil videre, helt og holdent dedikeret til sin sitcom-inspiration. Om det bliver mere? Det er svært at sige, men indtil forbliver de subtile hints om at der foregår noget dystert ret tvetydige, og det er i sig selv ret så fedt.

Det er dog alt sammen opsætning, som sagt. De bygger og bygger imod en afsløring, imod en kulmination, og disse afsnit vil igen blive bedømt på hvor veleksekveret den her afsløring så viser sig at være. For at falde tilbage til Nolans The Prestige, så har vi nu fået The Pledge, løftet fra magikeren om at det givne objekt er ægte og normalt, og vi er fluks på vej ind i The Turn. Men hvordan det hele afgøres og ser ud efter? Det er det egentlige spørgsmål.

8 / 10