Serieanmeldelser
Lucifer - Sæson 5

Vi anmelder den første halvdel af Lucifers næstsidste sæson

En så vidt muligt spoilerfri-anmeldelse, der ikke afslører specifikke plots, men taler om sæsonen som hele.

Serien, der er blevet aflyst, forlænget og flyttet platform flere gange, har endelig fundet sig til rette på Netflix, hvor det nu er muligt at binge den første halvdel af sæson 5. Mens det tidligere var planlagt at afslutte serien efter fem sæsoner, har opbakning fra en højlydt fanbase, såvel som skuespillerne selv, resulteret i en forlængelse. En sjette og sidste sæson er glædelige nyheder, for os, der er blevet forelsket i serien omhandlende den charmerende titelkarakter, portrætteret af walisiske Tom Ellis.

Men udover flere episoder, medfører en forlængelse, at den 5. sæson har mulighed for have det sjovt med nyintroducerede karakterer og koncepter, såvel som at skrue op for varmen under hovedplottet. Sagt med andre ord, betyder endnu en sæson, at Lucifer sæson 5 har alle muligheder for at blive seriens hidtil bedste. Plottet eskalerer gradvist uden, at man skal frygte, at ens yndlings B-plot ikke når at blive forløst. Det er en god tid at være fan af Helvedes mest karismatiske ungkarl.

Lucifer - Sæson 5

Sæsonen følger den typiske formular, hvor hovedplottet omhandler Lucifer og detektiven Chloe Deckers (Lauren German) "will-they, when-they"-romance, der konstant bliver udskudt grundet diverse kosmiske forhindringer. Og mens de leder efter undskyldninger for at være sammen, får vi leveret flere stærke sideplots, såvel som underholdende afstikkerepisoder af generel høj kvalitet. Eksempelvis er der en fantastisk meta-rig episode, omhandlende et TV-show, baseret på Lucifers liv, hvilket er en oplagt katalyst til at supplere karaktererne med et perspektiv udefra på deres egne idiosynkratiske problemstillinger. Derudover får vi mere at se til Lucifers familie, hvilket altid er en fornøjelse, særligt for os, der mangler en afløser til vores Supernatural-fix. Flere familiemedlemmer fra himmeriget medfører ligeledes en mulighed for Tom Ellis, til at brillere med sit talent og vise, hvad han kan, udover at spille vores alles favorit charmedjævel. Og som vi har set tidligere, er han sublim i både at spille et sympatisk, misforstået og oprørsk helt såvel som skurk.

Birollerne finder ikke altid lige stor relevans, og mens forrige sæson var dedikeret detektiv Dan "Douche" Espinoza (Kevin Alejandro), er sæson 5 i højere grad en platform for Ella Lopez (Aimee Garcia) til at vise, hvad hendes rolle indeholder udover smil og knus. Og mens visse omkringliggende plot "twists" kan ses længere væk end en syndflod, er det stadig et frisk pust at give tid til de roller, der typisk fremstår mere ensidige og karikerede. Lucifer er således langtfra gået i stå, men har endnu masser af plot- og karakterudvikling at tilbyde. Det kan hertil synes beklageligt, hvis næste sæson ender med at være den sidste, men det er selvfølgelig også vigtigt at slutte på toppen. Og det tyder denne halvdel af femte sæson på at være intentionen.

Lucifer - Sæson 5

Sæsonen slutter som vanligt på en cliffhanger, denne gang i en episode, som meget passende er kaldet "Spoiler Alert". Og hertil vil jeg naturligvis ikke afsløre, hvad der sker, men det er svært ikke at være hypet omkring anden halvdel af sæsonen. Sæson fem mangler endnu otte episoder, før den er fuldendt og de burde efter sigende ankomme til Netflix i slutningen af 2020 eller i januar 2021. Så det er ikke helt urealistisk at håbe på en ekstra julegave i form af sidste halvdel, på trods af, at de ikke endnu har filmet sidste afsnit (grundet komplikationer med COVID-19). Men lad os bede en lille bøn, og håbe, at den bliver afsluttet i år, om end via en ZOOM-episode, som efterhånden er så populært.

8 / 10