Serieanmeldelser
House of the Dragon

Vi anmelder det femte afsnit af House of the Dragon

Mathias har igen set med, og leverer her en anmeldelse af det seneste afsnit.

Episode 5 starter med Daemon, der vender tilbage og præsenterer os til sin berygtede kone, og tager os for første gang i mange år på gensyn til The Vale (hvor Lysa Arryn huserede i GoT). Daemons kone, Rhea Royce, der if. Daemon skulle være mindre tiltrækkende end får, synes dog alt a ndet end hæslig og understreger igen mandens tydelige lyshårede præferencer. Rhea fremstår både skarpsindig og som et tiltrængt modstykke til karakterernes endimensionelle farcer, men bliver desværre hurtigt skrevet ud af showet, hvilket om noget besegler Daemons potentiale. Iklædt Sith-kappe og en stor sten fra vejen berøver Daemon os muligheden for ny spænding og trækker serien ad den velkendte ensrettede gade.

Rhaenyra og hendes ridder Cristen Coles forhold udvikler sig, om end i en tragisk retning, hvor Cole fra øjeblik til andet bliver ramt af identitetskrise over at have været intim med den person, han havde svoret at beskytte. En ellers interessant relation, der let kunne have suppleret serien med ventetdybdebliverdesværreoverståetpåenenkeltepisode.Sæsonensfemteepisodeerafgjort den hidtil hurtigste, hvilket om noget får den til at stikke ud - på både godt og ondt. Mens Rhaenyra har en walk-and-talk langs havet med sin kommende mand (og fætter) Laenor, i bedste GoT-stil, hvor de planlægger politik og herredømme, falder Coles verden fra hinanden.

Han frier til prinsessen i et desperat håb om at generhverve en smule ære og er tydeligvis ikke klar over, at han ikke er med i en romantisk fortælling. Det er for resten af os næppe overraskende, at det efterfølgende bryllup ender i død - det foregår trods alt i Westeros. Episoden synes at have til opgave at bryde med de fire foregående yderst sløve afsnit og smider om sig med karakteråbenbaringer og skæbnesvangre handlinger. For en gangs skyld finde r en del handling sted, men det forekommer noget pludseligt og ufortjent pba. af tematikker, der ikke er etableret hverken i sæsonen eller dette afsnit. Der høstes simpelthen frugter, der aldrig er blevet sået og i stedet tyer man til færdigretter, der hve rken tilfredsstiller eller mætter.

Uanset hvor chokerende og hvor stort et indtryk Coles headbanging forsøger at levere, falder det desværre fladt. Vi har i GoT allerede set en bedre udgave i form af Gregor Clegane, der brutalt kvæster Oberyn Martells øjne og hoved og det synes en tand tamt, efter vi umiddelbart forinden har observeret en tronsal tie over en grøn kjole. Dette øjeblik fremstår i sig selv en del aparte og vanskeligt at interpretere uden tidligere kendskab til det kommende plot. Dem, der kende r til meningen bag Dance of Dragons, har længe ventet spændt herpå, og resten får kort efter en kold spand eksposition kastet i hovedet fra discount-Varys (Larys). Klodset dialog og levering er tydeligvis ikke overstået endnu og næppe skjult af spontan brutalitet.

Fem episoder er nu overstået, og selvom plottets progression endnu er langsommelig (og det er let at forestille sig, hvordan den halve sæson kunne komprimeres til to episoder) er 50 år passeret i Westeros og særligt med dagens afsnit synes der at være bundet nogle plotmæssige knuder. Dernæst er episode seks lige om hjørnet, hvor vi springer ti år frem i tiden, og vi endelig får omcastet Milly Alcock, der efterhånden har portrætteret nok år af prinsessens liv, og båret hendes ansigt fra 13 til 18 år. Jeg er fortsat håbefuld, om end længere fra optimisme og flirtende med naivitet.

7 / 10