Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Serieanmeldelser
House of the Dragon

Vi anmelder fjerde afsnit af House of the Dragon

Serien tager et dyk nedad med det fjerde afsnit.

Seriens fjerde episode omhandler prinsesse Rhaenyras transformation fra pige til kvinde og foregår primært bag lukkede døre i små rum, med halvdistraherende vinduer foran grønne skærme. En stor del af seriens budget blev tydeligvis spenderet på det foregående afsnit, hvor kampscenen med Daemon krævede en del af sæsonens skattekammer til at supplere passende stunts, visuelle effekter og plot armor. Ugens plot er derfor centreret omkring den kamp, der foregår indeni den 18-årige Rhaenyra, der har afvist halvdelen af kongerigets bejlere. Hun har hidtil køligt afvist alle potentielle mager, uden tegn på interesse i det modsatte køn, samtidig konstant i berøring af sin halskæde, som hun har modtaget fra sin onkel. Det kræver ikke Dr. Freud at læse mellem linjerne her og igen er subteksten alt andet end under overfladen.

House of the Dragon

Som en korthåret onkel Daemon vender tilbage til hovedstaden gentændes den tidligere flamme mellem de to og han leder sin niece på et Aladdin-eventyr ud i byen, hvor prinsessen kan opføre sig som hun vil uden konsekvenser (udover lidt medføldende sladder og en mindre konfrontation med sin far). Trods den incestiøse relation naturligvis bådee er pervers og amoralsk, fremstår dette noget tamt i forhold til GoT-standarder. Det synes igen at være et oplagt tema at koge noget suppe, men detbliverblotvedlidt kysseriogskænderier.
Daemon bliver senere anklaget for at have besudlet prinsessen og vælger ikke at benægte dette. Hvorfor er endnu ikke tydeligt, men for første gang får vi som seere en løs ende, der potentielt kan udvikle sig til en interessant byggesten til kommende plot eller karakterudvikling. Rhaenyra går efter afvisningen direkte hjem og forfører i stedet sin bodyguard og ven Christen Cole, hvilket forventeligt resulterer i et trekantsdrama senere i serien. Denne uges episode synes en del W esterosi High After School Special og jeg frygter yderligere teenagedrama i den nærmeste fremtid.

Episoden bliver i stor grad båret af Paddy Considine (Kong Viserys), der både er i konflikt med sin bror, kone, datter og hånd. Særligt i sidstnævnte stridighed ser vi en underliggende vrede komme til udtryk, der tydeligt har kogt under overfladen. Mens kongen for det meste fremstår svagelig som han i større og større grad bliver såret af tronen og influeret af alle andres holdninger, er det tiltrængt endelig at se ham komme til udtryk som den sovende drage, han også kan være. Kongen er trods alt den sidste rytter, der har besteget Balerion, hvis enorme kranium vi tidligere har set nederst i slottet og det synes på sin plads, at han får et karaktertræk udover s in titel. Derudover får suppleres vi bagvedliggende historie, som det afsløres, at Viserys tydeligt har undertrykt men huseret mangeårig bebrejdelse overfor Otto Hightower for at lade den tidligere konge dø. Dejligt med lidt tiltrængt lore udover det vi ugentligt bliver tvangsfodret igen og igen.

House of the Dragon

Serien fortsætter med at udvikle sig i et uhyre langsomt tempo og føles ofte som et skridt frem, et tilbage og to til siden. Denne uges episode synes sammenlignelig med Downton Abbey med drager, blot uden den velpolerede dialog eller afslappende stemning. Considine trækker niveauet en del op fra de ellers flade leveringer. Desværre er underholdning og spænding endnu mangelvarer og serien synes fortsat en trættende ensidig efterligning af sin forgænger, der lettest roses når den minder herom. Mens det er vanskeligt ikke at sammenligne de to serier, særligt grundet den genbrugte temasang og Viserys, der gentagne gange nævner "A Song of Ice and Fire", er det decideret umuligt at finde interessante og unikke aspekter ved HotD, der er foruden relation til GoT. Et par komplicerede eller sympatiske karakterer havde bestemt gjort en forskel for seriens kvalitet.

5 / 10