Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Sebastien Loeb Rally Evo

Sebastien Loeb Rally Evo

Vil det nye racerspil fra Milestone have fart nok?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Han vandt WRC-titlen ni gange før han gik på pension fra WRC, bare 37 år gammel. Han står som en af de største racerkører i verden, større end Tommi, Colin, Burns, Solberg, Ari, Carlos, Grönholm
og mange af de andre legender i denne vilde sport. Nu bliver han hædret i dette spil. Loeb er idag blandt de bedste i racersporten, uanset hvilken disiplin. Dog er han ikke den bedste når det kommer til spillenes verden. Den italienske spiludvikler Milestone undrstreger at Loeb var med til at udvikle spillet, for at opnå en realistisk køreoplevelse. Det kan ikke være helt rigtigt. Hvorfor? Fordi Loeb ikke kan spille spil, fra hvad vi kan fortælle.
Vi sad engang ved siden af ham og iagttog ham forsøge at spille en af de tidligere WRC-spil, og den multi-talentfulde racerkører endte i det ene styrt efter det andet, igen og igen. Han var også en konsulent for Polyphony Digital under udviklingen af rally-komponenten i Gran Turismo 5, en oplevelse som han i interviews kaldte "realistisk".
Og selvom det var en del af markedsføringen, var rally-komponenten i Gran Turismo 5 ikke realistisk. Det var hovedsageligt forfærdeligt, og omtrent lige så realistisk som Burnout.

Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Dette er en annonce:

Fysikken i Sebastien Loeb Rally Evo er meget bedre end det, og på alle mulige måder. Den er endnu bedre, end det var i alle Milestone's fem forrige officielle WRC-titler. Det er bemærkelsesværdigt, at de startede fra bunden, især med dækfysik og det at finde balance mellem perfekt simuleret friktion og håndterbart tempo. Rally er selvfølgelig, som vi alle ved, fuldstændig og totalt vanvittigt på højeste niveau. Alle ved, at de hastigheder WRC-biler kommer op på, ville være helt umuligt at simulere 100% i en simulator af denne type (eller Dirt Rally, eller Richard Burns Rally).

Det er simpelthen for hurtigt. Ingen ville have tid til at reagere.
Der er en grund til, at det kun er nogle få mennesker i verden, der kan styre en bil på en smal skovvej ved de hastigheder, som du skal op på for at forblive konkurrencedygtig i WRC.

Dertil ligger vores største, men enkle klage til dette spil.
Noget, der holder os fra at tildele en højere score - følelsen af fart.
Det virker som om, at Sebastien Loeb Rally Evo kører i slowmotion det meste af tiden. Når vi kører i en specialbygget Peugeot 208 Pikes Peak, som Loeb sat en verdensrekord i, på 810 kg og 880 hestekræfter, så føles spillet hurtigt nok. Men i en 330-hestekræfter WRC-bil på en super smal strækning i Monte Carlo, føles det som om at bilen er i stykker, og at den kører på halv hastighed; slet ikke den betagende intensitet, rally normalt tilbyder.

Sebastien Loeb Rally Evo
Dette er en annonce:
Sebastien Loeb Rally Evo

Det er en vanskelig balance.
Hvis det går for hurtigt kan det føles urealistisk, og det er simpelthen fordi, at fysikken er nødt til at indhente dig, og så skal alting beregnes pr. billede. Spilleren skal føle, at de er i kontrol over tyngdepunktet af bilen. Dér ligger problemet eller udfordrigen.
Afhængigt af hvor meget gas du giver, er fokus flyttet tilbage til bilens chassis, mens bremserne, der bevæger sig fremad, tilføjer vægt til bilens sider. Vægtskifte er vanskeligt at efterligne.
Du skal beregne vægten i siderne sammen med hvordan dækkene reagerer på overfladen, og hvad sker der, når dækkene varme op og slides. Alle disse parametre skal programmeres.

I dette spil, såvel som i de tidligere Milestone-titler, er der tabeller, hvor en forudindstillet algoritme bestemmer hvordan bilen, afhængigt af hastigheden, dæk-temperatur og tyngtekraft, bevæger sig på banen.
Sammenlignet med eksempelvis, Dirt Rally, er denne form for simulation ringere. På trods af det, er fysikken i Sebastien Loeb Rally Evo et stort skridt fremad for Milestone.

Det føles, som om der er kontrol over bilen, og at den ikke svæver over jorden, som det var tilfældet i flere af Milestone's WRC-titler, det er relativt let at vænne sig til de forskellige bilmodeller og racing-klasser.

Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo

Den følelse af fart som der bør være mangler, og og det kan mærkes i både controlleren og på rattet. Det betyder, at Sebastien Loeb Rally Evo aldrig får en til at føle at man lever på kanten, og er tæt på at skride ud over den. Dirt Rally skaber en mere levende fornemmelse af farerne, ligesom i WRC 5. Det er ofte et spørgsmål om, hvor godt bilen er lavet (hvis du foretrækker det kameravinklen udefra), og hvor meget den ryster og skramler inde cockpittet, og her mislykkes det for Sebastien Loeb Rally Evo.
Det er alt for stille inde i bilen. Projekt CARS gjorde det muligt for os at vælge hvor meget af cockpittet skulle ryste, og det ville have klædt Sebastien Loeb Rally Evo.

I karriere-mode er man en aspirerende rally rookie, som stiger op i graderne ved at vinde konkurrencer og købe nye biler.
Alt fra køretøjerne, de forskellige udfordringer og den knastørre, stille fortæller, får selv det velkendte Gran Turismo 5 til at virke spændende.
Det eneste der mangler er elevator-musik.

Karriere-mode har en normal variation. Det er ikke de store opgaver, der gør du ønsker at fortsætte med at spille, men det fungerer rimelig godt, og er næsten fri for tekniske fejl.
Desværre er 98% af alle biler spærret fra begyndelsen.
Vi håber, at denne form for opsætning er noget, som alle udviklere ville stoppe med snart.

Mere end 50 biler er repræsenteret i garagen, og her finder vi alt fra JWRC, PWRC, WRC, rally cross, Hillclimb og gruppe B-monstre.
Der er en god forskel mellem køretøjer i forskellige vægtklasser.
WRC-biler fra 2012 og fremefter, samt Loeb's Citroen DS3, er dem vi bedst kan lide.
Denne bil er glat, let, stærk og let at forudsige.
Ideen er, at man føler man er i Sebastian's foretrukne bil, og kører som han gjorde.

Rallycross-biler, der føles ubalancerede og ikke synderligt gode, er dog ikke realistisk nok designet.
Spinning med disse biler fra stilstand er tæt på umuligt, men så snart du når de høje hastigheder, er det uundgåeligt.
Det bliver hurtigt klart, at fokus under udviklingen ikke har været på dette område.

Ud over karriere-mode, er det muligt at køre individuelle stævner, enkelte etaper, tidskørsler eller prøve kræfter med Loeb's karriere, hvor du kan plukke og vælge at spille dele af den hurtige franskmands utallige rally-triumfer. Det kaldes "Loeb Experience", og er den bedste ting i spillet, da det giver et enestående indblik i hans karriere, ikke mindst for de uindviede, der kun kender Sebastien's succes så langt som de absolutte højdepunkter går.

Før hver ny etape af "Loeb Experience", får men et flere minutter langt videointerview med Loeb, hvor han taler åbent om hvordan han følte og hvad han mente, hvordan hans racer-verden ud så på det tidspunkt i løbet, og så videre.
Dette kunne have været en meningsløs del af spillet, hvis det ikke var for Sebastien's oprigtige og interessante anekdoter og detaljerede beskrivelser af, hvordan han oplevede bilen eller hvordan han tacklede de konkrete etaper og konkurrenter.

Vi har spillet gennem Loeb Experience to gange nu, og har lyttet til hvert ord, han havde at sige. Hans ydmyghed og utrolige kendskab til sporten har klart gjort os mere sultne efter etaperne selv, og det er noget flere racing-spiludviklere bør se på. At opbygge en racing-atmosfære, at konstruere en benzin-duftende ramme om konkurrencerne er vigtigt. Grafisk set er Milestone temmelig langt bagefter sine største konkurrenter, især Turn 10 og Codemasters.
Det skal dog pointeres, at de motorglade italienerne er et meget mindre hold end disse giganter, og at budgetterne for deres spil er betydeligt mindre.

Når det er sagt, så er Sebastien Loeb Rally Evo pænere end både Ride og WRC 4.
Til tider er det faktisk helt smukt at se på, især når solen skinner på bakkerne i Mexico. Desværre er grafikken generelt en smule ubalanceret, og disse uoverensstemmelser siger meget om, hvor langt bag konkurrencen den grafiske motor er.

Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo

Når der er masser af sollys, der drukner i de dårlige teksturopløsninger, ser spillet frygtelig flat ud. Af denne grund ville det ikke være åndssvagt at forvente lave loading-tider, men det er ikke tilfældet.
Der kan gå op til 90 sekunder før en ny bane starter, og ligesom med Ride bliver det hurtigt tydeligt, at du kommer til at vente mere end du spiller.

Lyden er desværre heller ikke noget at råbe hurra for. Sammenlignet med Dirt Rally og WRC 5 er den klart ringer hvad angår motorstøj og nedbrudseffekter (som glasskår, pladefoldning og dæk).
I Sebastien Loeb Rally Evo lyder det mere som om nogen kradser deres fingernegle mod en tom mælkekarton.
Motoren lyder for svag, uden hverken at lave brøl eller den korrekte mekaniske rumlen, som du finder i WRC 5.

Generelt er dette noget af en blandet landhandel. Der er er klart aspekter, som vi virkelig godt kan lide. Loeb Experience-delen er fuld af entusiasme og er en god baggrundsundersøgelse af Loeb's racertid, og det giver et rigtig flot billede af vor tids største rally-kører.
Vi kunne også godt lide hvordan bilerne kører på vejen, og den samlede præsentation generelt. Men lange loading-tider, tom lyd og manglende fart hindrer Loeb i at nå en højere plads på podiet.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Godkendt bilfysik, ægte distancer, fin miljøvariation, pæn præsentation, mængden af indhold.
-
Halvkedelig grafik, lange load-tider, ringe fartfølelse.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold