Dansk
Gamereactor
previews
Scalebound

Scalebound

Vi har set PlatinumGames nye eksklusive X-box One og Windows PC-spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

På papiret er Scalebound lavet til mig. Jeg er vokset op med Eragon-bøgerne, bøger om en dreng og hans drage, og har altid forestillet mig selv flyvende højt oppe over skyerne og dele et tæt bånd med en drage som to mennesker aldrig ville kunne opnå. Da Scalebound først blev vist frem, virkede det som realiseringen af den unge drengs drøm. Dette er også grunden til det skar en lille smule i hjertet, hver gang det blev vist frem til diverse konferencer, for den oprindelige idé virkede altid til at blive skubbet længere og længere væk. Ikke længere handlede spillet om det tætte ubrydelige forhold mellem Drew og Thuban, men i stedet også om 3 andre Drews og Thubans der kan tage del i din kampagne. Og gameplayet virkede aldrig så åbent og frit, som man kunne forvente af et spil, hvor du kan ride på en drage. Vi har set bosskampe inde i smukke store ruiner, men det appellerede aldrig til mig. Jeg var tiltrukket til ideen om de fredfyldte momenter, når man flyver rundt og opdager ting i verdenen. Jeg gik ind til præsentationen med alle disse håb og bekymringer, og selv om de ikke formåede at dræbe alle mine umiddelbare problemer, så er det tydeligt, at de har en vision for spillet.

Scalebound

Hele kampagnen kan spilles med op to 3 andre, der alle kontrollerer en Drew og har en Thuban ved sin side. Det er derfor vigtigt, at man kan ændre på både Drew og Thuban, så de enkelte spillere ikke ligner hinanden. For var alle 4 spillere identiske, ville der ikke være nogen taktisk grund til at sætte dem sammen. Godt teamwork handler trods alt om at komplimentere hinandens svagheder. Præsentationen valgte derfor klogt at fokusere på customization mulighederne for Thuban og alle de forskellige former han kan forvandle sig til. Alle der begynder spillet starter med den samme Thuban, men efterhånden som man arbejder sig frem i historien, vil nye muligheder åbne sig. Du kan gøre ham bredere og tungere, hvilket giver ham langsommere bevægelser men mere slagkraft. Du kan også gøre ham slankere og hurtigere, men sænke på kræften i hans angreb. Når du vælger hvilken form Thuban skal tage, vil hans fysiske form ændre sig, hvilket grundlæggende betyder, at spiller du sammen man andre online, vil de højt sandsynligt ikke have samme drage som dig. De vil alle dele samme navn, men formen, hurtigheden og styrken vil skille sig ud.

Den kan virke som en doven fremgangsmåde, at have folk der spiller sammen online, være tvunget til at spille den samme karakter. Uden at uddybe svaret, var de dog klare i spyttet om, at der er en klar grund til det. Faktisk kaldte de det en del af den grundlæggende historie i spillet, hvordan det er muligt for flere Drews og Thubans at mødes ét sted. Om den historie giver mening for spillere der ønsker at spille alene, skal jeg ikke kunne sige, men jeg er glad for, de efter sigende har en begrundelse.

Dette er en annonce:
Scalebound

Et andet aspekt de ikke kom ordentligt ind på - men som de forsikre er et vigtigt punkt for dem - er customization mulighederne for Drew. Da styrker, størrelse og form ændrer sig markant hos Thuban, var det usikkert, hvad man kunne gøre med Drew. Det lyder dog til, at man ikke skal forvente ændringer i udseende, som tilfældet er med dragen, men at der er mulighederne nok til at han føles anderledes. De fortalte, at man kunne opgradere sin Drew, så han var stærkere til close-combat, support, sniper eller endnu flere. Mulighederne lyder derfor som mange, men hvorvidt man kan ændre på hans styrker løbende - hvilket tilfældet er med Thuban - ønskede de ikke at sige.

Scalebound

Platinum er kendt for deres flotte, flydende gameplay. Bare spil Bayonetta hvis du ikke er overbevist. Kampsystemet i Scalebound har dog fra begyndelsen set klodset ud, hvor dragen gjorde størstedelen af arbejdet, og du løb rundt i skyggen og daskede lidt til fjendens ben. Hvor var kombinationerne? Forventeligt nok er kampsystemet mere taktisk end vi oprindeligt fik indtrykket af, men det ligner stadig ikke noget i forhold til hvad studiet tidligere har budt på. Man er ikke kun begrænset til Drew, men kan også tage kontrol om Thuban og bruge ham i kampene. Du styrer dog Thuban gennem Drew, så hver gang du tager kontrol om dragen, vil Drew stå helt stille, hvilket kan give problemer, hvis du møder flere modstandere samtidig. Det er derfor en taktik, man først benytter sig af, når mulighederne er der. Det kan give et ekstra niveau til kampe hvor flere spillere deltager, for nogen kan kontrollere dragerne, mens de resterende løber rundt som Drew.

Dette er en annonce:

Kontrollen af dragerne virkede ikke intuitiv, hvilket kan overraske, nu hvor Platinum står bag titlen. Når Drew stiller sig helt stille, vil man i 1. person se hændelserne fra hans vinkel og styre dragen derfra. Så stiller du dig i hjørnet af banen, vil du styre Thuban derfra og måske være begrænset til at se hvad du foretager dig. Hvorvidt denne fremgangsmåde bliver en succes eller ej, er for tidligt at bedømme. Jeg forholder mig forsigtigt optimistisk, men føler stadig ikke jeg har set et kampsystem, der vækker associationer til tidligere Platinum-spil.

Scalebound

Mange af mine ungdommelige drømme er ikke blevet opfyldt. Verden er ikke open-world, men i stedet kalder udviklerne den "explorable", hvilket jeg oversætter som lineær men store områder. Kampsystemet overvælder ikke, men ser "bare" funktionelt ud på dette stadie. Forholdet mellem dreng og drage er stadig til stede, men fokusset virker mere på at flere Drews og Thubans kan arbejde godt sammen. For en dreng der har ventet på dette spil siden han første gang begyndte at drømme om drager, har de stadig ikke formået at sælge spillet til mig. Og mit spørgsmål er så: hvem har de så formået at sælge det til?

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold