Codemasters Rod Cousens, der forleden blev interviewet af Gamesindustry.biz, er ikke tvivl om, at spilbranchen er nødt til at jagte nye ideer og koncepter, hvis spillerne skal fastholdes foran fladskærmen. Ensidigt fokus på fortsættelser vil skabe en reel kundeflugt.
Han sagde bl.a.:
"Det kan godt være, at der hersker en idé om, at man ikke kan lancere nye spilideer med en vis form for succes, men den køber jeg ikke. Hvis alt spilbranchen gør, er at fortsætte med at producere mere af det samme, så vil vi skulle kæmpe os igennem den samme forhindringsbane som musik-, og film-branchen allerede har været ude på. Hvis vi ikke kan lære af deres fejltagelser, så er det vores egen skyld."
Og han fortsatte:
"Ja, selvfølgelig er økonomien en væsentlig faktor, og selv spil er ikke finanskrisesikrede, men det handler om at stimulere forbrugeren. Jeg har været i denne branche i mange år, og en af de mest spændende ting ved denne industri, og det håber jeg ved gud aldrig ændrer sig, er at vi siden dag et, har forsøgt at være eksperimenterende, innovative og tage tingene til et nyt niveau, et sted hvor det stadig er interessant. Som branchefirma, uanset om man er udvikler eller udgiver, så er man nødt til at være en del af denne fremdrift. Hvis vi ikke gør det, så har forbrugeren mange andre valg i disse år, og da vi er et tidsbaseret underholdningsmedie, og der aldrig er tid nok, så vil vi, hvis vi stagnerer, ganske enkelt drive kunderne andre steder hen."
Han indrømmer dog, at der satses meget på det sikre, fordi butikkernes hyldeplads er begrænset, og fordi butikkerne hellere satser på sikre spilserier som FIFA og Gran Turismo frem for de nye og uprøvede, men siger også at denne form for ensidig udvælgelse i sidste ende vil ødelægge interessen hos forbrugeren.