Vi ser flere og flere firmaer forsøge sig med den infamøse gratismodel, der lover godt indhold som vi kender det til ingen penge.
Runes of Magic er af sådan en støbning, og lige netop disse typer 'free to play'-spil har gennem deres spæde opstand altid afholdt mig fra at sætte mig ind i dem. Grunde er der mange af, og et af de mere betydelige har altid været, at disse gratisspil ofte har en grim dunst af kopivare over sig. I dette tilfælde har Blizzards storsællert World of Warcraft været den helt store inspirationskilde, i og med at alt lige fra interface til quests og udseende er skrevet af fra giganten.
Nok ligner og spilles Runes of Magic som World of Warcraft, men det når desværre aldrig at indgyde til noget der ligner spilglæde. Det falder på flere områder ganske fladt i forhold til stedbroderen. Den store fortaler for spillet er dets prisskilt på nul moneter, og når man først at se bort fra, at der på ingen måde venter nogen nytænkning bag, og er man muligvis ny til MMO-genren, så er der muligvis håb forude.
De første femten levels er forbeholdt den længste introduktion jeg nogensinde har oplevet i et videospil. Har man tålmodigheden, og har man til gode at stifte bekendtskab med et online rollespil, så er der lagt op til den helt store omgang kongens efterfølger, når man trækkes igennem et hav af semi-automatiske opgaver, der for det meste går ud på enten at finde en bestemt person eller at følge et spor af brødkrummer til den næste opgave. Disse missioner afløses fra tid til anden af simple og banale opgaver, der blandt andet lærer en at hoppe på kasser, samle blomster og luge ukrudt.
Klarer man det jeg vil kalde tålmodighedstesten, og når man det der ligner level 20, vil de senile opgaver gradvist blive udskiftet med mere traditionelle og udfordrende opgaver. Desværre er det ikke så meget opgaverne der begynder at variere, som det er fjenderne der vokser i tal.
Professioner er naturligvis også at finde, hvor det vil være muligt at træne færdigheder i at fælde træer, samle planter og kreere forskellige rustninger og våben til sin figur. Det kan ganske vist også opleves i World of Warcraft, men formår alligevel at skille sig ud ved at fjerne de mange begrænsninger der er på modstykket. Det er blandt andet muligt at gøre karriere i alle professioner, såfremt man mener det er brugbart. Det er muligvis ikke den dybe tallerken, men det er i særdeleshed en velkommen frihed.
Som det oftest gør sig gældende med 'free to play'-spil, så vil Runes of Magic alt for ofte gøre spilleren opmærksom på muligheden for at tilkøbe sig ekstra godter for virkelige penge. Flere af tingene er mest af alt kosmetiske og generelle forbedringer, men så er der de lidt mere obskure funktioner, som det at man skal tilkøbe sig muligheden for at skrive i spillets hovedchat. Det virker helt skudt, at man skal til at punge ud hver eneste gang man vil skrive en enkelt besked i chatten.
Jeg finder det ganske svært at anbefale Runes of Magic. Hele idéen med gratisspil må være at kunne tiltrække flere segmenter af spillere, men når selv samme spillere må se sig slået af en pinagtig dårlig opstartsfase, så bliver det svært at tro, at der er mange der logger glade og tilfredse ud af dette spil. Det skulle da lige være, hvis man aldrig før har begivet sig ud i et MMO, eller et godt adventurespil i det hele taget. At rutinerede spillere vil få noget som helst ud af dette her er dog tvivlsomt. Især når der er så mange bedre alternativer, hvor en god portion af dem også er bygget efter 'free to play'-modellen.