Man ville let kunne argumentere for, at hele pointen med GTA-spil er at indleve sig i en parodieret med uhyre troværdig og detaljeret verden, og at udnytte den store frihed til at udtrykke sig som spiller - aspekter der ikke rigtig kan overføres til filmmediet.
GTA er en af verdens største underholdningslicenser, men vi har aldrig været i nærheden af en storstilet spillefilm eller tv-serie, og det skyldes at Rockstar-medstifter Dan Houser aldrig rigtig så pointen i det. I et interview med GamesIndustry siger Houser at de aldrig rigtig ønskede at risikere det.
De blev spurgt ofte af cheferne for større filmselskaber, men Houser og resten af Rockstar-ledelsen svarede således:
"Why would we do this? What you've described is you making a movie and us having no control and taking a huge risk, that we're going to end up paying for with something that belongs to us."
"They thought we'd be blinded by the lights and that just wasn't the case. We had what we considered to be multi billion dollar IP, and the economics never made sense. The risk never made sense. In those days, the perception was that games made poor-quality movies."
I dag findes der ret mange gode filmfortolkninger af spil, men måske er det bedst at netop GTA går fri, eller hvad?